Още няма спасение от смога над Пекин

Улица в Пекин. Снимки: Гергана Мартинова

Представените във вторник нови идеи за намаляване на замърсяването във въздуха в Пекин не успяха да отбележат успех, съдейки по първоначални онлайн реакции, след като кметът на столицата представи серия от мерки с цел да се намали хроничния проблем, който разпали силен обществен гняв.

Пословичното вече замърсяване на въздуха в покрития със смог метрополис отбеляза нов рекорд по-рано този месец, достигайки нива на замърсяване 30-45 пъти по-високи от препоръчителните за безопасност стандарти, покривайки Пекин в гъст облак от вредни газове, който доведе до отмяна на полети и принуди хората да си останат по домовете.

Този проблем предизвика всеобщо обществено негодувание, което силно обезпокои управляващата Комунистическа партия, ценяща стабилността преди всичко друго, и която до този момент все още не успява да обуздае замърсяването, въпреки многократните си обещания за по-строги мерки.

В реч на откриването на годишната сесия на столичния общински съвет, кметът на Пекин Ван Аншун обяви, че правителството ще премахне 180 000 стари автомобила от улиците тази година и ще наложи контрол върху „прекомерното“ нарастване на продажбите на нови коли.

Отоплителните системи на 44 000 стари едноетажни домове и ползващите въглища бойлери в центъра на града също ще бъдат заменени с чисти енергийни системи, заяви Ван в реч, излъчена наживо по държавната телевизия. „Ние ще ускорим изграждането на един красив град със синьо небе, зелена земя и чиста вода“, каза той.

Въпреки това коментари в китайския популярен сайт за микроблогове Сина Вейбо, който е подобен на Туитър, намекват, че Ван го чака трудна задача да убеди народа, че правителството най-сетне ще се заеме сериозно със замърсяването. „Тези планове за само мечти“, написа потребител в сайта.

Други казват, че постепенното намаляване на броя на стари коли няма да предизвика голяма промяна в град, където около 250 000 нови коли се появяват по пътищата всяка година, макар на теория те да покриват по-високи екологични стандарти.

„Тези „стари“ коли са колите, които карат обикновените хора. Вие можете да се осмелите да говорите на тази тема чак след като започнете да премахвате всички коли, които правителствените служители карат“, написа друг юзър.

Ван добави още, че Пекин ще съкрати плътността на основните замърсители на въздуха с до 2 процента през тази година и ще подобри мониторинга и общественото информиране за замърсяването.

„Ние усилено ще настояваме за ползването на нови енергоспестяващи технологии и продукти и ще промотираме зелено, ниско на въглеродни емисии производство и начин на живот“, каза той.

Нивата на замърсяване в Пекин редовно надвишават 500 по индекса за измерване на малки частици във въздуха с диаметър 2.5 микрометра. Ниво над 300 се смята за опасно, докато Световната здравна организация препоръчва дневното ниво да не надвишава 20.

Замърсяването тази зима бе толкова сериозно, че дори обичайно гъвкавите държавни медии критикуваха бездействието на правителството, отчасти защото то нямаше как да бъде скрито от обществото, за разлика от други деликатни теми като корупцията по високите етажи на властта например.

Димът от фабрики и отоплителни централи, ветровете духащи от пустинята Гоби и отработените газове от милионите превозни средства заедно могат да покрият града в отровно було в продължение на дни наред. Други големи градове, особено в северен Китай, също изпитват подобни проблеми.

БТА

Здраве, Наука & Tex
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.