Франция избира зелената енергия пред атома

Ройтерс

Пожар във френската АЕЦ Трикастен през юли 2011 г. Снимка: дофин

Централизирана Франция може да има нужда от повече влияние на местно управленско равнище, за да улесни новия преход към по-зелена енергия в сравнение с правомощията, които имат местните власти и широките маси, подкрепили увеличаването на дела на възобновяемите източници в Германия.

Франция, която е страната, разчитаща най-много на ядрената енергия в света, обеща да намали зависимостта си от този вид енергия и да увеличи производството на изоставащата си възобновяема енергия. Неуспехът на страната да даде повече правомощия на местните си власти по енергийните въпроси през идните няколко години може да възпрепятства френските амбициите за намаляване на дела на ядрената енергия в енергийния микс до 50% към 2025 година спрямо 75 % сега, посочват експерти в областта на зелената енергия и местни представители.

От другата страна на Рейн инсталираните капацитети за производство на вятърна и слънчева електроенергия вече са равни на 58-те ядрени реактора на Франция, макар производството да е изключително променливо. „Във Франция имаме централизирана държава и централизирано производство на електроенергия, така че всичко върви в същата посока отгоре надолу, парирайки действията на местните общини, които искат да развия собствени проекти, посочи Мелани Ресем, която ръководи френско-германската служба за координиране на възобновяемата енергия.

„А в Германия градовете и гражданите са силата зад възобновяемата енергия,“ добави тя. Германските градове и федерални провинции са подели инициативата за изпълнение на амбициозни проекти за възобновяема енергия, като отделни германци имат около 40 % акционерно участие в проекти за възобновяеми енергийни източници, в които инвестират, посочи Персем. „Това е като да вложиш парите си в банка или в инвестиционен фонд,“ допълни тя. Тези местни движещи сили направиха по-осъществимо решението на германското федерално правителство постепенно да прекрати използването на ядрената енергия през идните 10 години, като възобновяемата енергия покрива вече около една четвърт от енергийните нуждите на Германия.

Във Франция обаче зелената енергия задоволява 12 % от енергийните нужди, като слънцето и вятърът произвеждат едва 3 %, а останалата част е от водни електроцентрали. Защитници на френската централизирана система обаче казват, че това означава, че разходите за разпространение във Франция са по-евтини, отколкото в Германия. Разпокъсаната административна организация на страната, с толкова много слоеве, че е наречена мил-фьой (хиляда листа mille-feuille) – името на сладкиш от тесто с много слоеве, между които има крем, не помага.

Нейните 22 области, разделени на 96 департамента и 35 303 общини зависят предимно от Париж за приходите си и имат ограничени инвестиционни капацитети. Никола Гарние от Amorce, група френски местни общини, която дава съвети по енергийните и водните въпроси, е на мнение, че националният дебат на президента Франсоа Оланд за прехода към общество, което е по-отговорно към енергетиката, трябва да се съсредоточи върху това кой взима решенията по енергийните въпроси, а не върху видовете енергия. „Ако останем в плен на националния подход, ето какво ще се случи през идните 35 години: ще намалим ядрената енергия малко, ще увеличим вятърната енергия малко, ще се борим да намалим потреблението, но няма да успеем,“ посочи той.

Монополът върху енергийната мрежа

Пример за традиционния подход отгоре надолу в енергийната политика може да бъде видян и в начина, по който е изградена френската електрическа мрежа. „Беше точно след войната и целта бе електричеството да достигне до цяла Франция. Договорът бе изпълнен много добре, но сега местните власти са принудени да подновят договора с ERDF безсрочно,“ посочи Яник Рение от зеленото лоби CLER. Около 95 % от мрежата за снабдяване с електричество в страната сега са управлявани от ERDF, която е изцяло собственост на бившия държавен монополист EDF.

„Френската мрежа е йерархична, разработена за централизирано производство. Трябва да бъде преструктурирана, за да може енергията да тече и в двете посоки. Днес мрежата се използва само за разпределяне на енергия от ядрените централи,“ отбеляза Гарние от Amorce. Докато големите вятърни и слънчеви централи са пряко свързани с високоволтовата транспортна мрежа, по-малките производствени съоръжения са част от еднопосочни местни мрежи за разпределение, което означава, че електричеството трябва да бъде използвано от местните хора.

Около 95 % от мрежата за снабдяване с електричество в страната сега са управлявани от ERDF, която е изцяло собственост на бившия държавен монополист EDF

Монополът на ERDF върху разпространението е голям недостатък. Единственият възможен концесионер събира пари от нас и в същото време не обяснява в името на какво събира тези средства – десетки милиони евро годишно, отбелязва зеленият депутат Денис Бопен. Има няколко изключения с по-голям контрол на местните власти във Франция, като Гренобъл в Алпите, които по съвпадение наред с това са и в авангарда на използването на зелената енергия. За сравнение, Германия има 900 агенции за мрежи за разпространение, отбелязва Персем от френско-германската служба, която се намира в Германия.

Френската промишленост обаче не е готова да се откаже от най-ниските цени на енергия в Европа. Възобновяемите енергии ще трябва да бъдат добавени към енергийния микс, стига да не повишат цените на електроенергията за промишлеността, предупреди в съобщение UNIDEN – лоби, представляващо интересите на компаниите, които са големи консуматори на енергия.

БТА

Здраве, Наука & Tex
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.