Борисов иска да връща влаковете „Сименс”. А купува без конкурс руски за метрото
6 Август 2012
Премиерът също като комуниста, бивш шеф на БДЖ, не харесва немските мотриси
„Това е една уникална по своята глупост сделка, която е сключена… И аз казах на Дрифтман, че ако не беше „Сименс” германска компания, щяхме да им върнем влаковете и да приключим”, заяви премиерът Борисов за новите влакове „Сименс” на БДЖ.
Борисов не подозира, че повтаря почти едно към едно един комунист – бившия шеф на БДЖ по време на тройната коалиция Олег Петков, член на Комунистическата партия, партньор в Коалиция за България. Комунист в истинския смисъл на думата, не социалист. Той оцеля като шеф на БДЖ около 2 години, когато след няколко гафа в железниците уволниха. Въпросният комунист Петков още на първата си пресконференция обяви, че иска да спира и да връща на Германия влаковете „Сименс” (виж тук). Дори казвал пред подчинените си – „Те са прекалено модерни за комунистическата ми душа”.
Впрочем, през 2004 г. БДЖ излезе за пръв път на печалба, но съвсем за кратко. Под социалистическо управление веднага потъна и така и до днес.
Какво не им харесва сега премиерът Борисов на влаковете „Сименс”?
Както е известно те бяха купени по време на правителството на НДСВ, когато министър беше Николай Василев. Сделката е общо за 25 дизелови и 25 електрически мотриси, доставяни на части. Вторите дойдоха при следващото правителство.
Цената им изобщо не е надута, защото сделката е сключена след обявен конкурс. На финала се явиха с оферти три германски фирми, а „Сименс” спечели с по-ниска цена и по-големи параметри на влаковете си. Никой не е обжалвал в съда резултатите от конкурса.
Това ли нарича Борисов „уникална по глупост сделка”?
И го съобщава на официални представители на германците да му се чудят на акъла. Премиерът на България им казва, че щял да им върне влаковете, ама от него да мине, щото са германска компания…
А може ли бившият кмет на София и настоящ премиер да обясни как доставят влакове за метрото на София, след като изобщо не се чу за конкурс? По медиите текат възторжени пиар информации какви модерни, хубави и по-икономични били новите руски мотриси за втора линия на метрото.
При евентуален конкурс за втора линия на метрото можеха да се явят поне 3 европейски производители и един японски. Втората линия можеше да е не с руска, а със западна технология. В много градове по света в едно и също метро има линии, които се различават по влакове и системи. Тук по незнайни пътища упорито се строи руско метро. И народът, който се радва на бойковите приказки, си го харесва, защото не е виждал друго метро.
Обаче не е въпросът в качествата му. Руското не е лошо, макар да е по-бавно. Такива неща по принцип се правят с конкурс. Още при комунизма бяха купени 56 руски мотриси за метрото, които чакаха в депо 10 години до 1998 г. , когато тръгнаха и вървят и досега. За тогава е разбираемо.
След това кметът Софиянски купи още 28 по-нови мотриси, от същия руски завод. Никой даже не повдига въпрос за конкурс за доставка, медиите дори не питат. Западни производители могат да направят вагони специално за българската първа метролиния, както е по руски образец, и да се конкурират на един конкурс. Но, няма такова нещо.
А защо Борисов и Фандъкова не обявиха конкурс за мотриси и оборудване изцяло на новата втора линия на метрото?
Никой не ги притеснява с такъв въпрос.
Но премиерът има самочувствието да определя като „уникална по глупост сделка” купуването на нови влакове с конкурс.
В България новото дразни
Има нещо над икономическата логика и изгода в непрекъснатите коментари за влаковете „Сименс”. Като че ли в тази държава има съпротива срещу модернизацията. Политиците атакуват модерните влакове, циганчетата ги замеря с камъни.
