„Туитър“ се намесва в президентските избори в САЩ

Асошиейтед прес

Американският президент Барак Обама е в „Туитър“. Там е и опонентът му от републиканците на предстоящите през ноември избори Мит Ромни. Там са и всички следящи надпреварата избиратели, без значение дали го знаят или не.

Кандидати, стратези, журналисти и пристрастени към политиката хора, всички те са се струпали в социалната мрежа, където с помощта на кратките съобщения от по 140 символа, известни като туитове, се споделя всякакъв вид информация – от незначителна до много важна.

Макар че относително малко избиратели имат регистрации в „Туитър“ – изследване на изследователския център „Пю“ показа, че около 13 процента от пълнолетните американци са се регистрирали в сайта – тази социална мрежа се превърна в много важно кампанийно средство за изпробване на общественото мнение по най-различни теми, както и за създаване на новини чрез група от политически свързани „авторитети“, които споделят тези съобщения с външния свят.

Ако избирателят получи някаква информация за президентската надпревара, шансът е доста голям преди това тя да е преминала „през филтъра“ на „Туитър“.

Може да се каже, че преди четири години „Туитър“ още прохождаше и в изборния ден през 2008 г. бяха изпратени едва 1,8 милиона туита. Сега в социалната мрежа толкова се изпращат почти на всеки осем минути.

„Делът на хората в „Туитър“ може и да е относително малък, но това е политически ангажирана аудитория, чието влияние се простира както във, така и извън интернет пространството“, каза Хедър Ла Мар, преподавател по комуникации в университета „Минесота“, която изследва социалните мрежи.

Радиото, телевизията и интернет – всички те принудиха кампаниите да се приспособят към тях, но първите две по своята същност са медии с йерархизиран начин на комуникация – от говорителя към аудиторията. Никога преди това достъпна за всички, технология като „Туитър“ не е давала глас и сила на милиони хора – и не е давала възможност на кандидатите да наблюдават в реално време ефекта от посланията им, както и да ги променят в движение.

Тазгодишната реч на Обама „За състоянието на съюза“ е станала причина за изпращането на 800 000 туита, казаха от социалната мрежа. А броят на съобщенията, споменаващи Рик Санторъм, скочи от 10-20 до 2500 на минута, когато се разпространи новината, че той се отказва от по-нататъшно участие в надпреварата за републиканската номинация.

В предизборните щабове на Обама и на Ромни си дават сметка за рисковете в „Туитър“ и са възложили на свои сътрудници да следят мрежата за проблеми, на които да се обърне внимание, или за грешки на съперниците, от които да се възползват.

„Нашият екип разбира, че най-важните въпроси в тази кампания са заетостта и икономиката, а не злободневието в „Туитър““, каза говорителят на републиканците Райън Уилямс. „Но ние трябва да сме първи във всичко и да следим всички аспекти на надпреварата. „Туитър“ ни помага да бъдем в крак с динамиката в новите медии.“

От щаба на Ромни се опитаха да извлекат ползи, след като стратегът на демократите Хилари Роузън изкоментира, че съпругата на Ромни – Ан, домакиня и майка на петима синове, „не е работила нито ден в живота си“. Социологическите проучвания показват, че Ромни не е особено популярен сред жените избиратели и съветниците му потърсиха начин да стеснят разликата в подкрепата за него между двата пола.

След като бързо коментарите на Роузън за Си Ен Ен се разпространиха бързо в „Туитър“, от щаба на Ромни публикуваха в социалната мрежа туитове на съпругата на кандидата.

„Избрах да си остана у дома и да отгледам пет момчета. Повярвайте ми, не беше лесно“, написа Ан Ромни в своя първи туит. „Всяка майка има правото да избере своя път“, написа тя във втория.

Това помогна за представянето на демократите в лоша светлина пред жените, които са избрали да останат у дома с децата си – точка в полза на кампанията на Ромни, чието значение се простира далеч извън аудиторията в „Туитър“.

Екипът на Обама пусна в действие Мишел Обама, за да смекчи напрежението по този въпрос. „Всяка майка работи здраво и всяка жена заслужава да бъде уважавана“, написа в „Туитър“ първата дама.

„Туитър“ помогна и за оставката на говорителя на Ромни по външната политика. Ричард Гренъл се оттегли отчасти заради язвителни туитове, които беше изпратил по адрес на редица публични фигури, включително на телевизионната водеща Рейчъл Медоу и бившия претендент от републиканците Нют Гингрич.

„По-вероятно е да изпаднеш в неловка ситуация от това, което се говори в „Туитър“, отколкото да получиш похвала“, каза Том Роузънстил от изследователския център „Пю“. Той определи това като един от най-големите капани на „Туитър“.

Но допълни: „“Туитър“ има качеството да бъде система за предупреждение, което е по-важно от броя на използващите го хора.“

БТА

Свят
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.