Избори в Грузия – сблъсък на ПР стратегии

BBC Русия

Михаил Саакашвили. Снимка: Известия

До изборите в Грузия остава около седмица, а предизборната борба се води не само в страната, но и по коридорите на властта на Запад. Там се представят два съвършено противоположни модела на онова, което се случва в Грузия. В тази политическа кампания участват водещи международни лобистки и рекламни фирми.

Войната на думи струва доста скъпо на двете страни, при това в държава с високо равнище на бедността.

Представата за Грузия, която се опитва да утвърди на Запад правителството на Михаил Саакашвили, се основава на познатите стереотипи: това е малка, но мъжествена страна, която се стреми да преодолее съветското минало и да влезе в НАТО; тя противостои на Русия, на чиято агресия бе подложена през 2008 г.

Тази представа явно е разчетена така, че американките и европейските законодатели с лекота да я разберат и използват. Президентът Саакашвили, който говори добре английски и е получил образованието си в САЩ, прави всичко, за да затвърди тази представа. По неговите думи предстоящите парламентарни избори ще бъдат най-свободните и честните в историята на страната.

Но има и друго обяснение на това, което става в Грузия. То се разпространява от водещи международни лобистки компании, наети от милиардера Бидзина Иванишвили. Той твърди, че президентът Саакашвили е тиранин, виновен за потискането на опозицията и отговорен за поражението на Грузия във войната с Русия. Иванишвили смята, че изборите на 1 октомври ще бъдат фалшифицирани. Личното богатство на Иванишвили възлиза на 6,4 милиарда долара, което е равно на около половината от БВП на Грузия.

Правителството в Тбилиси отхвърля тези обвинения и заявява, че подобна негативна представа за Грузия подкопава доверието в прокарваните в страната демократични реформи и поставя под заплаха заявката на Грузия за членство в ЕС и НАТО. Правителството е възложило на три големи лобистки фирми в САЩ да градят благоприятен облик на страната. Това струва на грузинския кабинет по 1,83 млн. долара годишно. През тази година кандидатът на опозицията Бидзина Иванишвили също започна своя лобистка кампания. След президентските избори догодина Михаил Саакашвили ще трябва да напусне своя пост.

Според някои данни, опозицията сега харчи по около един милион долара на месец за 18 лобистки фирми и консултанти в страни на Европа и в САЩ. Предизборният щаб на Иванишвили отрича това и твърди, че за тези цели се изразходват значително по-малко средства, но не е в състояние да даде никакви подробности.

„Иванишвили разполага с армия лобисти, които фактически водят кампания на „черен пиар“ и разпространяват дезинформация за изборите“, казва Зоя Райнерс, политически консултант в Париж, която работи по договор с правителството на Грузия. Кампанията придобива различни форми, но най-често до западни парламентаристи или журналисти се изпращат електронни писма с описание на репресиите, на които е подложена опозицията в Грузия. Тази информация се разпространява от организации, които на пръв поглед изглеждат независими и с идеална цел, например „Граждани за демокрация на Грузия“, която всъщност се финансира от Иванишвили.

Неотдавнашно проучване на общественото мнение, за което плати Иванишвили (макар че за това не бе съобщено публично), показва, че опозицията изпреварва по популярност управляващата партия. Това противоречи на всички други анкети, осъществени от заслужаващи доверие организации.

Щабът на Иванишвили разпространява и видеоклип, заснет в холивудски дух, с американски диктор, която представя Иванишвили като благороден човек с деловите качества на Бил Гейтс и философските позиции на Махатма Ганди. Тази тактика може да изглежда груба, но тя оказва въздействие. Европейски политици взеха страната на Иванишвили по време на неотдавнашните дебати в Европейския парламент, твърдейки, че опозицията в Грузия обект на сплашване от страна на властите. Все по-често западни медии обрисуват Иванишвили като мъченик и борец за свобода. За изказвания в подкрепа на Иванишвили са привлечени известни личности, например бивши посланици на САЩ в Грузия и бившият водещ на Си Ен Ен Лари Кинг.

Самият Иванишвили твърди, че президентът Саакашвили в продължение на много години е водил такава кампания на Запад и че той има право да й даде отговор. Може да изглежда странно, че Грузия харчи такива средства за привличането на чужденци, които нямат права да гласуват на изборите. Но Западът е поел ролята на рефер в политическата борба, която се води с все по-мръсни методи.

„Грузинските избиратели нямат доверие в правителството или избирателните органи“, твърди Мая Панджикидзе, говорител на опозиционната коалиция „Грузинска мечта“, чийто кандидат е Иванишвили. „През последните 20 години изборите неведнъж преминаваха с нарушения. Затова ние се нуждаем от някого отстрани, който би могъл да отсъди. Това е признак за слабостта на нашата демокрация“, твърди тя.

Както винаги става при ефективна лобистка кампания, двете страни са отчасти прави. Но за мнозинството западни наблюдатели сложността на положението в Грузия се оказва непреодолим проблем. Невъзможно е тя да бъде сведена до просто и лесно за разбиране съобщение за пресата.

БТА

Свят
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.