На фронтовите линии в Сирия се появяват екстремисти

Асошиейтед прес

Брадатите въоръжени мъже, обградили колата, пълна с чуждестранни журналисти в село в Северна Сирия, явно не са сирийци. Набит мъж в кафява роба пристъпва напред, обявява, че е иракчанин и разлиства американския паспорт, който е конфискувал.

„Знаем, че всички американски журналисти са шпиони. Сега казвай какво правиш тук и за кого шпионираш“, заявява той на английски, преди да продължи с обвиннения срещу САЩ за разрушаването на Ирак и Афганистан.

„Наистина искам да ти отрежа главата още сега“, добавя той и казва на своите хора, много от които изглежда говорят със северноафрикански акцент, че ето този американец убива мюсюлмани.

С намесата на намиращи се наблизо селяни конфронтацията в крайна сметка е потушена. Но тя подчертава непредвидимия елемент, който чуждестранните бойци внасят в сирийския конфликт.

Повечето от воюващите с режима на президента Башар Асад са обикновени сирийци и дезертирали войници, на които им е дошло до гуша от авторитарното управление, казват анализаторите. Но на фронтовите линии все повече се появяват чуждестранни бойци и хора, които изповядват екстремистка ислямистка идеология.

Бунтовниците се опитват да омаловажат тяхното влияние от страх да не отблъснат западната подкрепа, но с напредването на 18-месечните боеве влиянието на тези екстремисти се увеличава.

Тази седмица комисия на ООН съобщи, че нараства броят на чуждите бойци в конфликта, и предупреди, че това може да радикализира бунта. Сирийското правителство винаги е хвърляло вината за въстанието върху чужди терористи, въпреки че месеци наред мирни граждани участваха в протести, които прераснаха в насилие едва след многократните нападения на силите за сигурност. Прерастването на конфликта в открита война отваря врата за чужди бойци и екстремисти.

След увеличаването на самоубийствените бомбени атаки обаче започна сериозно да се говори за ролята на чуждестранните джихадисти в сирийската гражданска война. Директорът на Националното разузнаване на САЩ Джеймс Клапър каза през февруари, че тези нападения „носят почерка“ на джихадистите в съседен Ирак.

Бунтовнически командири побързаха да опровергаят ролята на чуждите бойци и религиозните екстремисти, заявавайки, че техният брой е малък, а приносът им е незначителен.

Главният бунтовнически командир за района на Алепо полковник Абдел Джабар Акиди заяви за Асошиейтед прес, че в битката за Алепо участват може би 500 джихадисти, а според доклад на установения в Лондон изследователски център Фондация Куилям, който изучава екстремизма, чуждите бойци в цяла Сирия са приблизително 1200-1500.

По оценки на други командири джихадистите – било местни или чужди, съставляват не повече от 10 процента от бойците.

Въпреки че това е малко количество в сравнение с хилядите бунтовници, които се смята, че се бият с режима, Питър Харлинг от Международната кризисна група предупреждава, че религиозните екстремисти ще имат влияние върху бунта.

„Мисля, че броят е без значение“, каза той и добави, че екстремистите са „много важно явление в доста отношения.

“ Тяхното присъствие е силно открояващо се, независимо дали са много или не. Те със сигурност се забелязват и това все повече оформя характера на опозицията по начини, които не са за пренебрегване“, заяви Харлинг.

Медийният център на сирийско-турската граница проведе проучване и разпита всички открити от него журналисти, писали за чужди бойци в Сирия, което отразяваше изключителната му чувствителност към темата.

„Брат ми загина в тази революция. Тази революция е всичко за мен и ако светът мисли, че Ал Каида е замесена, с нея е свършено“, каза пред медийния център Надир – млад бунтовник, който отказа да посочи фамилията си.

Медийният център проведе проучване и разпита всички открити от него журналисти, писали за участващи в бунта чужди бойци.

Повечето бунтовници, които се бият на север, са от провинцията и винаги по-силно са държали на традицията и религията, отколкото по-космополитните граждани на Алепо.

Бунтовниците често носят брадите, свързвани с религиозните мюсюлмани, и изпъстрят разговорите си с позовавания на своята вяра, но това не означава непременно, че изповядват свръхконсервативни възгледи.

„Това, че имаш брада, не значи, че си екстремист. Просто значи, че си религиозен, както жена, която носи забрадка, или християнин, който носи кръст“, каза младият бунтовник Абдел Малик Атаси в град Мареа, посочвайки своите брадати другари.

Атаси също така отбеляза, че бойците обикновено са по-религиозни.

„Като боец постоянно съм близо до смъртта, така че, да, аз съм по-религиозен и искам по-плътно да следвам традициите на пророка, в случай че умра“, добави той.

Бунтовническият лидер Абдел Азиз Саламе, един от главните командири в провинцията, каза, че макар да се надява на бъдеща управленска система, основаваща се на ислямското право, в крайна сметка това ще бъде решено от народа.

„Не позволяваме на чуждите бойци да разпространяват своя начин на мислене в нашия дом“, каза той пред АП.

„Нямаме нужда от чужди бойци, имаме 100 000 мъже, които искат да се бият, но нямаме оръжия за тях“, заяви Саламе.

Въпреки че Саламе и други бунтовнически командири обещават да уважават плурализма в сирийското общество, което включва много етнически и религиозни малцинства, джихадистите все повече оформят тази война като част от регионалната борба между сунитското и шиитското течение на исляма.

Асад и много от висшите членове на режима принадлежат към алауитското малцинство, което е клон на шиитския ислям, а джихадистите превръщат борбата в Сирия в пореден фронт от войната срещу еретичните според тях шиити.

В многобройните изявления в интернет в чест на почти ежедневните си операции в Сирия най-голямата джихадистка група „Джебхат ал Нусра“ („Победоносен фронт“) често заявява, че нападенията целят да „отмъстят за сунитите, убити от отстъпническия режим“.

Въпреки малобройността си джихадистите внасят опит във воденето на партизанската война и допринасят със своите канали за снабдяване с така нужните оръжия и боеприпаси, което ги прави привлекателни за местните сирийци като участници в борбата.

„Проникването на оръжия и финансиране за тези групи, както и етно-религиозният елемент на сирийското въстание, вероятно ще продължи да служи като източник на привличане за много бойци, от които някои са бивши войници от Свободната сирийска армия, а мнозина са от други страни“, отбеляза Фондация Куилям в септемврийския си доклад за ролята на джихадистите в бунта.

Джихадистите също така се славят като хора, които отиват направо на фронтовите линии. Има сведения, че малцина от тях са в провинцията, където много бунтовнически подразделения се занимават с управлението на гражданските райони.

Френски медик от „Лекари без граници“, работещ близо до фронтовите линии в Алепо, заяви в интервю миналата седмица, че ако се съди по начина на обличане и казаното от техни другари, половината бунтовници, които е лекувал, са били джихадисти – както чужди, така и сирийски.

В крайна сметка 12-те брадати мъже, които заплашили колата, пълна с журналисти, може да са отстъпили, защото са искали да запазят добри отношения с мирните жители от близкото село.

Колкото повече една бунтовническа група се обвързва с населението, толкова по-голяма самодисциплина ще упражнява и толкова по-малко вероятно е да участва в зверства, каза Харлинг. Проблемът с джихадистите и чуждите бойци е, че те имат малко връзки с мирните жители.

„В ислямския свят няма случай, при който джихадизмът да не е приключил с пълен провал по един или друг начин, поради което е трудно да се разбере защо притежава толкова голяма привлекателност“, заяви Харлинг.

БТА

Свят
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.