www.e-vestnik.bg
IMPACT PRESS GROUP
Фийд за коментари Фийд за публикации
четвъртък, 17 април 2014
БългарияСвятМения и коментариЗдраве и наукаАрт и шоу

Борисов иска да връща влаковете „Сименс”. А купува без конкурс руски за метрото

6 Август 2012

 

Премиерът също като комуниста, бивш шеф на БДЖ, не харесва немските мотриси

Гордостта на българските железници - старите локомотиви и нова мотриса “Сименс”. Снимка: Impact Press Group

„Това е една уникална по своята глупост сделка, която е сключена… И аз казах на Дрифтман, че ако не беше „Сименс” германска компания, щяхме да им върнем влаковете и да приключим”, заяви премиерът Борисов за новите влакове „Сименс” на БДЖ.

Борисов не подозира, че повтаря почти едно към едно един комунист – бившия шеф на БДЖ по време на тройната коалиция Олег Петков, член на Комунистическата партия, партньор в Коалиция за България. Комунист в истинския смисъл на думата, не социалист. Той оцеля като шеф на БДЖ около 2 години, когато след няколко гафа в железниците уволниха. Въпросният комунист Петков още на първата си пресконференция обяви, че иска да спира и да връща на Германия влаковете „Сименс” (виж тук). Дори казвал пред подчинените си – „Те са прекалено модерни за комунистическата ми душа”.
Впрочем, през 2004 г. БДЖ излезе за пръв път на печалба, но съвсем за кратко. Под социалистическо управление веднага потъна и така и до днес.

Какво не им харесва сега премиерът Борисов на влаковете „Сименс”?

Стар локомотив се замозапалил на гара Варна 2008 г. Снимка: Impact Press Group

Както е известно те бяха купени по време на правителството на НДСВ, когато министър беше Николай Василев. Сделката е общо за 25 дизелови и 25 електрически мотриси, доставяни на части. Вторите дойдоха при следващото правителство.
Цената им изобщо не е надута, защото сделката е сключена след обявен конкурс. На финала се явиха с оферти три германски фирми, а „Сименс” спечели с по-ниска цена и по-големи параметри на влаковете си. Никой не е обжалвал в съда резултатите от конкурса.
Това ли нарича Борисов „уникална по глупост сделка”?
И го съобщава на официални представители на германците да му се чудят на акъла. Премиерът на България им казва, че щял да им върне влаковете, ама от него да мине, щото са германска компания…

А може ли бившият кмет на София и настоящ премиер да обясни как доставят влакове за метрото на София, след като изобщо не се чу за конкурс? По медиите текат възторжени пиар информации какви модерни, хубави и по-икономични били новите руски мотриси за втора линия на метрото.
При евентуален конкурс за втора линия на метрото можеха да се явят поне 3 европейски производители и един японски. Втората линия можеше да е не с руска, а със западна технология. В много градове по света в едно и също метро има линии, които се различават по влакове и системи. Тук по незнайни пътища упорито се строи руско метро. И народът, който се радва на бойковите приказки, си го харесва, защото не е виждал друго метро.

Мотриса “Сименс” напръскана със спрей от хулигани. Новото у нас дразни. Снимка: Impact Press Group

Обаче не е въпросът в качествата му. Руското не е лошо, макар да  е по-бавно. Такива неща по принцип се правят с конкурс. Още при комунизма бяха купени 56 руски мотриси за метрото, които чакаха в депо 10 години до 1998 г. , когато тръгнаха и вървят и досега. За тогава е разбираемо.
След това кметът Софиянски купи още 28 по-нови мотриси, от същия руски завод. Никой даже не повдига въпрос за конкурс за доставка, медиите дори не питат. Западни производители могат да направят вагони специално за българската първа метролиния, както е по руски образец, и да се конкурират на един конкурс. Но, няма такова нещо.
А защо Борисов и Фандъкова не обявиха конкурс за мотриси и оборудване изцяло на новата втора линия на метрото?
Никой не ги притеснява с такъв въпрос.
Но премиерът има самочувствието да определя като „уникална по глупост сделка” купуването на нови влакове с конкурс.

