Шпионски игри в Гърция

в. Прото тема

Кадър от Гърция, използван в Arma 3. Снимка: от екрана

Август 2010 г. В продължение на десет дни двама мъже обикалят необезпокоявани остров Линос, записвайки с видеокамера и правейки дигитални снимки на всяка педя на острова, включително и на военните съоръжения и пътищата, водещи до тях. Никой не вижда в това новина!

Август 2011 г. Същите хора идват пак, за да съберат още материали. И тогава необезпокоявани правят каквото си искат!

Септември 2012 г. По време на третото и последно посещение са арестувани за шпионаж. В супермодерните им камери и фотоапарати има всичко, което трябва да знае някоя чужда сила, за да завземе острова, който е мост към континентална Гърция!

Дали това е шпионаж? Като такъв го приемат гръцките власти, тъй като никой от двамата задържани в неделя чешки граждани няма разрешение да снима. Но дори и да имаха разрешение, те нямат право да снимат военни съоръжения. Това е обвинението…. Какво ще стане в съда, където ще се гледа случаят, е друг въпрос.

Арестуваните чехи, които първоначално бяха приети за „наети“ от съседна държава шпиони, не са кои да е. Давид Заплетал е фотограф, а Павел Гуглава е оператор и уеб дизайнер. Те са специалисти в заснемането на детайли, които да бъдат използвани в уеб среда. Подготвяли са… война в Егейско море след нахлуването на военни сили на Иран, което става през… 2030 г.!

Естествено не става дума за реално нахлуване, а за сценарий на интерактивна електронна игра със заглавие Arma 3, дело на чешка компания! Става дума за „Бохемия интерактив“, която стана популярна в последните години заради способността си да създаде софтуер с 3D графика в реално време, използвайки изкуствен интелект.

Двамата арестувани шпиони са…. „звездите“ на компанията в заснемането и пресъздаването в електронен вид дори и на най-малките подробности, включително и на силата на светлината във всеки един час от деня на конкретно място!

В дните на престоя си на остров Лимос двамата чехи „претърсват“ всичко на площ от 270 квадратни километра, включително всички военни съоръжения! Поради тази причина те посещават и Агиос Евстратиос – втория гръцки остров, където се разиграва военният сблъсък заради стратегическата си позиция. Общо над 50 села, пътищата, които водят до тях, плажове, дори и дълбочината на морето са записани на свръхмодерните камери, за да бъдат използвани като място на предполагаемото нашествие!

Играчът на Arma 3 ще е в ролята на капитан от НАТО под името Скот Милър, през очите на когото ще се развиват сцените, включително и бойните действия. С други думи „Бохемия интерактив“ предлага обстановката, а играчът може да променя сценария както си иска. Последните подробности се уточняват и излизането на играта на пазара е въпрос на време.

От тук нататък се повдигат въпроси относно използването на заснетия материал. На интернет страницата на компанията собственикът на „Бохемия интерактив“ и сценарист на играта Иван Бухта избягва обяснението защо гръцкият остров Лимос е избран за място на Arma 3. Самият той подчертава, някак неясно, че е направен опит да има доближаване колкото се може повече до реалността, въпреки че „поради много причини не може да бъде направено точно копие на Лимос“.

Сценаристът на играта признава, че преди изпращането на хора на гръцкия остров, е имало подготовки на подобно място извън чешкия град Бърно, отнели много седмици. По време на тези подготовки експертите са използвали Google Earth, проучвали са карти и са подбрали внимателно местата, които да бъдат заснети като са описвали всекидневни маршрути. Той не уточнява дали интерес за тях са представлявали движението на военни автомобили или маршрути на междуградските автобуси! Много подробности за целите на една електронна игра, не сте ли съгласни?

По-притеснителното е друго. От разкритието на Иван Бухта, че прехвърлянето на реалната обстановка на остров Лимнос на екрана на компютъра, става ясно че това не е само част от създаването на играта, а от нещо по-голямо. „Опитът ни има пряка връзка с изискванията (?) на военните ни клиенти (?), които се нуждаят от изобразяване в мащаб 1:1“!

Кои са тези „военни клиенти“ и поради каква причина имат „изисквания“ към една компания, която прави компютърни игри, не се обяснява. Ако се помисли, че „Бохемия интерактив“ има на разположение всяка подробност за оръжията, ракетите, хеликоптерите и всичко, което е последна дума на техниката на НАТО, става ясно, че тя разполага с доста богат материал.

Нима всичко това им се дава даром? Или в замяна на предоставяне на заснетия материал? И ако е така – дали всички страни на НАТО ще имат право да го използват? Дори и тези, които не искаме?

БТА

Здраве, Наука & Tex
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.