Какво очаква империята Tata – магнатът излиза в пенсия

ДПА

Автомобил на сгъстен въздух
Индийският концерн Тата готви серийно производство на AirPod, автомобил задвижван от сгъстен въздух. С резервоар с обем 175 л на цена 1 евро AirPod изминава 200 км. Снимка: фирмен сайт

Името Tata в Индия е навсякъде – автомобили и стомана, кафе и химически продукти, IT консултации и хотели. Индийският конгломерат отдавна вече играе и на световната сцена. Сега обаче архитектът на империята, постигнала международни успехи, се оттегля.

Ратан Н. Тата определя като „нещастен случай“ присъединяването си към фамилната компания. Всъщност, преди 21 години дипломираният архитект се връща от САЩ в Индия само защото баба му е болна. След това обаче неговият роднина Джей Ар Ди Тата се оттегля от компанията и с един замах го прави шеф на групата Tata.

Сега самият Ратан Тата ще празнува 75-ия си рожден ден (28 декември) в пенсия. Той превърна индийския конгломерат в модерен концерн, който през изминалата финансова година отчете оборот от 76 милиарда евро и е сред големите световни играчи в сектори като стомана, автомобили и чай.

Едва ли някой от 1,2 милиардното население на Индия прекарва всекидневието си без Tata. Над 100-те компании от конгломерата произвеждат всякакви потребителски стоки – от титаниеви часовници до минерална вода, предлагат консултантски и IT услуги, управляват хотели и доставят електричество, обработват метали и химикали.

С Tata Nano – личен ангажимент на Ратан Тата – концернът успява да пусне на пазара най-евтината, макар и умерено успешна, кола в света, струваща едва 2000 долара. През есента пък компанията отвори под формата на съвместно предприятие първото кафене Starbucks в Индия.

Най-голямата заслуга на Ратан Тата е превръщането на компанията в международен играч. Още когато поема управлението й тя е най-голямата частна компания в Индия, но действа почти само на вътрешния пазар. От началото на новия век концернът тръгна на „шопинг тур“ в чужбина. През 2000 година група Tata придоби водещата британска марка чай Tetley, четири години по-късно закупи дялове от южнокорейския производител на камиони Daewoo Commercial.

Последваха покупки на най-големия производител на стомана в Сингаур NatSteel, на тайландския Millennium Steel и на британския химически концерн Brunner Mond. „Пред тях са възможностите и предизвикателствата да използват глобализацията, които те овладяха майсторски“, пише Рахул Баджадж, друг голям индийски индустриалец и политик.

При това Tata не се плаши от херкулесовски задачи. През 2007 година Tata Steel придоби в сделка за 9,4 милиарда значително по-голямата конкурентна британско-холандска компания Corus. Традиционните британски марки Jaguar и Land Rover през 2008 година също минаха в ръцете на индийците в сделка за 1,5 милиарда евро. Производителите на луксозни автомобили, които тогава бяха „на червено“, от няколко години отново са печеливши.

Сега със 450 000 служители групата Tata работи в над 80 страни и през изминалата финансова година е отчела в чужбина 58 % от оборота си. При това стигналият далеч Ратан Тата и неговата компания проявяват силно чувство за отговорност. Етиката винаги е била отправна точка за всичките му бизнес решения, пише конкурентът Рамасвами Сешасайе в изказване по случай пенсионирането на Тата. Голяма част от печалбите на концерна се насочва към фондации, работещи за благото на обществото и тази година това донесе на филантропа Тата наградата „Рокфелер“.

Социалната отговорност му е генетично заложена, каза веднъж Тата. Семейната компания, основана преди 144 години, досега е имала само петима ръководители и само един от тях не е носил името Тата. Наследникът на Ратан Н. Тата – Сирус П. Мистри – в по-широк смисъл също е от семейството – сестра му е омъжена за втори братовчед на Ратан. 75-годишния магнат би се радвал да бъде с 20 години по-млад. Не за да работи още, а за да участва в бъдещето на Индия.

БТА

Здраве, Наука & Tex
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.