Нов Сюлейман на нова Османска империя – мечтата на Ердоган

Агенция Радор

Турският премиер Ердоган на корицата на сп. Тайм

Канал между Мраморно и Черно море, за да се надмине Суецкия или Панамския. Мост над Босфора, за да засенчи този в Бруклин. Летище за 150 милиона пътници, за да стане Истанбул сърцето на Евразия. Нова огромна джамия, за да конкурира тези в Мека, Кайро или Ерусалим. Това са „големите и щури“ идеи на Реджеп Тайип Ердоган, готов да направи всичко, за да не остане в историята като един обикновен министър, а като „новия султан“ на Велика Турция.

Неслучайно неговите планове са дългосрочни. Те се планират така, че да бъдат готови до съдбовната 2023 г., когато ще се празнува първото столетие от раждането на новата турска държава. Празненства, на които Ердоган смята да присъства. И нещо повече – да бъде по-силен.

Новият Сюлейман

Едно столетие, което иска да празнува от фотьойла на президент, с непризнатата мечта да влезе в историята като новия Сюлейман. Ердоган иска да построи нова огромна джамия, надхвърляща границите на Истанбул. Джамията следва да се издигне на терен от 15 000 кв.м. и да бъде голяма, колкото четири футболни игрища. Изглежда тя се планира специално, за да засенчи величието на свещеното здание Сюлеймания, построено от султана, който обсади Виена и покори Багдад.

„Гигантската джамия, която ще бъде построена на хълма Чамлъджа, е проектирана така, че да се вижда от всеки ъгъл на Истанбул“, призна Ердоган на 29 май, когато обяви скъпия проект. Зад безспорната мегаломания на Ердоган се крие ясната амбиция на един бивш кмет на Истанбул да превърне града в новия маяк на ислямския свят. Един религиозен маяк, който да бъде в състояние да надмине тези в Мека и в Кайро, и да бъде в конкуренция на проектите на емира на Катар.

Канал между Мраморно и Черно море

Най-фараонската и амбициозна инвестиция е тази за нов канал между Мраморно море и Черно море с дължина от 48 км, дълбочина 25 метра и ширина 150 метра. Новият канал ще поеме трафика на петролните и контейнерните танкери, които изпълват Босфора. Според обещанията на новия султан, Босфора ще стане огромен басейн, в който ще може да се плава спокойно с платноходки, където ще може да се лови риба и ще бъде място за водни спортове.

Основната цел на циклопския проект е да се освободи Истанбул от натоварения морски трафик, който става все по-голяма заплаха за града. Рискът от сблъсък във „фунията“, където транзитно преминават на година 139 тона петрол, четири милиона тона втечнен газ и три милиона тона химически вещества, е истински Дамоклев меч, надвиснал над главите на два милиона граждани. „Готвим се да построим канала на века – толкова голям проект, че няма да може да се сравнява с този в Панама или със Суецкия“, каза премиерът.

Трети мост над Босфора

Но ако Истанбул може да пренебрегне един канал, за който никой не знае откъде ще минава, малцина изглеждат склонни да подкрепят идеята за трети висящ мост между европейската и азиатската част на метрополията. За голяма част от кореняците и жителите на града този нов мост над Босфора няма да направи нищо друго, освен да привлече още шофьори и още коли, допринасяйки за окончателното парализиране на движението в града.

„Така както стана вече в случая с първите два моста, единствените, които спечелиха, бяха спекулантите“, възразява Акиф Бурак Атлар, секретар в Камарата по градоустройство, визирайки армията от строители около Ердоган, които искат одобряване на проекта.

И черешката – ново летище

Но черешката на тортата в главата „лудостите на султана“ представлява новото летище, чиято цел е да наводни Истанбул с туристи, поклонници и бизнесмени. Предвижда се то да бъде готово до 2023 г. и да поема 150 милиона пътници годишно. Благодарение на тези „орляци“ от посетители, идващи от Изтока и Запада, новият Сюлейман мечтае да ръководи както Европа, така и Азия, без да трябва да обсажда Виена.

БТА

Свят
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.