Обама-Ромни: Последни часове преди избора

Обама срещу Ромни. Колаж: от тв екрана

Докато пострадалите от урагана Санди ближат раните си и изпомпват водата от мазетата си, предизборната кампания беше подновена с пълна пара и сега е залята от информации за допитвания до общественото мнение, даващи предимство на президента Барак Обама, пише френският в. „Фигаро“. Според изданието социлогическите анкети превръщат кампанията в истинска психологическа война.

Вестникът изброява и щатите, в които надпреварата се очертава да бъде най-оспорвана и които могат да наклонят везните. Засега по общо мнение Обама може да разчита на победа в 19 щати, разположени на Западното крайбрежие и в Североизтока. В тях той ще има подкрепата на 243 делегати. Мит Ромни може да разчита на 24 щата, разположени в централната и южната част на страната, които ще му донесат подкрепата на 206 делегати.

За да се спечели мнозинство в изборната колегия един от двамата кандидати трябва да получи подкрепата на 270 делегати от общо 538, припомня „Фигаро“. Така че двамата кандидати трябва да спечелят и няколко ключови щати, които осигуряват гласовете на 89 делегати. Първият е Охайо с 18 делегати. Но битката е оспорвана и в щатите Колорадо, Флорида, Айова, Ню Хемпшър, Уисконсин и Вирджиния.

Във Флорида Ромни, който разчита на пенсионерите, както и на подкрепата на част от еврейския електорат, рискува да загуби заради все по-многобройната пуерториканска общност, която ще подкрепи Обама. В Колорадо, където битката е особено оспорвана, Ромни трудно може да се пребори с все по-силното влияние на демократическия лагер върху латиносите. Ромни може да разчита обаче на подкрепа в Ню Хемпшър заради репутацията, която си изгради като губернатор на съседния Масачузетс.

Имайки предвид, че може да загуби в Колорадо, кандидатът на републиканците е насочил усилията си към спечелване на щатите Минесота и Пенсилвания, коментира френският вестник. Той отбелязва обаче, че в най-спорния щат – Охайо, лагерът на демократите започва да се притеснява все повече и повече. Охайо е щатът, наричан от социолозите микрокосмос на САЩ.

Френският в. „Монд“ посочва, че решаваща роля за кампанията ще има и обявяването днес на данните за безработицата в САЩ, което ще напомни точно преди изборите какво е състоянието на американската икономика. През това време двамата кандидати ще участват в десетки митинги в ключововажните щати. Обама от петък до понеделник в Охайо ще бъде на поне 6 митинга в Охайо. Ромни ще бъде там в петък и понеделник за 3 митинга. Двамата кандидати ще обходят в последните дни Уисконсин, Айова, Ню Хемпшър, Колорадо, Вирджиния, Пенсилвания, Невада и Флорида.

Обама и Ромни подновиха враждебните нападки, пише в. „Дейли телеграф“ за подновяването на предизборната кампания в САЩ, прекъсната от урагана Санди. В последните си изяви – Обама в Уисконсин, а Ромни във Вирджиния – двамата се съсредоточиха върху икономическите обещания и опасности. Обама обеща на гласоподавателите, че ще инвестира в инфраструктурата и образованието и ще помогне на обикновените американци да се почувстват конкурентноспособни в една глобализирана икономика, която е принудила Америка да направи мъчителни промени. Ромни пък атакува Обама, като го обяви за враг на американския бизнес и се подигра с предложението му да създаде поста на министър на бизнес въпросите в следващата си администрация.

Британският в. „Индипендънт“ фокусира вниманието си върху предизборната кампания в един от ключовите щати Уисконсин, където преди четири години Обама спечели с преднина от 14 пункта. Сега президентът поднови предизборната си кампания след „Санди“ именно с прояви в този щат, защото там колебаещите се и разочаровани избиратели са доста много, посочва вестникът.

Британският в. „Гардиън“ откроява позицията на кмета на Ню Йорк Майкъл Блумбърг, който косвено подкрепи Обама, изтъквайки бързата му и адекватна реакция на бурята „Санди“. Природното бедствие включи в предизборната кампания и темата за климатичните промени. Сега истинският тест за Обама ще бъде дали той ще използва тази тема в последните си предизборни речи, посочва вестникът.

За своеобразната подкрепа за Обама от страна на независимия Блумбърг пише и американският в. „Ню Йорк таймс“. Блумбърг доскоро беше много критичен и към Обама, и към Ромни, твърдейки, че и двамата не са се захванали с проблема за климатичните промени. В последните дни обаче „Санди“ го накара да размисли и да промени позицията си и сега резултатът е, че кметът на Ню Йорк е уверен, че Обама е по-добрият кандидат, който да ръководи усилията за борба с климатичните промени, които според кмета на Ню Йорк може би са засилили разрушителната мощ на супербурята.

Според американския в. „Вашингтон пост“ като едни от най-горещите терени на изборната битка се очертават петте щата, разположени в района на Големите езера, а именно Охайо, Минесота, Уисконсин, Мичиган и Пенсилвания. Изключва се Илинойс, защото това е крепостта на Обама. Допитванията в тези щати са в полза на Обама, но границите на допустимата грешка са прекалено малки. Ето защо двамата кандидати хвърлят последни усилия там и харчат милиони за предизборна реклама.

Авторитетното сп. „Тайм“ посочва, че Обама е спечелил неочаквана подкрепа от виден италианец – цветнокожия италиански футболен национал Марио Балотели. В обширно интервю за списанието Балотели, известен в родината си като Супер Марио, посочва, че е доволен, че цветнокож оглавява САЩ и изразява готовност да се запознае с него.

За италианските „Кориере дела сера“, „Република“ и „Стампа“ интересното в кампанията е, че в нея Италия вече е използвана като пример за сплашване на американците. По време на предизборна проява във Вирджиния вчера Ромни обвини Обама, че ще превърне САЩ в една закъсала страна, подобна на Италия и Испания. Досега за подобна заплаха Ромни си служеше най-често с Гърция, припомнят изданията.

БТА

Свят
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.