Чудесно винено грозде в Европа, но не в големи количества

Ройтерс

Снимка: Валентина Петрова

Кризата в Европа е в разгара си, не дълговата, а гроздовата. Реколтата е много по-малко, в някои части на Португалия е спаднала с 40 %, което означава, че винопроизводителите ще разполагат с по-малко грозде, което да преработят и в крайна сметка ще предложат по-малко бутилки.

Ситуацията дори е още по-лоша в някои части на Бургундия, където градушки удариха лозята в Помар, Сантене и Волнай, унищожавайки близо 80% от реколтата, според Винарския съвет на
Бургундия – Burgundy Wine Board (BIVB). Когато производителите не се борят със студа или с градушката, надвисва опасност от плесени и гъбички.

Хората се борят с тях много усърдно, посочи говорителка на Винарския съвет на Бургундия Сесил Матьо. Отбелязвайки неравномерния растеж на гроздовете, състояние известно като милерандаж, тя посочва, че то „е лошо за количеството, но обикновено е обещание за качество.“

Португалският винопроизводител Бернарду Кабрал от Casa Santa Vitoria, направи подобна прогноза като Матьо, отбелязвайки: „За щастие малките зърна се свързват с висока концентрация. Така в момента произвеждаме вина с много високо качество.“

Дейвид Бевърсток, винопроизводител за португалската винарна Esporao, който е към средата на гроздобера посочи: „В някои случаи реколтата е с до 40 % по-малко спрямо нормалното равнище, вероятно ще се окаже, че средно е спаднала с около 20-30%.“

По поречието на Лоара, един от най-големите френски региони за производство на вино, тъкмо са започнали беритбата, но също очакват по-малки количества.

В Испания, регулаторният съвет по вината на област Ла Риоха потвърди също, че реколтата ще бъде по-малка.

„Добрата новина е, че потребителите няма да усетят ефекта от по-ниската реколта, тъй като Ла Риоха има достатъчно резерви като обеми, за да попълни световното търсене,“ посочи в електронно писмо говорителка на съвета.

Според Карл Сторхман, редактор на списанието „Американска асоциация на винените икономисти“, е сигурно, че законите за търсенето и предлагането работят на всеки пазар, включително на пазара за грозде.

„Ако обаче европейските цени на гроздето се повишат, това не означава, че цените на виното за потребителите ще скочат. Винарските изби са склонни да запазват цените си сравнително стабилни. Не прекалено надолу в лоши години и не прекалено нагоре в добри години.“, отбеляза той.

Във винарската изба в Берсано, чийто лозя са разпръснати из италианския регион Пиемонт, винарите казват, че горещината заедно с малкото валежи са довели до намаляване на количествата от Пино ноар, Мускат и Сувиньон блан. Предстои да видят какви ще са резултатите от гроздето Небиоло, използвано за Бароло и Барбареско, което ще се бере след няколко седмици.

В Централна Италия, недалеч от Адриатическо море, в област Марке, където се отглежда сорта Вердикио, винопроизводителя за Umani Ronchi Микеле Бернети описва реколтата като „много предизвикателна“ и прогнозира спад от около 10% на количеството събраното грозде след „Едно от най-сухите лета през последните 30 години.“

Бернети добави, че макар да е загрижен за Вердикио, той очаква червените вина от регионите Марке, Абруцо и Монтепулчано да бъдат с много високо качество.

Гръцкият винопроизводител Стелиос Бутарис от избата Кир Яни, каза, че юли е бил най-горещият, откакто е започнало да се води официална статистика през 1897 година.

„В резултат гроздоберът подрани доста… Количествата (за международните сортове като Сира и Мерло) намаляха също с около 20 %,“ добави той. „Изключителната жега обаче изглежда е сътворила чудеса за местните сортове грозде като Ксиномавро,“ отбеляза Бутарис.

БТА

Виното
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.