45 жертви и „първа черна дата“ за проекта „Сухой суперджет 100“

Катастрофиралият самолет „Сухой суперджет 100“. Снимка на известния блогър-фотограф Сергей Доля, който участва в демострационната обиколка, но не се е качил на този полет.

Най-новият руски авиолайнер „Сухой суперджет 100“, изчезна в Индонезия по време на демонстрационен полет с 46 души на борда. Именно с проекта SSJ 100 бяха свързвани основните търговски планове и надежди на руската гражданска авиационна промишленост, отбелязва вестник „Комерсант“.

SSJ-100 е първият изцяло нов руски пътнически самолет, разработен в последните 20 години след разпадането на бившия СССР. Той е съвместен проект с американската Boeing, италианската Finmeccanica и френските Thales и Safran.

Русия се надяваше, че този модел, предназначен за полети на близки и средни разстояния, който е първият нов граждански самолет, разработен в Русия след рухването на Съветския съюз, ще й помогне да пробие на международните пазари, където господстват „Боинг“ и „Еърбъс“.

Екипажът на катастрофиралия „Сухой суперджет 100“. Снимка: Сергей Доля

Няма признаци за оцелели пътници от руския самолет „Сухой суперджет 100“, чиито останки бяха открити в планината Салак в Индонезия на височина 1500 м, съобщи служител на индонезийската компания, представляваща „Сухой“. Според разследващите самолетът вероятно се е разбил в склоновете на вулкан при лоша видимост.

Не е оцелял нито един от 45-те души на борда – осем руснаци екипаж, американец, французин и индонезийци, сред които бизнесмени и журналисти. не е оцелял.

Катастрофата е станала при завръщането на самолета. Представители на индонезийския контрол на въздушното движение разказаха, че пилотите са поискали разрешение за кацане от 3000 на 1000 метра. На височина от около 2000 метра самолетът изведнъж изчезнал от радарите. Преди това екипажът не е съобщавал за проблеми.

След като хеликоптерите откриха предполагаемото място на инцидента, на спасителите им трябваха пет часа, за да стигнат мястото заради труднодостъпния терен.

Това е първата черна дата в историята на „Суперджет“, пише „РБК дейли“. Като основна причина за станалото се посочва сблъсък на машината с планина при лоша видимост, добавя всекидневникът.

„Комерсант“ представя и други версии за причините на трагедията – „от техническа повреда до отвличане на самолета, участвал в първото роуд шоу за днешната руска гражданска авиация“.

Предвидено бе „Сухой суперджет“ да посети шест държави; преди Индонезия маршрутът му включваше Казахстан, Пакистан и Мианма, а след това трябваше да замине за Лаос и Виетнам. Програмата обаче бе прекъсната по най-драматичен начин – самолетът изчезна от радарните екрани на близо 40 мили от летището в Джакарта, посочва вестникът, цитиран от Би Би Си.

Пилоти, запознати с проекта, разказаха, че командирът на машината Александър Яблонцев е смятан сред колеги за може би най-добрия специалист по „Сухой суперджет 100“. Компанията „Сухой“ изтъкна, че екипажът е опитен и има достатъчно часове във въздуха.

Авиационните власти в Индонезия предложиха най-различни версии, включително превземане на самолета от неизвестни лица. Източници от руската авиопромишленост обаче са убедени, че това е най-малко възможният вариант – на борда е имало гориво само за два показни полета, при това единият вече е бил извършен, и не е имало смисъл машината да се отвлича. Причина за катастрофата според тях са по-скоро „наистина лошите синоптични условия“ или техническа повреда.

„Професионалистите проявяват разбиране към ситуацията“, коментира Алексей Синицки, главен редактор на руското браншово издание „Авиотранспортен преглед“. „Безспорно никой няма да се прави, че нищо не е станало, но що се отнася до продажбите, всичко ще зависи индивидуално от всеки отделен клиент“, добавя експертът, говорил пред „Комерсант“.

Катастрофата няма да предизвика масово отказване на поръчки, смята и Борис Рибак, шеф на консултантската компания „Инфомост“. Той припомня по-специално, че проектът „Сухой суперджет“ има сериозна политическа подкрепа, включително за продажбите“.

Индонезия обаче прекрати покупките на руския авиолайнер Sukhoi Superjet-100 (SSJ-100) до изясняване причините за катастрофата с тази машина по време на демонстрационен полет именно в Индонезия, съобщи РИА Новости, цитирайки агента на индонезийската посредническа компания PT Sky Aviation Тримарг Рекатам. Местната компания „Картика Еърлайнс“ ( Kartika Airlines) има поръчка на 30 самолета, първите от които трябваше да пристигнат през август.

Малко е вероятно техниката да откаже в един показен полет, твърди пред „Известия“ военният летец-изпитател Андрей Гусев, участвал в разследвания на въздушни катастрофи.

Демонстрационни полети се поверяват само на най-опитните пилоти, които биха сварили да информират диспечерите в случай на извънредно произшествие. Самолетът обаче изчезна внезапно и вероятните варианти са два: „или диверсия, или синоптичните условия са предизвикали удар в земята“, посочва експертът.

„Сухой суперджет“ е нова разработка и няма кормило, а джойстик – нещо непривично за руските граждански пилоти. Те може да не са се справили с управлението на машината, предполага руският летец-изпитател Анатолий Книшов, цитиран в „Московский комсомолец“.

Руският премиер Дмитрий Медведев създаде комисия за разследване на инцидента в Индонезия начело със заместник-министъра на промишлеността и търговията Юрий Слюсар, информира електронният в. „Утро“.

Вчера спасители откриха телата на 14 от пътниците на борда на катастрофиралия в Индонезия пътнически самолет Sukhoi Superjet-100, съобщи ИТАР-ТАСС, като се позова на индонезийската Агенция за кризисни ситуации. Спасителните екипи се доближили на 50 метра от останките на самолета, който се разби в трудно достъпен стръмен склон на планината Салак на остров Ява.

Според индонезийски средства заинформация спасители с вертолети успели да намерят опашката на самолета, около която се виждали и множество по-малки отломки. До момента няма данни за оцелели. Властите смятат, че всички 45 пътници са загинали.

БТА

Здраве, Наука & Tex
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.