Още когато бившият министър на транспорта Николай Василев обяви конкурса и направи сделката, срещу мотрисите „Сименс” започна нечуван медиен вой. Доказваха, че колелетата им били непригодени за българските релси, доказваха, че сделката е на гол тумбак чифте пищови и т. н. Години наред все намират кусури на влаковете „Сименс”.
Същевременно старите влакове на БДЖ са пълна гробница. Новите дизелови мотриси „Сименс” само от разход на гориво спестяват 15-16 млн. лева на година по същите маршрути.
Какво иска Борисов? Да върне старите влакове и да се гордеем със старите руски дизели и 30-40-годишни шкоди? Които се самозапалват, харчат като змейове и закъсват под път и над път.
И новите мотриси му били криви, а не вижда в какво състояние са железниците, с които се прочуваме по света – стари и мръсни вагони, заключени тоалетни, менте кондуктори прибират пари от чужденците и т. н. (виж тук описан такъв случай).
Виж още по темата - “Митака от САЩ, бивш машинист, за БДЖ”
и “От София до Лакатник в кабината на стар локомотив“
Винаги съм си мислел и аз,ядосвал съм се,а и съм говорил с приятели,че сделката с тези германски влакчета бе голяма простотия и жива далавера,вероятно на жълтото правителство.И ще поясня веднага защо.Първо,съветските електрички,се оказазаха изключително здрави и дълговечни,надежни,лесни и евтини за поддръжка.Друг е въпроса защо не се поддържат и защо затвориха жп завода,който ги ремонтираше,та требваше да се карат в Босна,пак за голямата далавера.Вярно,че не са толкова комфортни,но ние и не заслужаваме комфорт,а и си спомнете кога бяха построени-1971 - Рижский вагонзавод.Все още ги има в БГ по провинциалните линии.И помнете ми думата,че новите германски 40 години никога няма да изкарат.Второ ...още
- виждали ли сте на една и съща линия,закачени едно за друго две такива влакчета сиеменс.Е аз съм виждал!Това не е ли простотия и икономическа неефективност?А вие пишете за икономия от гориво..Това е все едно,че караш две коли едновременно дърпайки едната,понеже ,видите ли нямало място да се качат пасажерите.За тази цел има прицепи,ремаркета,вагони и прочие.Един вагон струва по евтино отколкото един локомотив нали??!!Трето - тези влакчета даже не са купени,а са взети на кредит и не са изплатени,за което германската страна ,миналата година и повдигна въпроса.Не можело и да им се върнат обратно обаче.Аз никога не бих посъветвал някого на запад да има бизнес с българско правителство и държава.Четвърто - Тази година бях на централна гара и изпращах един човек,който чакаше такова сиеменсче за Банкя.И като го видях се ужасих.Само от едната му страна имаше 5 счупени прозореца,закърпени криво ляво с подръчни материали,шперплат боядисан в черно, с една дума циганска работа.Вероятно нямаме пари да купим нови стъкла за влакчетата.Ами аз като не мога да поддържам една нова кола ,си купувам стара и това е елементарно.Тръгнали сме да ползваме нещо,на което даже стъклото не можем да сменим.Със сигурност на руските електрички,стъклата са пет пъти по евтини.Българите не заслужават да се возят в нещо модерно и скъпо,защото са варвари при съществуващия строй и порядък.Трябва да се купуват руски влакове от такъв тип,понеже са най евтини за поддръжка>това е икономическата логика за такъв тип страна.Отгоре на всичко и електричките са им по дълги и няма нужда от съчленяване на две сиеменсчета едновременно.Пък ако някой не иска да са руски,господа-другари,то да погледне тогава към шведските,подобни по размер са,ама сигурно скъпи.Или пък към чешките.Скоро минах през Прага.Чешките са прекрасни,здрави,вместими електрички и се наричат - елефант.Що някой не пише затова? Що не се замисли?Що не ги купи?Щото си гледа първи джоба и как да направи корупционна сделка.Немците разбира се са направили лобиране,по меко казано и сачисти като сълза. А за метрото даже не ми се пише що се касае до мотрисите.Руските са много здрави и за каква скорост говориме след като метрото го направиха като едвали не трамвайна линия?Ами идете в Москва и вижте на какво разстояние са спирките една от друга,та там метрото може да развие бясна скорост.А в София,тамън тръгне мотрисата на метрото и вече трябва да спира ,щото е дошла до другата спирка,които са на твърде кратки разстояния.Но това е нормално, за големия град-село,наречен София.Та като за заключение - трябва внимателно да се мисли какво да се купува занапред,като влакове,понеже сме бедна,варварска странаида се съобръзаваме с нащия манталитет ,обкръжаваща действителност и среда.
