Санди – перфектната политическа буря

в. Вашингтон пост

Манхатън, край Батери парк, през нощта на понеделник срещу вторник, в сърцето на урагана Санди. Снимка: от екрана

Ню Джърси натрупа чували с пясък. Делауер укрепи своите дюни. Ню Йорк евакуира части от Долен Манхатън. А Вашингтон се подготви за урагана Санди с  кризисен отговор в свой стил, опитвайки се да познае кой кандидат би извлякъл полза.

Дали социологическите данни няма да бъдат изкривени, когато жертвите на бурята не успеят да отговорят на телефонните обаждания? Дали отразяването на бурята няма да измести политическите реклами в ключовите щати? Дали прекъсванията на електричеството няма да попречат на агитационните послания да достигнат до хората? Дали толкова важните петъчни данни за заетостта няма да бъдат забавени, защото министерството на труда не работи?

„Само психозата около прогнозата за времето би могла да разстрои предсрочното гласуване тази седмица, което вероятно ще навреди на президента Обама. Но той също така има възможност да се покаже като президент – да изпъкне като върховен главнокомандващ“, предположи изданието „Политико“.

Един добър отговор на всички тези въпроси е: кой знае? Още по-добър отговор е: кого го е грижа?

Може би това звучи еретично само седмица преди президентските избори, но някои неща са по-големи от политиката. Вероятните последици от урагана биха могли да бъдат милиони хора без електричество, десетки милиони хора, които не могат да отидат на работа или на училище, десетки хиляди хора, принудени да напуснат домовете си, и неизбежно загубени животи. Със сигурност бурята би могла да повлияе на президентската надпревара; в подобна напрегната ситуация почти всичко би могло да окаже влияние. Но има нещо жестоко в това да търсиш да извлечеш политическа полза от толкова голямо човешко страдание.

Кандидатите направиха това, което трябваше да направят: отмениха предизборни изяви и призоваха за дарения за Червения кръст. Но политическият промишлен комплекс, който вече е пуснат в ход за изборите следващия вторник, не може да бъде спрян толкова бързо.

От левите издания „Хъфингтън пост“ излезе със заглавие, че Мит Ромни иска да „закрие федералната агенция за справяне с бедствия“. Тази новина, основаваща се на изказване на кандидата на дебати през юни 2011 г., беше подета от други медии, клонящи към левицата, и предизвика отговор от предизборния щаб на Ромни, който заяви, че републиканският кандидат няма да премахне агенцията.

От десните издания „Дръдж рипорт“ излезе със заглавие „Най-скъпата доставка на пица в историята“ във връзка с информация на в. „Вашингтон таймс“, че Обама е отлетял за Орландо в неделя, но впоследствие е отменил предизборната си изява и вчера сутринта се е върнал в Белия дом, преди бурята да се разрази с пълна сила. Междувременно привържениците на конспиративните теории намериха материал в изявление на министерството на труда, цитирано от „Вашингтон пост“, „Уолстрийт джърнъл“ и други, че евентуални промени в публикуването на петъчните данни за заетостта през октомври ще бъдат обявени, „когато приключи
извънредната метеорологична ситуация“.

„Брейтбарт“ съзря политическа беда в този „нечуван ход от страна на бюрото за трудова статистика“. Консервативният уебсайт каза, че евентуално забавяне би било „напълно възмутително и само още повече би подкопало доверието в обществените ни институции“.

Говорител на бюрото, без съмнение сгушил се в някое тъмно мазе със своя компютър, захранван с батерии, бързо разясни, че планът за публикуването на петъчните данни остава в сила.

Неделните дискусионни предавания плавно превключиха към експертни мнения за метеорологичната ситуация. Телевизионният водещ от Ен Би Си Дейвид Грегъри определи урагана Санди като „октомврийската изненада“. Канди Кроули от Си Ен Ен разпита Дейвид Акселрод за политическите последици от ситуация, при която Вирджиния е „повече или по-малко парализирана от времето“. Джордж Стефанопулос от Ей Би Си измъчи Стефани Кътър със същите въпроси.

„Бурята ще предизвика хаос в надпреварата“, разкри сенатор Марк Уорнър (демократ от Вирджиния) пред Крис Уолас в неделното шоу на Фокс Нюз. Той отбеляза, че Обама е отменил предизборна изява във Вирджиния вчера. На сенатор Джон Маккей се падна да бъде гласът на спокойствието, когато Боб Шифър от Си Би Ес попита „кой ще пострада най-много“ от бурята.
„Не съм сигурен, че тя ще засегне избирателите“, мъдро предположи републиканецът от Аризона.

Имаше безброй политически вероятности за обсъждане. „Хъфингтън пост“ се открои с коментар как ураганът може да навреди на „способността (на социолозите) да провеждат анкети или да се свързват с милионите американци, които скоро може да бъдат без електричество или телефонни услуги“, и по този начин да разстрои проучванията на общественото мнение. В статия, публикувана в електронното издание на „Вашингтон пост“, стратегът на демократите Картър Ескю предсказа, че пораженията от бурята може да „затруднят“ Обама „да бъде на митинги в Айова и Колорадо“.

Никой не направи по-обстоен анализ на възможното политическо влияние на урагана от изданието „Политико“, което изследва всяко евентуално политическо изменение: той може да помогне на Обама във Вирджиния и Охайо; може да навреди на Обама във Вирджиния и Охайо; може да притъпи ефекта на политическите реклами; може да подсили ефекта на политическите реклами; може да направи Обама да изглежда президентски; може да преувеличи всяка грешка на Обама; може да спре възхода на Ромни; може да усложни „играта на място“ на Обама; може да помогне на президентската кандидатура на губернатора на Ню Джърси Крис Кристи през 2016 г.

С други думи, никой няма каквато и да е представа.

БТА

Мнения & Ко
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.