Джон Кери – дипломат №1 на САЩ

Франс прес

Джон Кери. Снимка: от тв екрана

Американският сенатор Джон Кери поема юздите на Държавния департамент на САЩ – признание за политическия ас, за човека, който гордо твърди, че „дипломацията е в кръвта“ му, за героя от Виетнам, започнал скептично да гледа на политиката на интервенции.

Преди месец кандидатът на демократите на президентските избори през 2004 г. беше избран от президента Барак Обама да замени Хилари Клинтън. Номинацията му се очаква да бъде одобрена от Сената утре.

Той е 69 години, 29 от които е прекарал в Сената. Преди дни този познавач на тайните на властта с лекота говори пред сенатската комисията по външни работи – същата, която оглавяваше през последните четири години.

Пред колегите си, които го обсипаха с похвали, Кери – син на дипломат, човек, завършил Йейл, се похвали, че „Сенатът и дипломацията са в кръвта му“ и представи „пътната си карта“ – от Иран до Китай през израелско-палестинския въпрос и климатичните промени.

Малцина познават толкова президенти или премиери и притежават такъв опит и умения във външната политика“, отбеляза със задоволство Обама, когато на 21 декември миналата година го предложи за държавен секретар.

Наистина „Джон Кери изглежда сякаш слязъл от портретите (на държавните секретари) на седмия етаж на министерството на външните работи във Вашингтон. Той се готви за този пост от десетилетия“, казва посланик Мартин Индик от института „Брукингс“.

Индик обаче прогнозира промяна в стила в Държавния департамент след Хилари Клинтън – „държавния секретар – рокзвезда“, както я нарече „Ню Йорк таймс“, ухажвана като знаменитост и която във Вашингтон възприемат като кандидат-президент през 2016 г.

Американските дипломати шушукат, впрочем, че са доволни, че скоро ще ги ръководи „свой човек“, критикувайки тайно „популисткия“ на моменти уклон в края на мандата на г-жа Клинтън.

Кери „ще иска да участва много повече в ключови дипломатически преговори“, смята Индик.

Много експерти казват, че досегашният първи дипломат на САЩ предано е популяризирала външната политика, обмисляна и дирижирана от Белия дом, който не й е давал особени възможности за отклонения.

„Хилари Клинтън свърши фантастична работа, възстановявайки имиджа на Америка пред света и държавният секретар Джон Кери ще може да допринесе за оформяне на новия световен ред, желан от президента“, отбелязва още посланик Индик.

Дипломацията на Обама гравитира около стратегията на „оста“ – пренасочването на фокуса на американската политика към бързоразвиващите се страни и главно към Азия.

Пред Сената Кери предупреди, че „американската външна политика не се изчерпва с конфронтациите, безпилотните самолети и войниците“.

Подобно на колегата си Чък Хейгъл, номиниран за шеф на Пентагона, Кери никак не одобрява неистовата американска политика на военни интервенции, водена при управлението на Джордж Буш.

Двамата следват линията „Обама“, белязана от освобождаване от задължения. САЩ се изтеглиха от Ирак, готвят се да направят същото в Афганистан и отказват да се месят в Сирия или Мали.

Френски представител във Вашингтон изрази при все това задоволство от това, че Кери е запознат с положението в Мали и казва, че „той ще иска да работи“ с Париж в тази война.

След като бива ранен и награден във Виетнам, Кери става активен пацифист, станал известен през 1971 г. с изказването си пред сенатската комисия по външни работи, когато пита как може да се иска от хората да умират на бойното поле в името на една грешка.

Дали Кери ще бъде добър държавен секретар, пита се експертът Арън Дейвид Милър: „Това е най-вече въпрос на шанс. Да бъдеш на подходящото място в подходящия момент“, казва той.

БТА

Свят
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.