Бразилците – новите руснаци?

сп. Мадам Фигаро

Ден на Бразилия в Ню Йорк. Снимка: мейдинбразил

Тези кариоки, които заливат шикозните магазини на Манхатън, дали са руснаците на Латинска Америка? Оглавили класацията на новобогаташите, те харчат без да броят парите си, но и без показност. С ентусиазъм на лакоми деца бразилските новобогаташи консумират американската мечта и се наслаждават на щастието си.

Бразилците винаги са били весели, с плавна походка, с жизнерадостен глас. Днес те вече са и богати и се радват на новия си статут на нация с предизвикателно финансово здраве, когато САЩ и Европа сякаш са абонирани за продължителни икономически страдания. Очаква се растежът на бразилската икономика да достигне тази година 3,5 %.

Тези прогнози, въпреки че бяха занижени, карат шестата икономика в света след Франция и преди Великобритания, да гледа към бъдещето доверчиво и лакомо. За това свидетелстват тези 30 милиона нови бразилски потребители, които неотдавна се отърваха от бедността благодарение на социалните програми, както и средната класа в Бразилия, наброяваща според оценките 100 милиона души и която се очаква до 2014 година да набъбне до 120 милиона души.

В Бразилия вероятно живеят 40 % от милионерите в цяла Латинска Америка. Сред тях има както наследници на стари и аристократични преуспели родове, така и новозабогатели хора, представители на селскостопанския бизнес, на отрасъла на разработване на природите богатства (мините, природния газ и петрола) или на финансите. Това са 155 000 забогатели съвсем неотдавна бразилци, готови жадно да вкусят удоволствията на живота. И точно заради тази готовност и жажда бразилците започнаха да пътуват. И то много.

Магнитът за бразилските новобогаташи са САЩ. Веднъж стъпили на американска земя, бразилците не отлепват поглед от витрините на магазините, точно както децата не могат да откъснат поглед от магазините за бонбони. В Ню Йорк в магазин за луксозни канадки Марсия Понтиш гледа как дъщеря й Ливия се забавлява да мери всички модели. „Едва ли в Рио ще имаш нужда от подобно нещо, но хайде, ще купим една канадка да я носиш, когато си на път“, съгласява се Марсия.

„От две-три години бразилските ни клиенти се увеличават непрекъснато“, разказва Бевърли, продавачка в същия магазин. „Те обикновено не са придирчиви и повечето от тях си тръгват с планини от пликове“, допълва тя.

„Освен това бразилците са особено привързани към Ню Йорк“, обяснява Лилиян Холцклав Стерн, брокер в сектора за недвижими имоти на Сотбис. „В Манхатън винаги е имало богати бразилци, по-скоро представители на поколението на старите богаташи“, допълва тя. „Новото обаче е този нарастващ поток от бразилци, които искат да отидат на Бродуей, да се забавляват и да пазаруват“, посочва експертката. „За тях може би Ню Йорк е по-малко комплексиращ и плашещ от Париж“, допълва тя.

Два милиона бразилци вече посетиха САЩ през 2010 година. От тях 450 000 предпочетоха Голямата ябълка, оставяйки там 5,9 милиарда долара. „Нека влизат!“ – така неотдавна сп. „Тайм“ озаглави статията си, в която коментираше бюрократичните трудности, с които се сблъскват бразилските граждани при издаването на американски визи.

Преди бразилците идваха в САЩ, за да търсят работа. Днес те консумират и създават работни места. Те харчат повече от който и да е друг народ – средно 43,3 милиона долара на ден в целия свят.

Когато бразилците чуват, че ги наричат новите руснаци на тропиците, те избухват смях. „Не, определено не сме като руснаците. Ние изпитваме детинска радост да се забавляваме, без да броим парите си. Но и без показност. Пред крещящото палто от крокодилска кожа един бразилец винаги ще предпочете дискретното кашмирено палто“, обобщава през смях Рафаел Ази бразилски бижутер и собственик на бутика „Жак Вартанян“ на Медисън авеню.

„Бразилците не мислят, че животът им дължи реванш“, допълва Хелиуш Кампуш, управител на модния хотел „Американо“ в Манхатън, в който се събират много южноамериканци. „Бразилците приемат всичко, което им се случва като подарък и идвайки тук, си казват, че това е американската мечта, на една ръка разстояние“, допълва той.

И с основание. Въпреки че Бразилия е все още нововъзникваща икономика, тя е и една от страните, в които животът е най-скъп. Толкова скъп, че онези, които могат да си го позволят, пазаруват в чужбина. Това е истинска главоблъсканица за президентката Дилма Русеф, която се опита да възпре жаждата на бразилците да харчат зад граница, като утрои данъка върху трансакциите, извършени извън Бразилия.

„Всичко е много по-евтино тук, разказва доктор Сандра Жилбан, чийто кабинет е на Парк авеню. „Бременната ми племенница пропътува разстоянието от Сау Паулу до Ню Йорк, за да напазарува всичко за бебето от тук, включително и креватчето-люлка“, допълва тя.

Разходите на бразилците в САЩ са нараснали с 250 % в периода 2003-2010 година, като включваме в тази сума и придобивките на недвижимо имущество. Американците, които обичат ясните и точни формулировки, вече отсякоха: „Бразилците са мечтаните потребители“.

„От няколко години бразилците стимулират пазара на недвижими имоти, главно в Ню Йорк и Маями, като харчат без да им мигне окото между 5 милиона и 30 милиона долара за апартамент, често пъти без да взимат заем за това“, казва Лилиян Холцклав Стерн.

Бразилците вливат нова енергия в търговията с яхти и стимулират производството на луксозни стоки. Малко са днес бутиците в Ъпър ист сайд или в Сохо, в които няма продавач, говорещ португалски език.

Като цяло бразилците обичат изкуството, красивото и изисканото. Допада им хората да ги зачитат и да им предлагат наистина маркови стоки. И всичко това се допълва от типичната за кариоките непосредственост. В замяна на това американците направо са пристрастени към преливащата радост от живота на бразилския народ, която едно време беше толкова присърце на писателя Жорж Бернанос.

БТА

Мнения & Ко
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.