Да си нямаш работа с ПроКредит банк …и други банкстери

За неуспешните опити да си свършиш работа с български банкови карти в чужбина

Кредитна и дебитна карта Visa от ProCredit Bank. Не можаха да ми свършат много работа в Америка… Снимка: e-vestnik

В следващите редове ще разкажа как банките могат да те направят на луд. Читателят едва ли ще се учуди – кой ли не е ставал жертва.
Но такива истории трябва да се описват, за да се разнася славата на т. нар. банкстери, белким започнат да се осъзнават.

Изкарах почти 6 години като клиент на Прокредит банк (ProCredit Bank – това е уточнение за Гугъла) и чашата на търпението ми преля, разделяме се.
Като един добре свикнал свикнал с безобразия средностатистически българин, след няколко случки с тази банка, които ме качиха на черешата, все махвах с ръка. Но неотдавна, като теглих за пореден път пари в брой от една от сметките си, касиерката ми обясни, че имало такса за суми под 400 лева. Моля? И други клиенти сигурно ще научат от мен тази подробност. Оказа се, че таксата е от година и половина. И досега никоя от тези кукли касиерките не ми е казала като съм теглил. Да, трябвало е да им проверявам на сайта какви такси въвеждат и т. н. Но елементарна вежливост и отношение към клиента изисква да му кажеш – взимаме ти такса за суми под 400 лева.

Само да не помисли читателят, че с такава дреболия ще го занимавам.

Изтърпях и преди време, когато им поисках кредит от 8000 лева да издам 1-2 книги. Клиент съм на Прокредит банк от години, а такива изисквания и гаранции ми поискаха, че само отпечатък от ляв крак и изследване на кръвта нямаше сред тях. И на това отгоре 15,9% лихва за година – година и половина. Абе, като искате 100% гаранции за кредита, без никакъв риск за вас, на какво отгоре тая лихва? Вместо тяхната оферта, предпочетох да взема пари назаем. При тия банки, така се оправя дребния бизнес…
Както и да е.
Един ден тръгнах да пътувам за Щатите.

И ми дотрябва кредитна карта

– там не можеш да резервираш хотел, да вземеш кола под наем без кредитна карта. Дебитна не искат. И замолих моята Прокредит банк да ми даде кредитна карта с лимит 5-6 хил. лева. Преди време те сами ми предлагаха – искате ли кредитна карта, питаха ме касиерките. Не исках, не ми трябваше. Но сега ми потрябва. И като се започна – данъчни декларации, справки за доходите като физическо лице и като фирма и т. н. Това към клиент, чиито фирмени и лични сметки са при тях. Дето се вика – прозрачен съм им. Не ми се разказва как в Щатите или дори в други банки у нас дават кредитни карти на старите си клиенти. Но в Прокредит банк са от някакъв друг свят.
Събрах всички документи и зачаках. Да, ама аз трябва да пътувам, да купувам самолетни билети, а те се бавят. Обадих се на някакъв маркетинг отдел, казвам, стар клиент съм, журналист съм, дайте по-бързо. Това подейства и още на другия ден ми казаха, че отпускат кредита. Трябваше да платя за експресно издаване на карта 30 евро.
Седмица преди да тръгна за Щатите изтеглих от банкомат 50 лева, да се убедя, че картата работи. Ден преди да замина посетих Прокредит банк и попитах – всичко наред ли е с картата, проверете. Увериха ме, че е наред.

На третия ми ден в Чикаго получих мейл, че кредитната ми карта е блокирана. Бил съм теглил пари от съмнителен банкомат, може да е имало скимиращо устройство. Симпатяги. На деветия ден, след като съм теглил от този банкомат, ми блокират картата. Ами то, ако е имало скимиращо устройство, за девет дни щяха да я източат. И това е банкомат на витрината на „Булбанк”, при съседна витрина на друга банка, с поне 4 камери отвън. Както и да е, може да е съмнително. Ама пък пъргаво реагират… И ме оставят безпомощен в Чикаго, в началото на пътуването ми из Щатите. Служителка ми каза по телефона, че ще ми сложат лимит 50 лева на ден. И какво ще правя с тоя лимит? Помолих да е поне 130 лева, горе-долу 80 долара по курса. Съгласиха се. И казаха – ако имате по-голямо плащане, обаждайте се по телефона, ще ви отблокираме за час картата, да платите. Чудно. С осем часа разлика от София… Но приех и когато отидох да взимам кола под наем, се обадих. Обясниха ми, че ще отблокират картата. В уречения час я подадох на служителката на компанията за коли под наем, тя пробва и ми я върна – „Кредитната карта не работи – каза – не става”. И ме гледа съчувствено преценяващо – тоя източноевропеец каква ли карта се опитва да ми пробута. Ами каква – на Прокредит банк.
Как се излиза от това положение? Точно когато си на тръгване, приготвил си се да пътуваш, ден по ден изчислено. Моята домакиня в Чикаго ме спаси – даде своята кредитна карта. Но я записаха като първи шофьор, без тя да пътува, таксата стана по-висока и т. н. проблеми. Това беше и риск за нея – ако стане катастрофа, някаква беля и т. н., всичко до нея опира. И за мен неприятно, че трябва да й връщам пари няма да обяснявам как.

