Македония – бронзовият конник се включва в изборната борба

в. Утрински вестник

Паметникът на Александър Велики в Скопие е висок 22 метра. Снимка: комитата

Мнозинството македонски граждани (57,8 процента) не подкрепят „Скопие 2014“, един от най-крупните, но и най-противоречивите проекти на управляващите среди. Проектът се ползва с подкрепата на 26,4 процента от гражданите, показва неотдавнашно проучване на общественото мнение, направено то „Брима-Галъп“.

След оповестяването на тези резултати изникна въпросът до каква степен отрицателните мнения за „нашествието“ от паметници в центъра на столицата може да повлияят върху политическите насторения на гласоподавателите. Тоест дали тенденцията към спадане на подкрепата за проекта може да означава вятър в платната на опозицията?

Дилемата е особено важна поради факта, че се поражда пет месеца преди местните избори, чиято неофициална кампания отдавна вече е в разгара си. В последно време именно местните власти играеха главната (изпълнителна) роля в поставянето на паметниците.

Въпреки това правителството се смята за идеолог на проекта, който според опозицията навлиза в междуетническите отношения, вреди на международната позиция на държавата, не е оправдан исторически, не задоволява естетическите критерии и представлява голям лукс във време на тежка икономическа криза.

„Докато расте процентът на безработицата и бедността и се увеличават цените на бензина и тока, властите пилеят народни пари за бароковата лудост“, заявиха социалдемократите това лято по време на парламентарните дебати по проекта „Скопие 2014“.

Опозицията твърдеше, че вместо обявените 80 милиона евро сумата за паметниците е достигнала 500 милиона евро и настоя вместо за бронз, парите да се употребят за по-добър живот на гражданите и за енергийни проекти.

Георги Кимов от „Брима-Галъп“ смята, че и на предстоящите местни избори стандартът на гражданите ще бъде оста, около която се върти настроението на избирателите. „Ако гражданите чувстват, че тяхната покупателна способност намалява, може да се очаква политическите им предпочитания да натежат към опозицията. Управляващите пък биха могли да запазят изгодните си позиции, ако успеят да заличат тази негативна тенденция, използвайки силите и механизмите, с които разполагат“, казва Кимов.

Той посочва, че „Скопие 2014“ е пропаганден проект, докато ежедневните проблеми са нещо, с което гражданите се сблъскват пряко и лично. Затова тези проблеми имат по-голямо влияние при изграждането на политическите позиции на избирателите, отколкото впечатленията, създадени въз основа на пропаганда.

Професор Йове Кекеновски отбелязва, че общо взето не вярва на анкетите, защото най-често са нагласени в полза на техния поръчител. Но все пак, при условие че представените резултати за „Скопие 2014“ са обективни, тази тенденция към спадане на подкрепата най-вероятно ще се отрази върху резултатите от местните избори, казва той. „Причината за негодуванието на гражданите виждам в това, че те все повече обедняват и все по-трудно свързват двата края, а от друга страна са свидетели на мегаломания“, посочва Кекеновски.

Опозиционните социалдемократи изненадаха мнозина, когато обявиха, че планират протестен митинг на площад „Македония“ в Скопие, където ще представят своите кандидати за кметове в скопските общини. Избирайки това място, което доскоро избягваха именно защото там се реализира проектът „Скопие 2014“, социалдемократите ще се опитат още веднъж да изпратят послание за абсурдността на този проект, особено в период на галопираща бедност.

На последните местни избори (през 2009 г.) опозицията се провали безславно в столицата, като спечели само в община Карпош. От СДСМ сега казват, че през последните години настроението на гласоподавателите в част от скопските общини се е променило в тяхна полза. ВМРО-ДПМНЕ пък смята, че „Скопие ще остане град на ВМРО“.

БТА

Свят
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.