Какво е по-скъпо от колежа? Да не запишеш колеж

сп. Атлантик

Еволюцията. Илюстрация: Колеж „Суортмор“

Липсата на образование сред младежите си има цена. Доказателствата са около нас в САЩ и по целия свят.

Ако искате да бъдете оптимисти за положението на безработните, незаетите и недоволни младежи в Съединените щати, има начин. Завъртете глобуса. Спрете го с пръст. Ако сте докоснали земя, е почти сигурно, че младежите там са много по-зле.

В света има 1,2 милиарда души на възраст между 15 и 24 години, по данни, съдържащи се в нов доклад на американската International Youth Foundation. Въпреки че много от перспективите пред тях се подобряват, те просто се измъкват от масова бедност и липса на достъп до най-важния фактор за икономическа мобилност: образованието.

В Близкия изток и Северна Африка младежката безработица се е закотвила на равнище от над 20 процента вече две десетилетия. А в районите по света, където тя е ниска, като Южна и Източна Азия, младежите в огромното си мнозинство са заети в селскостопанския сектор, което ги прави уязвими да станат бедни.

Докладът е чудесна подборка от интересни факти: например, вероятността 15-годишен руснак да почине преди да навърши 60 години надхвърля 40 %  – най-високата в цяла Европа; едва 15 % от жените на възраст между 15 и 24 години в Близкия изток работят. Някои от най-изненадващите данни обаче идват не откъде да е, а от Съединените щати.

Авторите на доклада съсредоточават вниманието си върху така наречените НРОТ-и (NEETs) в САЩ и Европа. НРОТ означава незает с работа, образование или трениране (Not Engaged in Employment/education or Training).

Изследване в Съединените щати през 2012 г. изчислява социалната цена на един млад НРОТ на 37 450 долара, като в уравнението са включени пропуснатите печалби, разходите за здравеопазване и други фактори. Така общата цена на всичките 6,7 милиона млади НРОТ-и в САЩ възлиза на 4,75 трилиона долара – сума, равна на близо една трета от брутния вътрешен продукт (БВП) или на половината от държавния дълг на страната.

Подобни статистики са полезно напомняне, че макар обучението в колеж да е прословуто с това, че надхвърля средните доходи, все пак има нещо по-скъпо от това човек да ходи на училище. Много често това е да не ходи на училище.

Възможно е общият брой на НРОТ-ите в Съединените щати да е прекалено висок според изследването. Той обаче може и да подценен. Не мога да кажа. Това обаче далеч не е единственият доклад, който стига до извода, че ако човек не учи в колеж, цената е астрономическа:

Средната разлика в доходите между хората, дипломирани от колеж, и незавършили гимназия, никога не е била по-висока. Първите печелят с 80% повече.

В доклад на глобалната консултантска компания McKinsey от 2009 г. се отбелязва, че ако Съединените щати повишат равнището на представянето на своите ученици до равнището на южнокорейските, то американската икономика може да се увеличи с над 2 трилиона долара. С други думи ние можем да добавим БВП на Италия към нашата икономика с реформа на образователната система.

Авторите на изследване на американската неправителствена организация NBER са пресметнали, че един добър учител може да повиши доходите на даден ученик за целия му живот с 400 000 долара в сравнение със свой колега на средно ниво.

Накрая, проучване на Hamilton Project на американския мозъчен тръст Brookings Institution установи, че 100 000 долара, похарчени за колеж на 18-годишна възраст, могат да донесат по-високи доходи за цял живот, отколкото същата инвестиция в корпоративни облигации, държавен дълг на САЩ или акции на актуални компании.

Колежът има своите скептици, при това те имат точни попадения. Дали четиригодишното обучение във висше учебно заведение има смисъл за всеки студент? Вероятно не. Дали съвременното обучение на място непременно е идеалният образователен метод след гимназията? Може би не. Професионалното насочване и колежанските общности заслужават място в този дебат. Освен това живеем в период на „тиха революция“ във висшето образование.

Ще ви дам три бързи примера. Първо, от началото на тази година, студентите в MIT (Massachusetts Institute of Technology) могат да изкарват свободни курсове в интернет и да получат съответната диплома на цена, много по-ниска от стандартното обучение, ако покажат отлични знания.

Второ, University of Southern California експериментира с онлайн лекции, които „събират“ студенти от цялата страна пред един преподавател. Трето, Western Governors University – частен интернет университет с идеална цел – е сред пионерите на т. нар. степени на образование въз основа на способностите, които възнаграждават доказаните знания, а не натрупаните часове обучение или кредити.

Някои от тези експерименти могат да се окажат неуспешни, но други пък – да се превърнат в тенденция. Това, което е важно, е, че те предлагат висше образование и преквалификация, които са евтини, креативни и удобни.

Ако ние успеем да спечелим маркетинговата война в кварталите, съсипвани от НРОТ-и, и да предложим образование след гимназията на част от тези 7 милиона младежи, които нито учат, нито работят, тогава ще харчим пари, за да спестим пари.

Вземете същия този глобус още веднъж и го завъртете. Предизвиквам ви да го спрете в район, където подобряването на образованието не води до повишаване на производителността и на доходите.

Страните, чиито жители получават най-големи възнаграждения, имат също така най-високите проценти на записване в средното училище и най-ниската заетост в „сивата“ икономика, която е уязвима при рецесия. Липсата на образование сред младежите има цена. Доказателствата са буквално навсякъде около нас.

БТА

Здраве, Наука & Tex
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.