Аварирал пътнически влак между София и Пловдив юли 2012 г.. Снимка: Impact Press Group

В България новото дразни

Има нещо над икономическата логика и изгода в непрекъснатите коментари за влаковете „Сименс”. Като че ли в тази държава има съпротива срещу модернизацията. Политиците атакуват модерните влакове, циганчетата ги замеря с камъни.
Още когато бившият министър на транспорта Николай Василев обяви конкурса и направи сделката, срещу мотрисите „Сименс” започна нечуван медиен вой. Доказваха, че колелетата им били непригодени за българските релси, доказваха, че сделката е на гол тумбак чифте пищови и т. н. Години наред все намират кусури на влаковете „Сименс”.
Същевременно старите влакове на БДЖ са пълна гробница. Новите дизелови мотриси „Сименс” само от разход на гориво спестяват 15-16 млн. лева на година по същите маршрути.
Какво иска Борисов? Да върне старите влакове и да се гордеем със старите руски дизели и 30-40-годишни шкоди? Които се самозапалват, харчат като змейове и закъсват под път и над път.
И новите мотриси му били криви, а не вижда в какво състояние са железниците, с които се прочуваме по света – стари и мръсни вагони, заключени тоалетни, менте кондуктори прибират пари от чужденците и т. н. (виж тук описан такъв случай).

Виж още по темата - “Митака от САЩ, бивш машинист, за БДЖ
и “От София до Лакатник в кабината на стар локомотив





Етикет: ,

 

  1. 1) peregrinator
    Винаги съм си мислел и аз,ядосвал съм се,а и съм говорил с приятели,че сделката с тези германски влакчета бе голяма простотия и жива далавера,вероятно на жълтото правителство.И ще поясня веднага защо.Първо,съветските електрички,се оказазаха изключително здрави и дълговечни,надежни,лесни и евтини за поддръжка.Друг е въпроса защо не се поддържат и защо затвориха жп завода,който ги ремонтираше,та требваше да се карат в Босна,пак за голямата далавера.Вярно,че не са толкова комфортни,но ние и не заслужаваме комфорт,а и си спомнете кога бяха построени-1971 - Рижский вагонзавод.Все още ги има в БГ по провинциалните линии.И помнете ми думата,че новите германски 40 години никога няма да изкарат.Второ ...още

  2. 2) cobalt
    Две забележки, пере! Немски мотриси нямат проблем да бъдат експлоатирани повече от 50 години. Ресурса им е 40, след това заминават втора употреба за още поне 10 години, често повече. Например в Египет. Второ: комбинациите от по две мотриси действително пести гориво - благодарение на синхронизацията на задвижването. Така комбиниран влак пести 20-30% в сравнение с две мотриси по отделно. Руските електрички са пред разпадане и имат нужда от 80% повече енергия на пътник.
  3. 3) peregrinator
    Ако нещо нещо не се поддържа не може да има голям ресурс.От над 20 години нещата са на самотек и ремонтния жп завод зад централна гара е сравнен с земята за да е повесело.Но пък има бляскави молове по отдолу.Електричките овехтяха и даже не ги боядисваха напоследък от немарливост.Немските не ми се вярва да издържат толкова години при липса на поддръжка(дребния пример с прозорците),понеже са по нежни и се експлоатират зверски.Не става дума да се движи нещо по отделно.Но когато два влака се движат съчленение един за друг по един маршрут,доказва че вместимостта или капацитета им е малък и съответно ...още

  4. 4) Гочо
    peregrinator ли си, вентилатор ли си, ама фани един руски локомотив и си го заври отзад
  5. 5) dodo230
    три неверни неща мотрисите в метрото двигателите и електрониката е японска, втората неточност всичко свързано с безопасността е Сименс и Бош трето не е строено по Руски модел нито от руснаци втория лъч! проверявай те си информацията защото се получава дезинформация, относно да ли е бил конкурса за новите метро влакове прозрачен нито вие нито аз никой не може да каже без да е присъствал там която еи да е фирма да беше щяха да се съмняват!
  6. 6) Гочо
    Новите руски мотриси за метрото, купени за втората линия, били правени в сътрудничество с японски фирми. Демек - големо качество. Ама са купени без конкурс.
  7. 7) Наблюдател
    dodo, познавачо, София има изцяло руско метро. Цялата система, начин на захранване на многотонните им мотриси с контактна мрежа, са по руски. Това, че в електрониката имало някой блок Сименс и Бош е неизбежно - руснака не може да произвежда такива работи.
  8. 8) svako
    Един ще му е малко.
  9. 9) Dachko
    Наблюдател, повече не пиши такива тлупости! Кажи ми, американоките космически ракети какви мотори ползват за излитане? Руснака не можел да произвежда..?!
  10. 10) Наблюдател
    Dachko, синко, не можеш да ми казваш какво да пиша. Комунизмът свърши. Съберете се такива кратуни като тебе и си казвайте един на друг кой какво да пише.
  11. 11) Пенев
    Виждат се по две закачени мотриси Siemens най-често в София,които се движат за Кюстендил понеже в 21 век до там електрическа система няма !!!!! Вече даже не се виждат,защото БДЖ няма пари да ги поправя. До перник се пътува с електрическа мотриса от там ви взема дизеловата. Локомотивите Шкода са боклуци,които се запалват (само за тази тази година по линията Русе-София 2 пъти) и годината на производство на някои е 1966 Вагоните са технически неизправни. Старите руски електрички също се запалваха,но хората позабравиха случая Пловдив - София,след който уж ги спряха,обаче само ги забутаха да се ...още

