Няма сто дни за сръбското правителство

Нещо обичайно е с идването си всяко ново правителство да иска от обществеността сто дни толеранс. Някои искат и по шест месеца, но нашето няма да има този лукс. Загубени са вече два месеца след изборите и ще минат още седмици, докато лидерите на новата коалиция се договорят кое чие е.

Тъй като вече е юли, правителството ще започне да функционира чак от август, ако дотогава всички се върнат от годишните си отпуски. И докато в предишни времена министрите можеха да си почиват до януари и чак тогава да започнат да мислят за някои закони, мерки и проекти, днес огромният бюджетен дефицит, равнището на държавния дълг и галопиращите цени ще принудят Младжан Динкич като главен икономист на бъдещото правителство веднага да започне работа.

Данните не оставят място за оптимизъм. Държавният дълг на Сърбия достигна 52 процента, а границата, която не биваше да се преминава, бе 45 процента. Инфлацията през първите три месеца достигна 3,2 на сто, а истинското поскъпване тепърва предстои. Курсът на динара от 104 динара за евро в началото на годината днес достигна 115 динара за евро и при всички случаи няма да спре дотук.

Всеки четвърти гражданин е без работа и поне в това отношение стигнахме и задминахме Испания. Безработицата в САЩ е 8,3 на сто и затова Барак Обама може да загуби изборите. Средната заплата покрива едва 70 процента от потребителската кошница. Тази средна заплата е 350 евро, почти най-ниската в сравнение със съседните страни. Пилешкото месо струва над 300 динара за килограм. Доматите – над 100 динара. Със средна пенсия от 25 000 динара, малцина от най-възрастните могат да си позволят да живеят.

И това не е всичко. Истинското поскъпване тепърва предстои. Производителите от почти всички хранителни сектори говорят за нови цени, които вероятно ще влязат в сила паралелно с началото на работата на новото правителство, през август или най-късно през септември.

От електрическата компания искат поскъпване на тока. Производителите на малини искат реколтата им да бъде изкупена на цената, която отдавна са си представяли. Кметът на Белград Драган Джилас иска билетите за автобус да поскъпнат или новият премиер Ивица Дачич да премахне акциза върху горивата, купувани от столичната компания за градски транспорт. Металургичният завод замира. Авиокомпанията Ят пропада. И така нататък.

БТА

Свят
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.