Само маите не се вълнуват от края на света

Ройтерс

Хиляди мистици, хора, бленуващи за настъпването на нова ера, и почитатели на предиспанската култура се стичат в Мексико с надежда да видят с очите си велики неща утре (б.р. – днес) – деня, който в древен календар на маите е обозначен като „края на света“.

Много от днешните етнически маи обаче не разбират за какво е цялата суматоха. Повечето от тях – християни, те гледат в изумление наплива от чуждестранни туристи в древните градове на Южно Мексико и Централна Америка, чийто разцвет е бил преди стотици години.

За изучаващите древното мезоамериканско отчитане на времето, 21 декември 2012 година бележи края на цикъл от 5125 години в календара на т.нар. дълго летоброене на маите – събитие, за което водещ американски учен от 60-те години на миналия век казал, че може да се интерпретира като аналогия на Армагедона при маите.

Академици и астрономи твърдят, че на думите му се придава прекалено значение и се опитват да разсеят страховете от предстоящия край.

В последните две-три десетилетия обаче, под влияние на популярната култура, 21 декември 2012 година се превърна за някои западни последователи на алтернативни религии в ден, когато е възможно да настъпи драматична промяна.

„Това е психоза, мания“, казва 29-годишната психоложка Вера Родригес, потомка на мексикански маи, живееща в Исамал, щата Юкатан, близо до центъра на празненствата за 2012 година – Чичен Ица. „Смятам, че това е лошо за обществото и културата ни“, казва тя.

Край Родригес в дневната, украсена с коледни дръвчета и фигурки на Дядо Коледа, играят двете й деца.

Според предвижданията на мексиканското правителство туристите от страната и чужбина, посетили Южно Мексико през 2012 година, ще достигнат около 50 милиона души. Към 200 000 се очаква да се стекат утре в Чичен Ица.

„За някои това е сгоден случай да правят бизнес, но за мен е ден като всеки друг“, казва 34-годишният продавач на напитки Хулиан Ноуикаб, от народността на маите, който работи при руините на древния град Коба в щата Кинтана Ро, недалеч от морския курорт Канкун.

Виждайки как в страната им постоянно пристигат автобуси с белокоси пенсионери и туристи с раници на гърба, млади и стари представители на маите се ококорват учудени, чувайки предположенията, че светът ще свърши.

„Не вярвайте на това“, казва Сокоро Пот, 41-годишна домакиня, майка на три деца от Холка, село на около 40 км от Чичен Ица. „Никой не знае кога ще настъпи този ден и час. Само Господ знае“, подчертава тя.

Чуждестранни нашественици

Проследявайки корените си до края на четвъртото хилядолетие преди Христа, древната мезоамериканска цивилизация на маите достига разцвета си между 250 и 900 г. сл. Хр., когато маите владеели обширни територии от Южно Мексико, Гватемала, Хондурас и Белиз.

След това за маите, известни със собствена йероглифна писменост и развита астрономическа система, започва бавен упадък, но отделни райони от тази цивилизация продължават да процъфтяват, докато през 17-ти век, в крайна сметка, биват завладени от испанците.

Смята се че сега етническите маи наброяват най-малко 7 милиона души в Мексико, Гватемала и други райони от Централна Америка.

Преобладаващата част от тях са католици, макар че мнозина продължават да тачат елементи и обичаи от древните си вярвания. Според преброяване на населението в Мексико от 2000-та година сред маите има няколкостотин евреи и шепа будисти.

Разказите за човешки жертвоприношения, уникалните им архитектурни постижения и интересът към звездите подсилват „свръхестествената“ репутация на маите. Според експертите тя се подсилва и от погрешната представа, че маите са изчезнали с идването на конкистадорите.

„Идеята, че културата им е залязла още в далечното минало, е едно от нещата, които подхранват схващането, че са загадъчни и не от този свят“, казва Дейвид Стюарт, специалист по маите в Тексаския университет. Истината е, че много маи живеят в селски райони, където водата е оскъдна, комуникациите – трагични, а образованието – рядкост.

Ако някои се чудят на страхопочитанието и благоговението, което вдъхва датата 21 декември, други се безпокоят, че това е изгодна възможност за лесна печалба за находчиви бизнесмени.

„Има легенда, има и реалност“, казва 21-годишната Йоланда Корнелио, която работи в областта на туризма в администрацията на град Мерида и чиято майка говори вкъщи езика на маите. „Някои хора си присвояват легендата и злоупотребяват с нея, за да правят пари. Има много измамници“, допълва тя.

При толкова много останки от древни храмове и паметници на маите в пейзажа – от Южно Мексико до Централна Америка – за местните хора има цял куп възможности да впечатлят чуждестранните посетители.

Една от най-известните атракции е скътана в горичка близо до рушащите се пирамиди от Коба, където голяма каменна плоча напомня датата на сътворението за маите – 13 август 3114 година пр. Хр. – почти буквално крайъгълен камък за явлението 2012 година.

„Това е много въздействащо, свещено място“, казва 39-годишният Джонатан Елърби – писател от Канада. „Чувствам някаква енергия, емоция, усещам, че съм на правилното място. Наистина“, убеждава ни той.

БТА

Здраве, Наука & Tex
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.