Добре дошли в Съединените марихуански щати

На това му се вика мечтана професия: да бъдеш дегустатор на марихуана. Всяка седмица Уилям Брийтс публикува отчет за дегустациите си на канабис в сп. „Уестуърд“ в Денвър, щата Колорадо. От тази равносметка става ясно, че няма само един вид марихуана, а има най-различни сортове трева, носещи екзотични имена като Пурпурна страна или Ананас експрес.

Брийтс (това е псевдоним, означаващ трето лице, единствено число на глагола дишам – бел. прев.) през 2010 г. стана първият критик на марихуаната в САЩ. Тогава ставаше дума за марихуана за медицински цели, а Колорадо по онова време беше един от 18-те американски щата, разрешили използването на леката дрога за терапевтични цели.

В един от първите си анализи Брийтс сподели учудването си, че получава пари, за да се друса и че някой възстановява разходите му за седмичната му доза. Неговата работа обаче е свързана и с отговорности.

„Трябва да пиша статии, да спазвам срокове, а имам главни редактори“, разказва Брийтс. За Коледа журналистът дори състави списък с препоръчани от него подаръци. Начело в списъка беше електронният джойнт, инхалатор с размерите на химикалка.

Медицинската марихуана имаше голям успех в Колорадо, един щат, чието население не изглежда чак толкова зле (тук затлъстелите хора са най-малко в целите САЩ). Над 107 000 пациенти от Колорадо получиха карта, която им дава право да консумират марихуана. В щата сега има повече диспансери за канабис отколкото кафенета от веригата Старбъкс.

Продажбите на марихуана се оценяват на 200 милиона долара (около 150 милиона евро) само за тази година. От тази сума няколко милиона отиват у данъчните власти, които се обогатяват по този начин, дори и ако това не се нрави на съдебните власти. Производителите бяха така благоразумни да работят с властите, за да елиминират черните овце (разрешителното струва 18 000 долара и служи за финансиране на специален отдел, създаден от силите на реда).

Предвид успеха на марихуаната за медицински цели Колорадо преодоля следващия етап и на 6 ноември легализира притежаването на една унция марихуана (заедно с щата Вашингтон).

Привържениците на тази идея бяха с 250 000 повече от противниците. Разликата беше по-голяма от преднината на Барак Обама пред Мит Ромни на президентските избори, състояли се на тази дата.

Губернаторът от Демократическата партия Джон Хикънлупър се съобрази с това решение и обнародва закон, който регламентира марихуаната подобно на алкохола, без да крие, че прилагането на този нормативен акт ще бъде сложно.

„Според федералния закон марихуаната продължава да си остава незаконна дрога“, предупреди той. „Така че не вадете веднага пакетите с Чийтос и Голдфиш (крекерите, които похапват обикновено пушачите на марихуана)“, добави той.

Оттогава в щата е настъпила истинска какофония. Местната полиция припомня, че не е натоварена директно с прилагането на федералните закони, но в окръзите, които гласуваха против закона, прокурорите не се отказват от съдебното преследване.

Няколко общини пък избързаха и забраниха местата за продажба на марихуана, разрешавайки същевременно на жителите да притежават 6 растения канабис в затворено помещение.

Правителството на Обама стъпва на хлъзгав терен. В единствения си коментар по въпроса президентът, голям пушач на марихуана като юноша в Хаваи, не искаше да отсъжда прекалено строго. „Имаме си други проблеми за решаване“, каза той. И американците са съгласни с него. Шейсет и четири процента от тях смятат, че федералното правителство не трябва да се меси, ако даден щат разреши марихуаната на местно ниво.

В Денвър обаче нещата са достигнали следващ етап. Този на регламентирането. Според закона за легализиране на марихуаната купувачите и потребителите трябва да са навършили 21 години. Забранено е както при тютюна да се пуши на обществено място. И както при алкохола се забранява шофирането под въздействие на канабиса (проект на закон налага ограничението от 5 нанограма тетрахидроканабинол – главната активна съставка на марихуаната – на милилитър кръв).

В началото на януари парламентът на Колорадо ще започне да проучва условията за регламентиране на пазара. Може би ще ограничи още повече разрешения сега тетрахидроканабинол. А що се касае до транспорта, то служителите на Управлението за безопасност на полетите вече подчертаха, че пътниците могат да пътуват с разрешената лична доза марихуана, но само от Колорадо до Вашингтон.

Перспективата за легализиране обаче породи истинска треска за новото зелено злато. Бизнесът е тук със своите бизнесмени с костюми и вратовръзки и със своя холдинг, чийто акции се котират на борсата.

Това е сферата на бъдещето, написа сп. „Нюзуик“ след посещение в складове в предградие на Денвър, където се отглежда тревата, на изкуствена светлина и на фона на класическа или хард рок музика, в зависимост от стила, който стимулира растежа. В сектора вече няма нищо хипарско. Сортовете марихуана носят специалните за сортовете вино наименования, например Reserva privada.

В диспансерите тревата се държи в прозрачни буркани, подредени на лавици. В един от тези „дворци на канабиса“, които са едновременно почивни центрове и билкови аптеки, човек може да си купи шоколадови десертчета, мюсли, хотдог, но всичките с канабис. Както и газирана напитка, наречена Дикси Иликсърс /осем различни аромата, от праскова до нар/.

Тютюневата промишленост е нащрек, готова да се преориентира. „Филип Морис“ е отдал под наем свои складове за целите на отрасъла. Според допитване на Галъп от ноември американците, благосклонно настроени към легализирането на марихуаната (46 процента), са се удвоили за 15 години. Страната остава разделена, но краят на забраната настъпва, ако се съди по примера на Колорадо.

БТА

Здраве, Наука & Tex
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.