Испания – култура на ръба на оцеляването

ДПА

Бандерас - почетен доктор на университета в Малага
Киноактьорът Антонио Бандерас чете лекция при награждаването си с титлата почетен доктор на университета в Малага, Испания. Снимка: ЕПА/БТА

Икономическата криза в Испания превърна някога процъфтяващата й култура в бледа сянка на онова, което беше. „В никоя друга развита страна културата не пострада така тежко от кризата, както в Испания“, казва Педро Алберто Крус, министър на културата и туризма на южната автономна област Мурсия.

Бюджетът за култура на тази автономна област беше орязан от 148 милиона евро за 2008 г. до едва 42 милиона евро. Положението е сходно и в другите 16 автономни области на Испания, заяви Крус за ДПА в интервю по телефона.

Музеите, които се управляват от областното правителство на Мурсия, остават отворени, но центърът за съвременни изкуства „Консервера“ например е намалил наполовина изложбите си. В областната концертна зала вече няма оперни представления.

Много от театралните актьори и музиканти не получават други приходи, освен част от постъпленията от билети. „Големите музеи в Испания ще оцелеят. Но театрите и танцовите трупи, писателите – те са на ръба на оцеляването“, каза Крус.

Не само испанците харчат по-малко за култура в тази страна, в която една четвърт от хората в трудоспособна възраст са безработни. Централното и местните правителства също орязаха бюджетите си за култура, карайки хората на изкуството да излязат на необичайни за тях улични протести. „Културата не е лукс, тя е обществено благо. Орязването на културата на бюджетите за нея произвежда граждани, които не могат да мислят“, каза актьорът Хуан Диего Бото.

Преди икономическата криза културният сектор даваше работа на над 600 000 души и създаваше 4 процента от БВП на Испания. Консервативното правителство на министър-председателя Мариано Рахой закри министерството на културата като самостоятелно ведомство и го сля с образователното министерство като част от усилията му да намали бюджетния дефицит, който възлиза на 8,9 процента.

Също така тази година правителството оряза разходите за култура с 15 процента. От септември ДДС върху билетите за кино, театър и концерти ще нарасне от 8 на 21 процента – едно от най-високите равнища в Европа. Тази мярка ще намали посещаемостта с 43 милиона души и ще ликвидира 4300 работни места, предупредиха културни дейци.

Някога служещата за пример кино индустрия на Испания вече пострада тежко от орязването на субсидиите, както и от интернет пиратството. Посещаемостта в киносалоните спадна от 144 милиона души през 2004 до 98 милиона през 2011 г. В страната, родила актьори като Пенелопе Крус и режисьори като Педро Алмодовар, броят на филмовите продукции намалява с ужасяващо бързи темпове. Ежедневно се закриват киносалони.

Книжарниците и художествените галерии също са на ръба на оцеляването. „Преди продавах картините си за хиляди евро, а сега галерията ми ми предлага едва 800 евро за тях“, казва художник от Мадрид с дългогодишна кариера. Кризата удари дори гиганти като мадридския музей на изобразителното изкуство „Прадо“, в който се съхраняват някои от шедьоврите на Франсиско де Гоя и Диего Веласкес.

Такива водещи музеи обаче могат да разчитат на приходите от входни такси и продажбата на сувенири и каталози. От „Прадо“ са увеличили работния ден на музея и планират да намерят повече спонсори. По-малките културни средища и отделните хора на изкуството също все повече разчитат на частни приходи. В Мурсия например са възприели модела на провеждане на дарителски акции, отначало развиван от хора на изкуството, молещи за малки дарения в интернет.

Компаниите продобиват статут на официални спонсори, когато дарят поне 500 евро на културни институции или проекти, обясни Крус. Вече са се присъединили повече от 100 компании. Културната сцена в Испания оцелява с „усилие и въображение“, каза Крус.

Някои театри например преживяват, отдавайки под наем зали за репетиции или пък давайки уроци по актьорско майсторство. Книжарниците отварят заведения за хранене. В някои културни средища са изтеглили банкови заеми.

Културната сцена в Испания е била твърде зависима от държавните субсидии, което я е направило изключително уязвима за икономическата криза, смята Крус. „Искаме повече договори за спонсорство и по-малко субсидирана култура“, каза Хосе Игнасио Верт, испанският министър на образованието, културата и спорта.

БТА

Арт & Шоу
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.