Гръцките винари залагат на качество и износ в кризата

Китайски бизнесмени опитват гръцки вина на изложението Енорама 2012. Снимка: официален сайт

На пръв поглед претъпканите маси пред ресторантите в Гърция може да предизвикат учудване заради икономическата криза, но при поглед по-отблизо ще стане ясно, че клиентите предпочитат да се въздържат от изящно бутилирано вино, а вместо това си поръчват евтино питие, за да спестят малко пари.

Дълговата криза в страната предопределя факта, че много гърци не могат повече да си позволят любимото вино, така че местните винопроизводители, които допреди това продаваха 90 на сто от продукцията си в родината си, са насочили вниманието си към чужбина с оглед изключително необходимото увеличение на продажбите.

Няма съмнение, че пазарът на бутилирано вино в бизнеса с местните ресторанти удари най-ниското си равнище за всички времена, каза пред ДПА Константинос Стергидис, управител на изложението за вина Енорама (Oenorama Wine Trade Show). Той добави, че много винарски изби са се борили месеци наред да съберат парите, дължани им от дистрибутори.

Рецесията дойде в лошо време – особено, откакто сме свидетели на революция в качеството на гръцките вина през последното десетилетие, което отива далеч от производството на рецина, каза Стергидис, имайки предвид евтиното вино, което навремето се смяташе за талисман на индустрията.

Днес четирите основни сорта вина в Гърция са сухото бяло вино асиртико от вулканичния остров Санторини; гроздето мосхофилеро от Мантиния в централната част на Северен Пелопонес; червеното вино агиоритико, свързано с митовете от разположения наблизо регион Немеа и червеното сухо вино ксиномавро от Науса и Аминтео в Северозападна Гърция.

Във винарската изба Ла тур Мелас (в Централна Гърция) собственикът Кирос Мелас е решил тази година да реализира износа на 60 на сто от бутиковото му червено вино – комбинация от мерло, каберне фран и пети вердо. Гърция най-накрая смени имиджа си с рецина и качеството е това, което ще помогне на Гърция да излезе от финансовата криза, каза Мелас, като настоя, че много от вината, произведени в шато като неговото, може да се сравняват по качество с френските и италианските вина.

Мелас, който е внесъл лози от Франция няколко десетилетия, след като дядо му купил земя близо до античното село Ехинос през 1962 година, каза, че Гърция ще излезе от кризата, като увеличи износа на висококачествени селскостопански продукти като виното. Малките винарски изби, които не се изхвърлят с твърде много марки, би трябвало да са в състояние да изкарат страната от кризата, посочи Мелас.

Гръцките търговци на вина бяха облагодетелствани с продължилите години наред благоприятни атмосферни условия, което доведе до високи реколти в малката средиземноморска страна. Националната лозаро-винарска организация казва, че гръцката продукция ще достигне три милиона хектолитра тази година, а износът се очаква да се увеличи с десет на сто спрямо 2011 година.

Производителите на вино изнасят продукцията си главно в Германия, Франция, САЩ и Канада, но те също така гледат към Китай и към други нововъзникващи пазари за увеличаване на продажбите, каза Мария Триандафилу, директор на организацията. Гръцките винопроизводители обаче са изправени пред сериозна конкуренция не само от стария свят, но също така и от нови производители на вино в страни като Чили, Австралия и Южна Африка, които или се радват на евтина работна ръка, или са развили по-бърз производствен процес за вино.

Все още конкуренцията не представлява заплаха за гръцкия производител на вино Цантали, който притежава винарски изби в Халкидики, планините Олимп и Атос, в Македония и Тракия. Създаден през 1890 година, Цантали продава над половината от вината си в чужбина, а виното му Кормилица Голд от лозята в планината Атос бе избрано за официално вино на Кремъл.

Освен износа за Европа, Русия, Канада и Бразилия, Цантали установи силно присъствие на азиатския пазар, планирайки да открие над 100 магазина в Китай до края на 2012 година, и с цел да бъдат изградени 250 магазина, продаващи ексклузивно марките й вино до 2015 година. Винарската индустрия бе засегната от рецесията и трябва да има стратегия за износ и визия за оцеляване – всеки, който не предвиди това, в момента има проблеми, тъй като местните продажби намаляха, каза мениджърът по маркетинг на Цантали Лили Димитриу.

Много винарски изби със средни и по-големи размери, обезпокоени от искането на местния пазар напоследък за евтино наливно вино, избраха да се присъединят към конкуренцията, създавайки нови по-икономични марки вино. Имаме ново бяло и червено вино на марката Симио Стиксис, което се продава за по-малко от шест евро, каза Стергидис. Цените на вината на Бутарис, която произвежда над 40 марки, обикновено са до 14 евро.

Други винопроизводители като винарската изба Монемвасия в Южен Пелопонес искат ресторантите да премахнат прекалено скъпите менюта с вина, които според тях гонят клиентите. Въпреки че изнасяме около 40 процента от виното ни, не искаме да загубим гръцкия пазар, каза мениджърът по продажби на Монемвасия Ели Цимбиду. Ресторантите често увеличават цената на бутилка вино, струваща 5 евро, най-малко на 12 евро, а това е неправилно – искаме хората да могат да си позволят и да се насладят на чудесна бутилка вино местно производство с вечерята си, каза Цимбиду.

БТА

Виното
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.