Сирия – как да различиш бунтовник от джихадист

Франс прес

Как да се отдели зърното от плявата? Под нарастващото влияние на ислямистите много бунтовници в Сирия възприеха атрибутите на бойците на световния джихад и направиха особено трудна задачата на западните поддръжници на сирийския бунт.

„В контекста на сирийската гражданска война е много трудно са се различат умерените ислямисти от салафитите-джихадисти“, казва Елизабет О’Баги, автор на доклада „Джихад в Сирия“, написан неотдавна за Института за изучаване на войната.

„Все по-разпространената тенденция при бунтовниците да използват джихадистките средства деформира начина, по който ние възприемаме тяхната идеология и техните цели“, допълва експертката.

Последните шест месеца на въоръжена борба бяха белязани освен това от нарастващата ислямизация на бунта, която засилва объркването в представите за него. Това се случи с излизането на преден план на сцената на фронта Джебхат ан Нусра (Фронт на победата) – джихадистка групировка, превърнала се в ударна сила на бунта и чиито членове са на всички фронтови линии.

Огромно мнозинство от бунтовниците са пламенни мюсюлмани, които твърдят, че водят борба, която е едновременно религиозна и националистическа. Ислямисти или не, мнозина от тях днес носят външните белези на джихада, появили се в Афганистан, а после и в Ирак. Феноменът беше осезаем в Либия, но е особено впечатляващ в Сирия.

На първо място от тези външни белези е разбира се брадата, която е гъста и дълга, за предпочитане подкъсена или дори обръсната на нивото на мустаците. Панталонът е навит над глезените по примера на пророка, въпреки че често пъти това се прави, за да не се изкаля.

Сред външните белези е и кърпата, черна или зелена, вързана около челото, на която присъства името на Аллах, изписано на арабски, или на Мохамед, или на която пише: шахада проповядването на мюсюлманската вяра. Сред белезите е още и севаката – дървена пръчица за търкане на зъбите и почистване на устната кухина.

Черното знаме, на което също пише шахада, се развява почти върху всички барикади или лагери на бунтовниците, редом или не до знамето на новата Сирия.

Много бунтовници възприеха също и черния флаг с герба на порока, който беше знамето на Ислямската държава в Ирак, кръвожадното крило на Ал Каида в Ирак, както и знамето на сомалийските шабаби.

Дълго време привилегировано средство за джихадистка пропаганда, използването на видеозаписи по интернет стана повсеместно сред сирийските бунтовници. Всеки батальон има своите оператори, които качват онлайн кадри от неговите подвизи на фона на войнствени религиозни песни.

Присъствието на чужди бойци също не помага за различаването на бунтовниците от джихадистите. Конфликтът привлече изобилие от чужди доброволци, от обикновени активисти от Арабската пролет до чисти джихадисти, които се срещат почти навсякъде, въпреки че повечето се присъединиха към редиците на Джебхат ан Нусра.

Близо десетина повече или по-малко ислямистки групи със салафитска реторика се сражават редом със Свободната сирийска армия. Сред тях са Сукур аш Шам (Соколите на Дамаск), Лиуа ал ислам (Бригадите на исляма), Ахрар аш Шам (Свободните хора на Дамаск) и Катибат ал ансар (Батальоните на първите бойци на исляма)

Повечето от тези групировки, сред които и Джебхат ан Нусра, неотдавна заявиха във видеопослание желанието си да установят Ислямска праведна държава и да наложат шериата, като същевременно отдадоха приоритет на войната срещу режима на Асад.

Множеството разнородни батальони, преминаващи от един регион в друг и фактът, че звената на ССА прикриват сътрудничеството си със салафитите джихадисти, внася допълнително объркването.

Има обаче знаци, които човек не може да сбърка. Всеобщото носене на джалабията традиционна арабска одежда под патрондашите или на афганистанския шалвар камиз показва, че човек си има работа с джихадисти. Качулката, скриваща лицето и черните дрехи са други белези.

Накрая враждебността към чуждите журналисти, единствените западняци, които обикалят из тези райони, доказва със сигурност, че човек има вземане-даване с джихадисти.

БТА

Свят
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.