Две забележки, пере! Немски мотриси нямат проблем да бъдат експлоатирани повече от 50 години. Ресурса им е 40, след това заминават втора употреба за още поне 10 години, често повече. Например в Египет. Второ: комбинациите от по две мотриси действително пести гориво - благодарение на синхронизацията на задвижването. Така комбиниран влак пести 20-30% в сравнение с две мотриси по отделно. Руските електрички са пред разпадане и имат нужда от 80% повече енергия на пътник.
Ако нещо нещо не се поддържа не може да има голям ресурс.От над 20 години нещата са на самотек и ремонтния жп завод зад централна гара е сравнен с земята за да е повесело.Но пък има бляскави молове по отдолу.Електричките овехтяха и даже не ги боядисваха напоследък от немарливост.Немските не ми се вярва да издържат толкова години при липса на поддръжка(дребния пример с прозорците),понеже са по нежни и се експлоатират зверски.Не става дума да се движи нещо по отделно.Но когато два влака се движат съчленение един за друг по един маршрут,доказва че вместимостта или капацитета им е малък и съответно ...още
излизапо скъпо.Я си представете 10 локомотива съчленени да пътуват заедно и в тях да се возят пътници,защото видите ли няма достатъчно свободни вагони...Голяма ефективност нали?!Тоест искам да кажа че когато две мотриси от този типк пътуват заедно коефициента на полезно действие би трябвало да пада два пъти,след като другата би могла да се използва на друг маршрут.Няма нужда да се возим в скъпи самодвижеши се вагони на собствена тяга.Можеха да се закупят по дълъг модел като руските,щведските или чешките(твях поне съм ги виждал).
peregrinator ли си, вентилатор ли си, ама фани един руски локомотив и си го заври отзад
три неверни неща мотрисите в метрото двигателите и електрониката е японска, втората неточност всичко свързано с безопасността е Сименс и Бош трето не е строено по Руски модел нито от руснаци втория лъч! проверявай те си информацията защото се получава дезинформация, относно да ли е бил конкурса за новите метро влакове прозрачен нито вие нито аз никой не може да каже без да е присъствал там която еи да е фирма да беше щяха да се съмняват!
Новите руски мотриси за метрото, купени за втората линия, били правени в сътрудничество с японски фирми. Демек - големо качество. Ама са купени без конкурс.
dodo, познавачо, София има изцяло руско метро. Цялата система, начин на захранване на многотонните им мотриси с контактна мрежа, са по руски. Това, че в електрониката имало някой блок Сименс и Бош е неизбежно - руснака не може да произвежда такива работи.
Един ще му е малко.
Наблюдател, повече не пиши такива тлупости! Кажи ми, американоките космически ракети какви мотори ползват за излитане? Руснака не можел да произвежда..?!
Dachko, синко, не можеш да ми казваш какво да пиша. Комунизмът свърши. Съберете се такива кратуни като тебе и си казвайте един на друг кой какво да пише.
Виждат се по две закачени мотриси Siemens най-често в София,които се движат за Кюстендил понеже в 21 век до там електрическа система няма !!!!! Вече даже не се виждат,защото БДЖ няма пари да ги поправя. До перник се пътува с електрическа мотриса от там ви взема дизеловата.
