Корупция и политиканство дърпат надолу индийския растеж

ДПА

Индийската междуконтинентална ракета Агни-5. Снимка: ейжадифенс

Неотдавнашният икономически растеж на Индия вдъхна големи надежди на милиони бедни и подобри авторитета на страната, но изглежда сега той губи набраната инерция, борейки се с нарастващия фискален и търговски дефицит и буксуващите реформи.

Брутният вътрешен продукт (БВП) спадна до 6,5% през 2011-12 година, което е деветгодишен минимум, промишленото производство почти е замряло на равнище 0,1 % на годишна основа през април, инфлацията е сравнително висока – 7,6 %, износът рязко се забавя, а инвеститорите, които не са склонни да рискуват, изтеглят значителни капитали.

Правителството на премиера Манмохан Сингх вини за тези проблеми кризата в еврозоната и нестабилните цени на петрола. Вина имат обаче й липсата на доброто икономическо управление и политическата парализа.

Миналата година правителството направи крачка назад, като се отказа да позволи чуждестранни инвестиции в търговски вериги, предлагащи повече от една марка – сектор, който се оценява на 500 милиарда долара. Отстъплението бе направено под натиска на партията-съюзник Ол Индия Тринамол Конгрес.

Тазгодишният бюджет охлажда допълнително бизнес климата, като призова за увеличаване на данъците на компаниите със задна дата.

Международният бизнес отговори – най-новите цифри сочат, че чуждестранните инвестиции са намалели с 41 % на годишна основа до 1,85 милиарда долара за април.

Всеки ден валят лоши новини. Обезценяващата се рупия често достига нови исторически минимуми спрямо долара през последните седмици, фондовите пазари са потиснати, а дефицитът по текущата сметка от 3,6 % от БВП е най-високият от три десетилетия. Бюджетният дефицит е 5,8 % от БВП.

Standard & Poors, една от рейтинговите агенции, които понижиха перспективата на Индия от стабилна на отрицателна, посочи, че страната може да изгуби инвестиционния си рейтинг и да стане първият „Паднал ангел“ от групата БРИК – Бразилия, Русия, Индия и Китай.

Постигането на макроикономически растеж в една неблагоприятна световна среда е помрачено от статута на страната като една от най-бедните в света. Една четвърт от населението й, което наброява повече от един милиард, живее под прага на бедността.

„Цената на това забавяне е огромна“, посочи Рам Упендра Дас, икономист от икономическия центъра за анализи и препоръки Research and Information System.

Спадът лишава бедните от „благоприятните последици от преразпределението“ на една жизнена икономика, отбеляза той, като добави, че постигането на целите за намаляване на бедността може да стане по-трудно.

Доверието в правителството на Сингх е подкопано сред обществото и бизнеса на фона на обвиненията за нерешителност при реформите и корупционните скандали.

Главният икономически съветник Кауши Басу призна грешки, но отбеляза, че Индия все още е третата най-бързо растяща икономика в Г-20, групата на водещите световни икономики, след Китай и Индонезия, а освен това е третата по големина азиатска икономика.

Икономистите изтъкват присъщите на Индия силни страни: 250 милиона потребители от средната класа, млада и растяща работна сила, едно от най-високите равнища на частни спестявания и инвестиции, и бързо растящ сектор на услугите.

Световната банка прогнозира растежът на Индия да достигне 6,9 % тази финансова година, която приключва през март.

Сингх, който е смятан за архитекта на индийските икономически реформи от 1991 година, стана премиер през 2004 година и бе посрещнат с вълна от очаквания. Той обаче бе затруднен от партийната политика и нямаше възможност да влияе на коалиционните си партньори по икономическите въпроси.

Той подкрепя глобалната интеграция и реформите, но трябваше да се преклони пред популизма, приемайки грандиозни схеми за социално подпомагане на партийния ръководител Соня Ганди, включително опрощаване на фермерски заеми, схеми за заетост и проектозакон за гарантиране на прехраната.

Върховната политическа сила остава при Ганди, която няма пост в кабинета, докато правителството е ръководено от неизбран премиер, на когото липсва политическа основа, се посочва в доклада на Standard and Poor’s. Агенцията освен това критикува неспособността на правителството да прокара реформите.

Истинският проблем е, че правителството изглежда е водено не от план за действие, а от политиката, посочи пред Economic Times Ансгар Сикерт, управляващ директор на индийското подразделение на германския летищен оператор Fraport AG. „Не се вземат решения, а ако бъдат взети, то те биват отменени или разводнявани,“ отбеляза той.

Икономистите призовават за реформи, включително да се разрешат чуждестранни инвестиции в търговията на дребно, авиацията и застраховането, и да се премахнат субсидиите за горивата.

Сингх неотдавна посочи, че политиката в тези ключови сфери е била възпрепятствана и призова партиите да сътрудничат.

Дас препоръчва намаляване на лихвите, за да се насърчат инвестициите, да се избягват промени в политическата линия, които разколебава инвеститорите, и да се овладее инфлацията, като се насърчава растежът.

Докато светът очаква развиващите се икономики да помогнат за преодоляване на световната икономическа криза, Басу е оптимист, че индийските икономически основи са достатъчно стабилни, за да издържат на натоварването.

Според него правителството вероятно ще прокара ключовите реформи през идните шест месеца, тъй като ще има стимул да отчете икономически напредък преди националните избори през 2014 година. Ако растежът остане вял, то политическите шансове на правителството ще намалеят, отбеляза той.

БТА

Свят
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.