Защо швейцарските часовници показват китайско време

Франс прес

Китайците обичат швейцарските часовници, които са символ на успеха. Въпреки това швейцарските производители на часовници си задават въпроса дали трябва да увеличат специалните серии, за да завладеят този пазар или пък да чакат вкусовете на китайците да се нагодят към европейския стил?

В Нион, община между Женева и Лозана, работещите за швейцарската часовникарска марка Hubot, облечени в бели престилки се трудят усърдно и мълчаливо по изключително плосък часовник с дебелина едва 2,90 милиметра. Те монтират ръчно стрелките на този пазител на времето, създаден специално за китайците.

Според Анаис Треан, представителка на Hubot, китайците, които са „любители на традиционните класически часовници“, обичат този часовник, защото е „лек и фин“.

Тази година делът на Китай в износа на швейцарски часовници достигна 7,8 % (в стойностно изражение) според Швейцарската федерация на часовникарите. Увеличението е значително.

„Синът ми, който е на 32 години, от 10 години е там и започва вече да учеща китайските вкусове“, обяснява Жан-Клод Бовие, президент на Hubot, която от 2008 година е собственост на френската група LVMH.

Според Бовие този маркетинг е от основно значение: швейцарците трябва да се приспособят към китайците. Пример за това е нефритеният цвят на циферблата на часовник, произведен единствено за китайците.

Други правят реверанс на китайската култура чрез модели, които често са в ограничен брой.

Женевският производител на часовници Vacheron Constantin неотдавна пусна „Легендата на китайския зодиак“, серия, замислена като цикъл от 12 години, който започва с модела Година на Змията. В розово или в платина всеки модел е ограничен до 12 бройки и в дъното на циферблата може да се види змия в синьо или кестеняво.

В часовникарското градче Ла Шо-дьо-Фонд представител на Jaquet Droz, която принадлежи на швейцарската група Swatch, твърди, че това е първата часовникарска марка, внесена в Забранения град през 18-ти век, благодарение на бюро, открито в Лондон за изследване на пътя към Индия.

Jaquet Droz пусна неотдавна две ограничени серии с два оранжеви тигъра и два жълти дракона, изрисувани на ръка върху бял емайл, изпечен във фурна при над 800 градуса, според китайска техника.

Не трябва обаче да се забравя, че вкусът на китайците се развива изключително бързо.

„Не бива прекалено да се нагаждате към тях, защото когато те ще са се променили (във вкусовете си), вие вече няма да знаете къде са те“, коментира президентът на Hublot. Неговата компания изработва всяка година едва два до три модела – от общо стотина – за китайците.

Президентът на женевската часовникарска фирма Patek Philippe Тиери Стърн също обясняваше през юни пред швейцарския в. „Тан“, че „прекомерното вторачване към Китай е опасно“.

Още повече, че районът не е безчувствен към световните икономически трудности. Азиатските пазари бяха най-силно засегнатите в общия поток на спад на износа на швейцарски часовници през септември с най-силни понижения в Хонконг, Китай и Сингапур, отбелязва часовникарската федерация на Швейцария.

Според Бовие това е „естествено натрупване“, към което неотдавна се добави и своебразно спиране на заради неотдавнашните избори: „Много от твърде скъпите часовници са се купували за да се направи подарък“.

Ограничена серия до 20 екземпляра

Марк Хайек, президент и главен изпълнителен директор на Blancpain – друга швейцарска часовникарска марка, принадлежаща на Swatch, твърди, че бъдещето на продажбите зависи и от покупките, които правят китайските туристи.

Според изследване на швейцарския в. „Ханделсцайтунг“ всеки китаец, който посещава швейцарския град Люцерн, сочен като третия в света суперпазар за часовници, харчи средно 2000 швейцарски франка (1657 евро) за швейцарски часовник.

„Тук нарастването е по-голямо, отколкото можеше да се очаква“, посочва Хайек, който носи часовник, направен специално за китайци в много ограничена серия (20-ина бройки).

Този часовник, от платина или розово злато, има традиционните за китайците часове и календар (един китайски част се равнява на два часа за Запада), както и зодиакални знаци и фазите на луната.

Само че за правнука на основателя на Swatch да се правят продукти за китайците не е нещо очевидно, защото според него часовниците трябва да си останат наистина 100 % в стила на марката“.

В крайна сметка той дал зелена светлина (за ограничената серия), когато разбрал, че не става дума само за часовник, украсен от изрисувано китайско животно, а за истинска техническа революция, отнела пет години в изследвания.

Швейцарските часовници обаче биха могли да се страхуват от конкуренцията на самите китайски продукти. В едно интервю за Watch Around генералният директор на китайската марка FIYTA Брус Ду обяснява, че планира да заложи на качеството. А това означава бъдеща конкуренция за швейцарците, още повече че холдингът, който държи FIYTA, неотдавна изкупи женевската марка Montres Chouriet.

БТА

Мнения & Ко
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.