www.e-vestnik.bg
IMPACT PRESS GROUP
Фийд за коментари Фийд за публикации
неделя, 20 април 2014
БългарияСвятМения и коментариЗдраве и наукаАрт и шоу

Китай - изобилието от работна сила свърши

26 Април 2012

 

ДПА

Китайка на улица в Пекин демонстрира дрехи като модел, срещу заплащане. Снимки: Гергана Мартинова

Отминаха дните, когато китайските компании разполагаха с изобилие от работна сила, която да привличат.

“Днес Китай е пазар за служители, а вече не пазар за работодатели”, според Чжън Цинхао, китайския шеф на германската компания Rittal в Шанхай.

“Работниците могат лесно да си намерят друга работа”, отбелязва Чжън. За Rittal работят 1200 души, произвеждащи комутаторни табла и климатични системи, както и кутии за сървъри и мрежи.

“Ние наистина трябва да изоставим практиката да задържаме нашите работници”, казва Чжън. В момента текучеството на неквалифициран персонал в Rittal е около 13 % на година, докато при други компании се наблюдават равнища, достигащи 25 %.

Квалифицираните работници не са достатъчно и недостигът създава проблеми за китайските и чуждестранните компании, желаещи да разширят дейността си на нарастващия пазар.

Някога всички китайски работници се стремяха да работят за чуждестранна компания. “Нещата вече не стоят така”, коментира Чжън. И германските, и японските, и американските компании имат репутация на добри работодатели, но китайските вече стават все по-привлекателни.

Маркетинговият директор на Rittal Кристоф Казелиц е на мнение, че мениджърите в Китай трябва да се грижат повече за работниците си, отколкото на Запад, когато става дума за комуникация и мотивация.

“Тук парите не са всичко. Персоналът трябва се чувства като у дома си”, твърди той.
Сигурността на работното място, обучението, перспективите за повишение, дългосрочните договори, добрите условия на живот и труд и отпускът по майчинство - всички те са важни, заедно със съвместните дейности с персонал на друга компания и спорта.

“Ангажирани сме с всеки аспект от живота на нашия персонал”, казва Гу Цзяндан, китайският шеф на Phoenix Contact, германска компания в Нанцзин.

Увеличенията на заплатите с над 10 % вече не са нещо необичайно в Китай. Неквалифицираните работници обикновено изкарват между 1500 и 1800 юана (между 240 и 285 долара) бруто, но опитните инженери печелят към 100 000 юана.

Разходите за социално осигуряване също нарастват, както и плащанията за транспорт и квартира. В по-големите метрополитени като Шанхай и Пекин заплатите се повишават с темповете на текучество на персонал.

Марк Вухерер, оглавяващ промишленото подразделение на Siemens в Китай, отбелязва, че дори прочутият германски производител усеща промяната. “Намирането на добър персонал и задържането му е горещ проблем”, казва той.

“Като компания, работеща в световен мащаб, за нас вероятно е по-лесно, отколкото за други, но това е въпрос на квалификационна програма, отговорност, бъдещи перспективи”, допълва Вухерер.

Цю Хуалай, китайският ръководител на концерна Festo с централа в Югозападна Германия, разказва подобна история. “Общо взето не е лесно да се намерят качествени хора. Има нужда от добри работници”, коментира той.

Компанията се стреми да насърчава положителната работна атмосфера и се радва на сравнително ниски равнища на текучество на персонал. “Не е само въпрос на заплащане. Свързано е повече с хоризонтална йерархия, обучение на персонала и доверието, което гласуваме на персонала си”, допълва Цю.

Това дава отражение в лоялността, която много работници показват към компанията работодател. “Предпочитам да работя за германска компания”, казва склададжията Ван, който от шест години работи за Festo в Цзинан (столицата на провинция Шандун). “Работната атмосфера е по-добра и отношенията с по-високопоставения персонал са добри”, заключава той.

БТА





Етикет:

 

  1. 1) чичата
    май, май, обединена европа ще се изнесе зад китайската стена






 Начало | България | Свят | Мнения & Co | Интервю | Писмо от | Здраве, Наука & Тех | ИStoRии | Малък коментар | Арт & Шоу | Спорт | Виното | Фотогалерия | Видео | Връзка с нас


  

ЗА АВТОРСКИТЕ ПРАВА В САЙТА | ЗА ВРЪЗКА С НАС | ЗА РЕКЛАМА

направен 2007-2014® с мерак design and develop by www.ljube.com 2007 w.ljube.com