Руско-българската мистерия с цените на горивата

Еднакви цени на горивата – плюс минус 1 стотинка – на всички големи вериги бензиностанции в София на 30 юли 2012 г. Снимка: e-vestnik

Който е пътувал с кола из Европа е забелязал, че цените на различните бензиностанции варират с 5-10 евроцента цента разлика на литър за един и същи вид бензин или дизел. В някои страни като Гърция разликата от една до друга бензиностанция стига дори до 15 цента. В Щатите пък съвсем – там един галон бензин може да струва и над 1 долар по-скъпо в един или друг щат (тоест около 25% разлика, при сегашната цена, която варира между 3,30 и 4,80 долара на галон). Там може да се видят дори две съседни бензиностанции, които продават едни и същи горива с разлика от 30 цента на галон.
В България разликата в цените за литър гориво е плюс минус 1 стотинка на литър, независимо на коя бензиностанция, в който и да е край на България.
Така беше и вчера, 30 юли (виж снимката, също и сравнението в цените на големите вериги тук). На практика цените са като при комунизма, когато се определяха с постановления и бяха еднакви в цяла България. По отношение на цените страната още живее в онова време – тотален монопол. Няма значение как се казват една или друга верига бензиностанции – „Шел”, ОМВ, „Еко”, „Петрол”… Уж е пазарна икономика.

На какво се дължат тези еднакви цени и тази разлика от Европа?

Логично е да се предположи, че това е картелно споразумение и няма никаква конкуренция. Тоест – големите вериги бензиностанции по негласна уговорка продават на еднакви цени. Може да се уточни – на еднакво високи цени. Според закона картелно споразумение може да има не само когато 3-4-5 търговци са седнали на една маса и са се споразумели за цените. Картелно споразумение има и когато без да се договарят, търговците негласно се нагаждат и продават на една и съща цена. За такива работи на Запад хвърчат глоби по няколкостотин милиона и шефове на компании се изправят пред съда и носят наказателна отговорност.
Още преди 5 години Комисията за защита от конкуренцията започна да разследва дали няма монополно споразумение за горивата у нас. И след почти 2-годишно проучване установи, че няма. Преди няколко месеца започна нова проверка. И вчера комисията пак обяви, че няма монополно споразумение.
„Лукойл България“ ЕООД не е злоупотребило с господстващото си положение на пазарите за търговия на едро на бензин А95 и дизелово гориво, обяви Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) вчера.
Комисията разследваше за картел четири компании – „Лукойл”, ОМВ, „Нафтекс Петрол“ и „Ромпетрол“, след като в края на март бяха постигнати рекордни цени на горивата.
Тук е нужно едно уточнение за по-неосведомения шофьор. Големите вериги бензиностанции продават бензин и дизел, който купуват от комбината „Лукойл Нефтохим” – Бургас. Това е единствената петролна рафинерия в България. Някои внасят количества бензин и от свои рафинерии, а най-скъпите видове бензини и дизелово гориво по правило са вносни, които съответните вериги си доставят от свои производствени бази в Европа.
Но „Лукойл” и клиентите му по някакви причини продават на еднакви цени на дребно. Това е невъзможно при нормален пазар. Невъзможно е всички да купуват на еднакви цени на едро – за всеки клиент се правят отстъпки според количества или по различни договорни причини. Някои горива са вносни. И по-големите и по-малки вериги бензиностанции имат различни разходи, които им позволяват да продават на по-високи или по-ниски цени. Но у нас всичко е еднакво.

Най-ниският акциз, най-евтиният петрол, а горивата – по-скъпи

Човек остава с впечатление, че антимонополната комисия не проверява сериозно, а управляващите я използват за камуфлаж. Властите в определен момент уж я пускат като хрътка да души, после я дръпват за верижката и успокояват обществото, че няма нищо нередно.
А то има. Цените на горивата в България – и на дизел, и на бензин, и на газ, не са нормални. Най-напред, България е с най-нисък акциз на бензина и дизела в Европа. Цените на горивата на дребно обаче са равни или по-високи от тези на поне 7-8 европейски държави. Нещо повече – допреди дни цените на дизел и бензин в България бяха не равни, а по-високи от тези в 7-8 европейски страни. Сега леко паднаха на бензина, но дизелът у нас продължава да е по-скъп в сравнение с 6 европейски държави (виж по-долу).
Как се получава така, че страната с най-нисък акциз, с най-ниски работни заплати в ЕС, най-ниски производствени разходи, с петролна рафинерия, която използва най-евтиния и нискокачествен петрол в света – тюменския, продава по-скъпо отколкото в Европа?
Никой досега не е дал ясен отговор на този въпрос. И няма скоро и да даде. Очевидно държавата се заиграва с „Лукойл” и има някакви неясни за обществото взаимоотношения с него. Квалификацията „олигарх” за българския шеф на „Лукойл” Валентин Златев май идва съвсем на място. Каквито и сцени да се разиграваха преди година за лиценза на складовата база на „Лукойл”, той остава непоклатим монополист у нас.

И монополът, който на практика е под контрол на Русия, се увеличава, защото съвсем неотдавна стана ясно, че олигархът от бившите съветски републики Кирсан Илюмжинов закупува „Петрол холдинг”. Той първоначално купи 52,5% от бившите собственици Денис Ершов и неговият съдружник руснак, а след това обяви, че ще изкупи холдинга до 100% от другия акционер Митко Събев, който с по-малкия си дял въртеше тарикатски номера на съдружниците си. Илюмжинов е бивш президент на Република Калмикия, председател на Международната федерация по шахмат и …голям приятел на президента Путин. Търговията с горива в България ще попадне почти изцяло в руски ръце. Щеше да бъде радостно, ако цените на горивата се доближат малко до руските. Но не. Реалността е друга.
По данни на сайта energy.eu дизелът в България към 31 юли 2012 на дребно струва 1,35 евроцента или 2,64 лв. (в действителност е 2,65-2,66 лв., но 1 цент халал да им е).
Ето и сравнението за по-ниските цени на дизела в Европа:

България –     1,35 евро
Австрия –       1,35 евро
Кипър –          1,35 евро
Латвия –         1,33 евро
Словения –     1,32 евро
Полша –          1,32 евро
Литва –           1,30 евро
Люксембург –  1,26 евро
Румъния –       1,26 евро

Едно важно уточнение – акцизът на дизела в България е 0.322 евро на литър. Докато в Австрия, където цените на дизела на дребно са същите като у нас, акцизът е 0.397 на литър. Тоест 14 стотинки на литър повече, а цените са еднакви в Австрия и България! И там със сигурност да произведеш и продадеш 1 литър дизел излиза по-скъпо за производители и търговци, отколкото тук – заради заплати, по-високи търговски разходи и др. Акциз като в България има само в Румъния и Кипър. Във всички останали страни от ЕС, той е по-висок (виж таблицата в energy.eu).

Въпросът е – докога българинът ще търпи така да му дерат кожата с цените на горивата?

България
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.