Туитър може да реши президентската надпревара в САЩ

Франс прес

Туитовете, които американските кандидат президенти се надпреварват да използват, за да мобилизират избирателите, да намерят средства и да водят кампания, биха могли за първи път да натежат на везните.

„Туитър може до повлияе на хода на националния дебат“, смята Зах Грийн, ръководител на фирмата за проучване на медиите 140 Избрани (140 Elect), съветваща политиците как да използват Туитър.

„Туитър може да внесе послание в националния дебат и вие можете да имате мнение по въпроса още преди написването на журналистическа статия“, допълва Грийн. „Можете да се включите в националния дебат, защото Туитър позволява на кандидатите да се обръщат директно към хората“, допълва той.

Според Тони Фрато, бивш говорител на Белия дом по времето на Джордж Буш-младши и ръководител на консултантската фирма Хамилтън плейс стратеджис, Туитър може да внесе промяна. „Туитър позволи на изборните екипи да се обърнат към колкото се може повече хора много бързо и евтино“, обяснява той.

„Не само можете да отправите послание до милиони хора, но можете да отговорите много бързо и на обвиненията. Преди трябваше да се подготви съобщение за телевизията или трябваше време да се напише прес съобщение“, припомня Фрато.

„С Туитър, веднага щом се появи някаква критика или негативна реклама, човек може да отговори незабавно и да да накара привържениците си също да отговорят“, казва Фрато.

Президентът демократ Барак Обама доминира с голяма преднина пред съперника си, републиканеца Мит Ромни, в Туитър по броя на последователи с 18,7 милиона последователи. Ромни има едва 900 000 последователи.

Обама изпраща и два пъти повече туитове от Ромни. Но туитовете на Ромни по-често са споделяни и препращани, което навежда на мисълта, че неговите последователи са много по-мотивирани, посочва Грийн.

Джанет Кастильо, преподавател по цифрови медии в Университета на Флорида, ще изучава значението на социалните медии. „Ще е интересно до каква степен те мобилизират хората“, казва тя.

„През 2008 г. Туитър бе в началото си и имаше ограничено въздействие върху президентската кампания“, припомня експертът. „Тогава Туитър имаше по-малко ползватели. По-често – млади хора. Туитър не беше толкова важен, колкото пресата“, казва Кастильо.

„Но сега Туитър играе голяма роля в националния дебат, като се вземе предвид например бурята от протести след изявленията на американски конгресмен за изнасилванията или след убийството преди няколко месеца на младия цветнокож Трейвън Мартин“, посочва специалистката.

„Туитър е много демократична платформа“, посочва Кастильо. „Туитър става все по-неделима част от пейзажа и може да повлияе на традиционните медии“, допълва тя.

Според Фрато Обама надделя напълно през 2008 г. над републиканеца Джон Маккейн, но през 2012 г. екипът на Ромни има много добре изпипана стратегия за цифрова комуникация.

Президентът праща по-често туитове, но тези туитове са написани в трето лице единствено число. „А човек трябва да праща повече туитове от първо лице единствено число, да направи така, че да се чува собственият му глас“, казва Фрато.

Според изследователския център по журналистика Пю екипът на Обама доминира по отношение на цифровата комуникация, по-специално тази в Туитър. Екипът на Обама използва Туитър, за да изпраща послания, насочени към точно определени групи, като например жените и латиноамериканците.

Том Роузенстиъл, директор на Пю, казва, че използването на повече цифрови технологии не означава повече гласове, но историята показва, че кандидатите, които са използвали повече техническия прогрес, са имали предимство.

„Франклин Рузвелт започна да използва радиото, Джон Кенеди – телевизията, Роналд Рейгън водеше комуникационните си кампании във времето на сателитите и всички тези кандидати накараха хората да повярват, че бързото използване на техническия прогрес е запазената марка на едно ново поколение лидери, което все повече е на една вълна с народа си“, се посочва в доклад на Пю.

БТА

Мнения & Ко
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.