Вторият случай беше в Калифорния

Пак се обадих на банката да ми отблокират кредитната карта да си купя самолетни билети до Чикаго по интернет. Съгласиха се, уточнихме часа, дори получих покана по мейла – айде, чакаме да извършите транзакция. При двукратни опити да купя билети от сайта на „Америкън еърлайнс”, това не стана, картата беше отхвърлена – Check Your credit card. В отговор получих обяснение по мейла от главен експерт Росица Кацарова, че „причината за отказ на транзакцията е опитът на сайта да поиска авторизация за 0.00 лв., на което авторизационният център връща отговор, че запитването е за невалидна сума”. Проблемът бил в търговеца, пише тя.
Ама големи професионалисти са, могат да те тръшнат с обяснения за „авторизация” и прочее. Само че, при купуване на самолетни билети по интернет, се попълва стандартна форма, не се вписва цена от клиента, няма и никакви варианти и възможности да се сгреши, защото системата не позволява. Трябва да попълниш всички съответни полета. Тоест, проблемът е в Прокредит банк, а не в търговеца. Цял свят купува самолетни билети от „Америкън Еърлайнс”, само с карта на Прокредит банк не може. Само един детайл – в сайта на авиокомпанията „Америкън Еърлайнс” България фигурира като страна издател на кредитна карта, за разлика от други авиокомпании, които приемат кредитни карти от африкански държави, но от България – не.

Не ми се обяснява как бях злепоставен и вкаран във финансови затруднения, ангажименти към хора, които да поемат плащания, а аз да им възстановявам сумите впоследствие. Дори промених маршрута и времето си на престой на едно или друго място, заради проблемите с картата, съобразявах се с лимит от 80 долара на ден и т. н. Да не обяснявам и как в Щатите, като закъснееш да си купиш самолетни билети, цените им хвърчат нагоре за ден.
Като се прибрах, писах до банката, че са ме вкарали в големи проблеми и трябва да ми изплатят компенсация – съвсем скромна, не като в ония държави, където се съдят за мноооого пари в подобни случаи. И банките треперят за клиентите си.
След месец чакане получих

удивителен отговор

„Във връзка с Ваше писмо…. относно…” и т. н. ми обясняват, че кредитната карта ми е издадена навреме, заявена на еди коя си дата в 17,26 часа и получена на еди коя си дата в 16,13 часа, тоест в рамките на 3 работни дни. Браво. Само че аз не оспорвам това, а забавянето преди да ми разрешат кредита. Подробно обясняват с цитати от „общите условия”, че имат право да блокират кредитна карта. Ами аз и това не оспорвам.
И дават следното обяснение защо не съм могъл да използвам картата, по предварителна уговорка да си платя колата: „…поради технически проблем, при активиране на картата Ви след наложена блокировка не е изпратено салдо към авторизационните системи и транзакцията е била отказана поради недостатъчна наличност”. А за самолетните билети повтарят същата абракадабра за „авторизацията”. Е, това е. Ако някой не е разбрал – картата им не работи, ама щото нещо си.
Но, тъй като десетина пъти съм резервирал и плащал с нея хотели с лимит до 80 долара, те със задоволство пишат „извършени успешно разплащания показват, че картата Ви работи и функционира коректно както в България, така и извън страната…. От банката не са Ви нанесени щети, които да предполагат обезщетение…” Ще го запомня това „работи и функционира“. Много са яки картите на Прокредит банк…
Няма едно съжаляваме, извиняваме се за причинените неудобства и прочее формални изрази, които употребяват в цивилизования свят.

Двете изпълнителни директорки на ProCredit bank. Снимки: от сайта на банката

В Прокредит банк са от някой друг свят. Писмото е подписано от две изпълнителни директорки – Марияна Петкова и Емилия Царева. На тях може да им е такъв манталитетът, ама поне някой пиар нямат ли, да им изготви писмото както трябва. Впрочем, май и пиарите им са от някой друг свят.
Преди да напиша тези редове тук, пратих мейл на техния т. нар. пиар с някои допълнителни въпроси. Отговор въобще не получих, макар че минаха вече няколко седмици.

Е, ще продължа спора и ще се обърна към съда, да прецени той дали банката е изрядна и не ми е причинила щети.
В допълнение – в Щатите носех и една дебитна карта на Прокредит банк. Тя тук-там работеше, тук-там не работеше, впрочем, както и всички други български банкови карти, които пробвахме там. Подаваш я при плащане, казват ти – не става. Другаде пък става.

И Алианц те правят на маймуна, но поне се извиняват

Специално си направих сметка в долари в Алианц банк и дебитна карта, за да плащам с нея из Щатите. И тя не работеше на нито една бензиностанция от Чикаго до Сан Франциско, към 6000 километра. В повечето магазини работеше, но на бензиностанции – не. Бензоколонките категорично не я признаваха. Влизах вътре на касата, подавах я,  казвах на касиера, че ако не работи, ще платя в брой и …винаги плащах в брой. И в някои магазини ударих на камък с картата на Алианц. После видях, че са ми удържали някакви такси, като проверих по касовите бележки. Затова и на Алианц банк писах писмо. Те отговориха на петия ден, по-възпитано и по-любезно, но пак с удивителни обяснения – удържаните такси не били такси, ами понеже се превалутирало през евро, от курсови разлики се получава по-голяма сума. Така че, който пътува за Щатите, да знае – ако има банкова карта в долари, ще му превалутират всяко плащане в евро и после пак в долари. Ей така, за спорта. Но няма да ти обяснят, като си откриваш сметка, че само губиш, ако е в долари. А за това, че не им работи дебитната карта навсякъде, обяснението беше, че съответният оператор на място е ограничил нещо си.
Както и да е. Поне, като отидох в Алианц, служителката каза „Съжалявам за причиненото ви неудобство”. Дали просто уцелих такава, дали го каза заради банковата си квалификация или просто от добро възпитание, не се знае. Но ти иде да я прегърнеш след такава любезност… Като сравниш с Прокредит банк, където служителките ме гледаха като извънземни, че имам претенции…

България