Приватизацията на „Абсолют” и войната на водките

Водката „Абсолът“ е известна с особено прозрачната си бутилка, чиято форма е от аптекарските шишета в Швеция от преди век.. Снимка: Ройтерс

Шведското правителство е приело закон за приватизацията на „Вин Сприт“ – производителя на прочутата водка Absolut („Абсолют”), съобщиха световните агенции. Както е известно в Швеция производството и продажбата на алкохол е държавен монопол. Но за приватизацията на водката се говори отдавна. На шведския пазар оперира създадената през 1917 г. изцяло държавна компания V&S (Vin & Spirit) AB. В състава й влиза и Absolut Company, създадена през 1895 година специално за пазарно навлизане на марката. Но дистрибуторските права за търговската марка Absolut по цял свят (с изключение на Швеция) притежава канадската компания Seagram, която продава някои от прочутите световни марки концентрирани спиртни напитки като уискито „Чивас ригал”, коняка „Мартел” и др.

Законопроектът е предложен от шведската десница. Все още не е ясно кога и дали цялостната приватизация на „Вин & Сприт“ ще стане факт, но със сигурност Швеция ще продаде част от компанията на инвеститор или ще използва пазара за първично публично предлагане. Според експерти пазарната капитализация на „Вин & Сприт“, който разчита основно на приходите от продажбата на „Абсолют“, възлиза на около 4.3 млрд. евро.

„Бакарди“ е една от компаниите, която иска да купи производителя на световноизвестната водка „Абсолют”, пише в. „Файненшъл таймс“, цитирайки изпълнителния директор на „Бакарди“ Андреас Гемблър. От малкото останали марки в световен мащаб, те наистина си заслужават да бъдат придобити, според Гемблър.
„Перно Рикар“ също обмисля покупката на шведската компания, въпреки че това би означавало да се откаже от правата за дистрибуция на международните пазари на руската водка „Столичная“. Другият вероятен кандидат е американската „Форчън брандс“ (Fortune Brands), която пък притежава „Джим Бийм“ и участва в джойнт венчър с „Вин & Сприт“ за дистрибуция.

400 000 бутилки на ден се произвеждат в завода на „Абсолют“ в гр. Анус. Снимка: Ройтерс

„Абсолют“ е втората по продажби в света водка след „Смирноф“ на
компанията „Диаджео“, а най-големият пазар за „Вин & Сприт“ е САЩ, където „Абсолют“ е най-внасяната водка.Тя е петата най-продавана спиртна напитка в света.
Ежедневно в заводите на Absolut в южния шведски град Анус се произвеждат по 400 000 бутилки водка, които се изнасят в 127 държави на абсолютно всички континенти.

Историята на „Абсолют” започва през 19-и век. Продукт под това име пуска в производство „Краля на водката“ в Швеция – предприемачът и изобретателят Ларс Олсон Смит. С названието на новата напитка – Absolute Rent Branvin (“Абсолютно чиста водка” ) той иска да подчертае нейната чистота, тъй като малко преди това Смит е изобретил принципно новия за това време метод на добиване на спирта – ректификация. Методът е различен от варенето на уиски или ракия. Спиртът се дестилира в ректификационна колона, подобна на тази за дестилация на петролни продукти, като най-отгоре на колоната излиза чист 95-процентен спирт. След това спиртът се разрежда с вода, пречиства се през въглен филтър, за да се омекоти и се бутилира.

Поточната линия за бутилиране на водка „Абсолют“ в шведския гр. Анус. Снимка: Ройтерс

Но оттогава до сега по света по подобна технология се правят стотици видове водка. Откритието на Ларс Олсон Смит е в основата на спора в европарламента, който се водеше няколко месеца. Скандинавските страни и Полша настояваха, че водка може да се нарича питие, правено само от зърно, картофи или захарно цвекло. Но чрез ректификация чист спирт може да се добива от всякакви земеделски култири – зеленчуци, грозде, плодове и др., от които се получава 95-градусов спирт.
Европейския парламент прие, че на етикета на водката трябва да се отбелязва от каква суровина е направена тя.

Съвременните технологии на дестилация и ректификация позволяват да се получи толкова чист вкус на спирт, че той отнема на водката характерния вкус на суровината, от която се приготвя. Absolut, успоредно с основния процес на дестилация, по специална технология приготвя спирт, който има вкус на пшеница – суровината за производство на този вид водка. Основа за Absolut е 95% спирт с характерен мек вкус. Следва разреждане на спирта с вода от собствен заводски водоизточник за довеждане съдържанието на чистия спирт в напитката до 40%. Всяко шише водка съдържа 2300 кКал и се състои единствено от алкохол и вода. За един литър водка отиват 907 г пшеница, или 24 000 зърна, eдна малка водка пък съдържа 4330 пшенични зърна, a 300 часа – продължава процесът на дестилация на водката.

Опакована в кашони продукция водка „Абсолют“. Снимка: Ройтерс

По подобна технология от зърно се правят и другите най-популярни водки в света – „Смирноф” и „Финландия”. Третата велика водка – руската „Столичная” от времето на комунизма насам се прави на толкова места в Русия, с различни технологии и суровини, което създава известно недоверие към марката. Освен това в Русия има много производители на фалшификат с тази марка.
Основното на трите големи водки – „Абсолют”, „Финландия” и Смирноф” – е чистотата на спирта и филтрирането през въглен филтър. В света се произвеждат над 20 вида въглен от различна дървесина (бреза и др.) и по различна технология, специално за нуждите на производството на водки. Филтрирането през един или друг вид въглен придава различен вкус на водката.

В България водка се прави от зърнен и меласов спирт, възможно най-евтиният, който може да се достави от чужбина или от българските захарни заводи. Вместо филтриране с въглен, се използват добавки на глицерин, лимонена киселина, сода, захар и др., с което се пречупва острият вкус на спирта.

Приватизацията на Absolut няма да влоши качеството на напитката, може и да разшири пазарното й присъствие в света, смятат наблюдатели. Популярността на марката е свързана не толкова със самата напитка, а с бутилката. Тя е от особен пясък с ниско съдържание на желязо, който се използва за направата й. Този материал придава на стъклото максимална прозрачност. Сегашната форма на бутилката е заимствана от аптекарските шишета, продавани в Швеция през миналия век.

Свят
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.