СофияПловдивВарнаБургасРусе

Де да беше едно “Ламборгини”. КАТ e виновен за жертвите

Репортаж с едно “Ламборгини”* ядоса зрителите. Някак не се издържа гледката на нагъл шофьор и полицай непукист, който не ще да си помръдне пръста да го глоби. (виж видеоклипа в “България”).

Това е образът на цялата българска полиция. За каквото и да я потърсиш, се сблъскваш с полицая от репортажа – хора, които гледат да си вземат заплатите и не си дават труд да си вършат работата. Бюрократи в униформа. Не ги е грижа за нищо, освен ако преките началници на им наредят. Не полиция, а отбиване на номера.

Но в България нещо става все по-очевидно. Полицейското безхаберие се измерва в преки жертви. Все повече невинни умират по пътищата, размазани от пиян или от някой безумец, със самочувствие на безнаказан, защото е свикнал на всяка полицейска проверка да минава с рушвет.

Хората, които взимат книжка, се увеличават със скоростта, с която се увеличават колите у нас. От началото на годината са регистрирани близо 400 000 автомобила. С тях ще тръгнат по пътищата 400 000 шофьори. Те не намаляват, а се увеличават. “Нови”, 10-годишни голфове, се нареждат до 20-годишните на пътя. Хаосът по пътищата, жертвите, опашките пред гишетата – за всичко е виновен КАТ. Никой друг.

Грижата на КАТ не е да санкционира. Грижата е да чака на гюме и да рекетира шофьорите. Катаджиите седят на най-нелепите места да проверяват за скорост – любимо място им е край табелата за край на населено място. До нея ограничението е 50 км в час. Шофьорите засилват точно там, защото много често това е магистрала. И – хоп, КАТ бди. Спира за превишена скорост на място, където е безсмислено да проверява. А в София по “Цариградско” лимузини летят с по 180-200, няма кой да ги спре. Постоянно стават катастрофи, някой се забива в спирка и убива хора. Но КАТ не се сеща да сложи поне една камера с радар.

Нощем особено, ако поседиш до “Орлов мост”, можеш да се уплашиш. Хвърчат като на състезание в двете посоки. Някои се надбягват по двойки. Проверки за алкохол? Това е само средство да накараш шофьора да кихне 100-200-300 лв. – според марката на колата.

Или пък как се взима книжка у нас? Ако те скъсат, шариш 200 лв. и взимаш. Инструкторът преценява кандидат-шофьора като колко може да даде и шушне на ухо – дай 200, дай 400, въпросът е уреден. И смазва веригата от гърла в КАТ. Особено лесно измъкват пари от хора, които са уплашени, че няма да вземат изпита. И пътищата се пълнят със самоубийци, които обаче убиват и невинни.

И тази пародия на полиция няколко пъти бе определена от шефа й генерал и от мнистъра Румен Петков като над средно европейско равнище. Проблемът май започва от тях.

* Марката „Ламборгини“ у нас е известна като „Ламборджини“.

Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.