Мит Ромни и поредицата неудачи в чужбина

в. Индипендънт

Мит Ромни. Снимка: от тв екрана

Ако се съди по заглавията, тази чуждестранна обиколка на кандидата беше като пътуване из ада – поредица от неудачи, чийто връх бе емоционално натоварената тирада на един вбесен съветник към също толкова вбесена група придружаващи репортери.

На практика набегът на Мит Ромни към Великобритания, Израел и Полша вероятно ще окаже много малко въздействие върху шансовете му да превземе Белия дом през ноември.

Снощи републиканският съперник на президента демократ Барак Обама потегли обратно към САЩ от Варшава – сцената на последната бъркотия, в която съпътстващият го прессекретар се нахвърли към репортери, които крещяха въпроси към Ромни, след като той положи венец на Гроба на незнайния воин.

„Имате ли изявление към палестинците?“, извика един, докато кандидат-президентът се връщаше към колата си. „Чувствате ли, че гафовете засенчиха вашето пътуване?“, ревна друг. Мит Ромни не им обърна внимание, но не и съветникът му Рик Горка. „Разкарай се“, каза той преди да отправи призив към един друг от задаващите въпроси: „Целуни ме отзад“. Говорителят бързо повика въпросните репортери, за да се извини. Но стореното остана.

Този епизод е преди всичко отражение на вечното напрежение в президентските кампании в САЩ – между репортерите, които роптаят, че не получават достатъчен достъп, и кандидата, който е убеден, че медиите се съсредоточават само върху сензациите.

В действителност политическите последици от нападките ще бъдат вероятно малки. Журналистите не са най-уважаваната общност в Америка и отразяването на пътуването на Ромни само ще засили увереността на републиканците, че медиите от „главното течение“ са предубедени към тях.

Последните пет дни в чужбина може би не излъскаха претенциите му за пръв дипломат на Америка, каквато бе целта. Но това би било трудно да се постигне, като имаме предвид голямото преимущество на Обама – толкова рядко за демократ – над Ромни, когато избирателите са питани към кой кандидат имат по-голямо доверие за външната политика. Още по-съществено е това, че външната политика няма да бъде решаваща за изхода от изборите в САЩ. Повече от всякога през тази година високата безработица и вялата икономика са главната тревога на избирателите.

Да, републиканският кандидат разгневи палестинците с думите си, че Ерусалим трябва да бъде столица на Израел и че „културните“ различия са причината Израел да има два пъти по-голям БВП на глава от населението от този на палестинската държава (фактически разликата е около десет към едно). Обаче никой кандидат за президент на САЩ не е губил гласове заради критики или пренебрежение към палестинците.

Във Великобритания Ромни необосновано обиди ключовия съюзник на САЩ с намека, че Лондон не е готов за домакинството на Олимпийските игри. Но както и палестинците, британците няма да гласуват в американските избори. На всяка спирка публиката, към която се обръщаше той, бяха не местните, даже не американските дипломати, а хората у дома.

В Израел щедрите уверения за вярност към еврейската държава целяха да убедят християните консерватори в САЩ – значимо избирателно ядро за републиканците, отдадено на израелската кауза и често скептично към консервативните качества на Ромни. Партийните стратези са надяват да спечелят най-малкото гласовете на американските евреи, които в миналото бяха предимно демократи, но сега по-слабо подкрепят Обама.

Няма да повлияе и инцидентът в Полша – прародина на американските поляци, масово населяващи щатите Уисконсин, Мичиган, Пенсилвания и най-вече Охайо, където може би ще се решат изборите през 2012 г.

Ако не друго, противоречията, породени от пътуването на републиканския претендент, потвърдиха нещо вече очевидно. Колкото и да се старае, Ромни сякаш остава глух, където и да отиде. Очите му са вперени в Белия дом от десетилетие и повече. Управленческите му качества са сред основните му активи. Той ръководи кампанията изключително дисциплинирано, даже по американските стандарти. Но отново и отново съумява да излиза от сценария.

„Телеграф“: Мит Ромни приключи международната си обиколка с атака срещу Русия

В края на изпъстрената си с грешки международна обиколка претендентът за президентската кандидатура на Републиканската партия Мит Ромни заклейми Русия като страна, където желанието да бъдеш свободен е посрещано от жестоки репресии, пише британският вестник „Телеграф“.

В реч във Варшавския университет в Полша, Ромни похвали полската борба за свобода. Той приветства страната от бившия комунистически блок за похода й към свобода и по-малко правителство със силни въоръжени сили като пример за света.

Има части от света днес, където желанието да бъдеш свободен е посрещано с жестоки репресии, каза Ромни, след което изброи страни, в това число Русия, Беларус и Венецуела.

Демократичната партия на Барак Обама заяви, че коментарите на Ромни за страна, която той описва като „геополитически враг номер 1 на Америка“,показват, че Ромни има остарял, характерен за времето на студената война, манталитет.

Изявленията на Ромни бяха отчасти засенчени от друг гаф. Негов говорител бе записан да казва пред репортери да му „целунат задника“, след като те се опитали да зададат въпроси на Ромни.

С речта на Ромни във Варшавския университет приключи обиколката му в три страни, която имаше за цел да излъска външнополитическия му имидж преди президентските избори през ноември.

Демократи твърдят, че планът е дал обратен резултат, след като критиките на Ромни към Лондон за подготовката му за олимпийските игри подразни британците, а самият той бе обвинен в расизъм от палестински служители заради твърденията му, че икономиката на Израел е по-успешна, защото еврейската държава има по-висша култура.

БТА

Свят
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.