Испанска призрачна гара крие тайни от Втората световна война

ДПА

Гарата в Канфранк. Архивна картичка

В отдалечено испанско село в подножието на Пиринеите железопътна гара пази ужасяващи и героични спомени от Втората световна война. Именно през жп гарата на Канфранк, където живеят 600 души, нацистите са транспортирали откраднато злато до Испания и Португалия, евреите са бягали, а шпионите са пренасяли радио оборудване за френското съпротивително движение.

Някога железопътната гара – модернистично чудо, дълго 250 метра, направено от стъкло и желязо – бе обявена за „по-голяма от Титаник“. Мястото дори стана декор за сцени от филма на Дейвид Лийн от 1965 година „Доктор Живаго“. Сега обаче зданието се руши с тревожни темпове.

И въпреки историческото значение на жп гарата, проектите за възстановяването й и за превръщането в музей се провалиха. „Сега има един проект, който отчасти ще бъде финансиран чрез продажбата на земя в района. Икономическата криза в Испания обаче парализира сектора на недвижимите имоти“, заяви пред ДПА по телефона Фернандо Санчес, кмет на Канфранк.

Гарата „Канфранк“ е на осем километра от границата с Франция. В планината е бил прокопан тунел, отклонена е била река и са били прочистени гори, за да бъде създадена железопътна линия, предвидена да стане важна връзка между Испания и Франция.

Тя е открита тържествено през 1928 година от тогавашния испански крал Алфонсо XIII и френския президент Гастон Думерг. Железопътната линията обаче е изиграла само една ключова международна роля през Втората световна война.

През 2000 година местен шофьор на автобус се натъкнал на документи, разпръснати по релсите. Те разкривали, че нацистите са използвали жп линията за превоз на злато. То възлизало на над 86 тона между 1942 и 1943 година, според изследователя Рамон Х. Кампо.

Златото е било откраднато от европейски централни банки и от евреи в концентрационни лагери. Част от него е използвана за закупуване на волфрам от Испания и Португалия за целите на германската оръжейна индустрия.

Испанският диктатор Франсиско Франко е имал връзки с нацистка Германия, но е бил зависим и от доставките на петрол от съюзниците, и позволил границата в Канфранк да не бъде затворена, за да могат бежанците да преминават.

Евреите и други, преследвани от нацистите, пътували през Испания до Португалия и Северна Африка до Америките. Границата останала отворена до 1942 година, когато около 50 германски войници се установили в Канфранк, разбивайки надеждите на бежанците, които били задържани и депортирани.

Все още излизат драматични истории за онези събития. Изследователите са открили персонажи като Мадлен Вайемус, французойка, която била задържана, когато се опитвала да отиде при съпруга си в Испания, и френския шпионин Албер льо Ле, който пък организирал зрелищно бягство.

Гарата се нуждае спешно от реставрация. Снимки, публикувани от в. „Паис“, показват мащабни поражения – стълбища, пълни с камъни, ръждясали съоръжения и белещи се стени. Някои изоставени вагони са изгорени до основи, а други са разграбени от крадци на мед.

Връзката с Франция е затворена от 1970 година, когато при инцидент дерайлирал влак и разрушил мост. От испанската страна на границата все още се движат два влака на ден, но те обикновено превозват само неколцина туристи, посочва Санчес.

Неотдавна регионалното правителство в Арагон обяви, че ще купи гарата от компанията за железопътна инфраструктура Adif. Има проект за повторно отваряне на връзката с Франция и превръщане на гарата в комплекс с музей, изследователски център, хотел и магазини, според Санчес.

Проектът би спасил едно „архитектурно съкровище“ и би подпомогнат изследователската дейност около Втората световна война, отбеляза кметът. Предвид финансовите затруднения обаче той не каза кога проектът ще стане реалност.

БТА

Свят
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.