  12. 12) svako
    Пеленгаторе, а няма ли да бъде най-добре БДЖ да вози пътниците си в товарни вагони. Първите два три след локомотива ще бъдат застлани с плява и това ще бъде Първа класа. Няма стъкла които мангалите да чупят нито седалки изтърбушени от недобросъвестнини пътници. По-вероятно е медицината да се справи със СПИН-а отколкото с русофилистията. Лоша болест. Неизлечима. Не ви мори, ама много ви мъчи.
  13. 13) MacAllister
    Абе руско, немско, японско - всичко се прави в Тайван! Помните ли това, а? ;)
  14. 14) pro-anti
    това ексцентричният руски космонавт във филма "Армагедон" го каза, но си е жива истина.Или може би още някой го е казал?
  15. 15) Гочо
    Ааааа, джелезото си е руско, тежко и ръбесто, прави си се там у у не сзанм си кой ...евский завод имени на некой си - Свако ги знае тия работи.
  16. 16) US
  17. 17) ziguli
    Мак,не е важно на тоя етап къде се прави,а-как.В тоя смисъл Малайзия примерно не отстъпва на Белгия,стига да няма отклонения от съответния стандарт на фирма и държава.
  18. 18) US
    Да истина е това Зигулка! Важното е къде се измисля! Ама нейсе ... И за това трябва да се благодари само и единствено на свободния индивид! Ако ли не става това което става в момента в БГ и което "предлага" Свако ви!
  19. 19) Mitaka
    Две мотриси закачени заедно , че и три може! няма проблем, нарича се "система на много единици", имат специални куплонги между тях за тока и комунукациите и за управлението. Мащиниста от предната управлява всичките системи от предната кабина и на двата влака.Предната спирачка командва спирачките на всичките следваши вагони и локомотиви като има специален кран който превключва вторият локомотив във вагон....ами това е бъдешето ! В шатите на междушатските влакове се изолзват от два до четири локомотива в зависимост от терена където ше минава влака- например Скалистите планини- ЛА - Чикаго. А в товарните влакове задължително се слагат до 5 локомотива , а ...още

  20. 20) peregrinator
    Когато става дума за телглене на товарни вагони е съвсем друго.Там трябва мощност и никой не спори затова.В съюза едно време съм виждал влакове с по около 100 вагона теглени от 2-3 мотриси.За превоз на неколкостотин души мощност не трябва.Това е смехотворно така да се пилеят средства.Първите мотриси на метрото в България са произведени изцяло в СССР в Mытыщинский или Ленинградский вагонзавод,ако не се лъжа 1988 година.Изцяло съветско производство са господа другари,щото имаше още такава държава и не зависеше от чужди подаяния или пъкзапада.Качете се в мотрисата и вижте в на предната страна какво пише.И да не ви дразни-сделано в ...още

  21. 21) svako
    Испанците сигурно и те са прости защото в часовете пик също навързват по две или три мотриси. Колкото до руските те действително са сделани, с теслата. Ех пелингаторе, вентилаторе, защо не загина още край Сталинград?
  22. 22) земпарето
    Ако требва да се съобразяваме с преобладаващата простотия по наште земи, то по-добре да си бехме стояли още у османската империя или по-лошо - у съветската...






 Начало | България | Свят | Мнения & Co | Интервю | Писмо от | Здраве, Наука & Тех | ИStoRии | Малък коментар | Арт & Шоу | Спорт | Виното | Фотогалерия | Видео | Връзка с нас


  

ЗА АВТОРСКИТЕ ПРАВА В САЙТА | ЗА ВРЪЗКА С НАС | ЗА РЕКЛАМА

направен 2007-2014® с мерак design and develop by www.ljube.com 2007 w.ljube.com