Безредиците в Тунис започнаха от няколко картини на изложба, унищожени от ислямисти

Една от унищожените скулпури в изложбата. Снимка: Тунис на живо

Вълната от безпрецедентно насилие, която заля Тунис, породи много въпроси, главно за самоличността на нападателите и за причините за размириците,  казват анализатори. Те обаче са единодушни относно  неспособността на властите да реагират на случващото се.
Както изглежда, всичко започна с годишна творческа проява,  наречена Пролетта на изкуствата, приключила в неделя в Марса,  северно предградие на столицата Тунис. В последния ден на  изложбата адвокат и съдебен пристав, чиито поръчители си остават неизвестни и до днес, дойдоха, за да настояват за свалянето на няколко творби, сметнати за обидни за исляма. Тези творби бяха  именно картина на Мохамед Бен Слама, представяща почти гола жена  на фона на брадати мъже, и картина в стил комикс, представяща  гневен салафист.
Гражданското общество и творците отправиха тогава призив в  социалните мрежи към политиците и интелектуалците да дойдат и да  защитят творческите свободи в палата Абделия в Марса, където  бяха изложени картините. В неделя вечерта групи нападатели,  идентифицирани като салафисти, влязоха в палата и унищожиха  картините.
В понеделник вечерта и във вторник насилието избухна  едновременно на няколко места в Тунис и предградията му, както и  в градове в Северозападен и Южен Тунис. Полицейски постове,  синдикални представителства, бюра на опозиционни партии, дори  един съд, бяха нападнати и подпалени.
Министерството на вътрешните работи и няколко очевидци  обвиняват за това насилие салафистки групи и примесени с тях  вандали. Сред 160-те арестувани имаше много престъпници с досие  в полицията, съобщи министерството на вътрешните работи.
„Ситуацията е изключително объркана. Наблюдавах отблизо една от демонстрациите в понеделник вечерта в Картаж – в нея участваха и истински и мними салафисти“, разказва специалистът  по ислямистки движения в Магреба Алая Алани.
„Тези събития не отразяват по никакъв начин мюсюлманската  действителност в страната“, уверява той. Според него салафисткото движение се използва за определени цели и в него са  внедрени други хора, може би бивши членове на вече разпуснатата  партия на бившия президент Зин ал Абидин бен Али.
„Самите салафисти по принцип днес са разделени“, подчертава  експертът. Той посочва, че разделението е между онези, които  искат да преговарят по условията за тяхното влизане в  политическия живот по примера на случилото се в Египет и онези,  които използват или набират бандити, за да пораждат хаос.
Представител на най-радикалното салафистко движение Ансар аш Шария („Воини на шериата“) отрече във вторник участието на негови членове сили в размириците, като призова тунизийците да  протестират в петък, за да разкритикуват обидите срещу  религията.
„Има много манипулации“, смята политологът Ахмед Манай.
„В тези инциденти има и истински и мними брадати мъже и  никой, в това число и опозицията, не играе честно“,  предупреждава той.
Тезите за заговор и за измама, развити и раздути из  социалните мрежи, манипулациите на снимки на сметнатите за  богохулни творби, които нямаха нищо общо с изложбата „Пролетта  на изкуствата“ и които бяха качени във Фейсбук, увеличиха още  повече объркването, подчертават анализатори.
„Най-притесняващото в тази работа е слабостта на властите“,  казва Манай.
„Всеки път, когато има такива проблеми с обществената  сигурност, различните министерства си прехвърлят топката и бягат  от отговорност, а полицейските сили просто чакат да получат  заповеди, за да сложат край на размириците“, добавя той.
Правителството реагира във вторник, като въведе комендантски  час и като обяви, че задържаните хора по време на насилието ще  бъдат съдени по силата на законите за борба с тероризма.
Но в същото време министерството на културата съобщи, че  внася жалба срещу организаторите на изложбата за накърняване на  религиозните ценности. А парламентарната група на ислямистите от Ан Нахда, която доминира в учредителното събрание с 89 от общо 217 депутати обяви, че ще представи проект за вписване на  принципа за забрана на обидите срещу религиозните ценности в  бъдещата конституция на страната.
„Човек не знае кой кого манипулира и какви са плановете на  едните или на другите“, обобщава дипломатически източник,  пожелал да остане анонимен.
„Но климатът на страх се запазва и тунизийците се чувстват  така сякаш начело на държавата няма никой“, казва Манай.

Свят
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.