движат в малките градове! Кондукторите по международна линия София-Букурещ не знаят думичка английски и не могат да обяснят на пътници от друга държава (освен Русия разбира се),в кой вагон точно да се качат. Само жестикулират и мучат

Пеленгаторе, а няма ли да бъде най-добре БДЖ да вози пътниците си в товарни вагони. Първите два три след локомотива ще бъдат застлани с плява и това ще бъде Първа класа. Няма стъкла които мангалите да чупят нито седалки изтърбушени от недобросъвестнини пътници. По-вероятно е медицината да се справи със СПИН-а отколкото с русофилистията. Лоша болест. Неизлечима. Не ви мори, ама много ви мъчи.
Абе руско, немско, японско - всичко се прави в Тайван! Помните ли това, а? ;)
това ексцентричният руски космонавт във филма "Армагедон" го каза, но си е жива истина.Или може би още някой го е казал?
Ааааа, джелезото си е руско, тежко и ръбесто, прави си се там у у не сзанм си кой ...евский завод имени на некой си - Свако ги знае тия работи.
Мак,не е важно на тоя етап къде се прави,а-как.В тоя смисъл Малайзия примерно не отстъпва на Белгия,стига да няма отклонения от съответния стандарт на фирма и държава.
Да истина е това Зигулка! Важното е къде се измисля! Ама нейсе ... И за това трябва да се благодари само и единствено на свободния индивид! Ако ли не става това което става в момента в БГ и което "предлага" Свако ви!
Две мотриси закачени заедно , че и три може! няма проблем, нарича се "система на много единици", имат специални куплонги между тях за тока и комунукациите и за управлението. Мащиниста от предната управлява всичките системи от предната кабина и на двата влака.Предната спирачка командва спирачките на всичките следваши вагони и локомотиви като има специален кран който превключва вторият локомотив във вагон....ами това е бъдешето ! В шатите на междушатските влакове се изолзват от два до четири локомотива в зависимост от терена където ше минава влака- например Скалистите планини- ЛА - Чикаго. А в товарните влакове задължително се слагат до 5 локомотива , а ...още
влака е дълък 2 километра и всичко се управлява от един машинист в предната кабина. Аз лично съм виждал влак със 7 локомотива , ами тежки са им влаковете. Новите локомотиви имат по три компютерни монитори в кабината и всичко е електроника и диспечерска централизация имат си телефони в кабината за връзка с диспечера , всичко се проверява основно преди локомотива да напусне депото, от опит го знам, аз бях механик преди 4 години и това ми беще работата...
Когато става дума за телглене на товарни вагони е съвсем друго.Там трябва мощност и никой не спори затова.В съюза едно време съм виждал влакове с по около 100 вагона теглени от 2-3 мотриси.За превоз на неколкостотин души мощност не трябва.Това е смехотворно така да се пилеят средства.Първите мотриси на метрото в България са произведени изцяло в СССР в Mытыщинский или Ленинградский вагонзавод,ако не се лъжа 1988 година.Изцяло съветско производство са господа другари,щото имаше още такава държава и не зависеше от чужди подаяния или пъкзапада.Качете се в мотрисата и вижте в на предната страна какво пише.И да не ви дразни-сделано в ...още
СССР.За мотрисите закупени сега вече незнам с какво са бъкани отвътре,Руснаците си унищожиха производството защото педераси ги упрявляват.Драгия сврако ще пътува в товарен вагонза слънчев Магадан.Проезд оплачиваю я.
Испанците сигурно и те са прости защото в часовете пик също навързват по две или три мотриси. Колкото до руските те действително са сделани, с теслата. Ех пелингаторе, вентилаторе, защо не загина още край Сталинград?
Ако требва да се съобразяваме с преобладаващата простотия по наште земи, то по-добре да си бехме стояли още у османската империя или по-лошо - у съветската...