www.e-vestnik.bg
IMPACT PRESS GROUP
Фийд за коментари Фийд за публикации
четвъртък, 24 юли 2014
БългарияСвятМения и коментариЗдраве и наукаАрт и шоу

Месо "халал" и "кашер" - Полша губи изгоден бизнес

20 Май 2013

 

Полският износ на месо за евреи и мюсюлмани е временно преустановен

Асошиейтед прес

За някои това е варварски начин за убиване на животни, а за други - добър бизнес.

До януари кланиците в цяла Полша, която е силно католическа страна, учудващо се бяха превърнали в местата, на които се извършваше ритуалното за исляма и юдаизма умъртвяване на животни, което и в двете религии представлява бързо прерязване на гърлото на неупоено животно, чиято кръв трябва да изтече.

Милиони евро се печелеха от износа на месото “халал” и “кашер” за страни като Египет, Иран и Израел, както и за мюсюлмански и еврейски пазари в Европа.

Но активистите на разрастващото се движение за права на животните успяха да извоюват забрана на този вид клане по религиозни предписания. Само че с оглед на задълбочаващата се икономическа криза и на износа, който се смята за възможно спасение, правителството се изправя пред натиск да възстанови законността на тази практика - и то се бори да го постигне.

Макар самата полска кухня да използва доста свинско - месо, забранено от юдаизма и исляма - страната превзе тази бизнес ниша за себе си като един от примерите за показана от Полша икономическа находчивост след присъединяването й към ЕС през 2004 г. Износът на месо халал и кашер нарастваше с между 20 и 30 процента годишно през последните години, като тази предимно селскостопанската страна извлече полза от ниските разходи за труд и репутацията си за отглеждани здрави животни.

“Бог е дал на нас добра храна, добра почва и добри животни, а на мюсюлманските страни това, което имат под земята - черното злато”, каза мюфтията Томаш Мишкевич, главен лидер на мюсюлманите в Полша. “Има страни с многобройни населения като Египет, арабските страни, Индонезия, които се нуждаят от тази храна и нямат достатъчно добитък, за да произведат достатъчно месо за себе си.”

Бизнесът се ръководи и насърчава от еврейската и мюсюлманската общност в Полша - малцинства, които са много малки, но с многовековно присъствие в страната. Полските евреи някога били най-голямата еврейска диаспора; макар и почти унищожена по време на Холокоста, общността се разраства. Мюсюлманите татари също се заселват тук преди векове, а напоследък към общността се причислиха арабски дипломати, бизнесмени и студенти.

Бизнесът с халал и кашер процъфтяваше до януари, когато забраната влезе в сила след решение на Конституционния съд. Макар и същинското заколване да се извършваше от специално обучени мюсюлмански и еврейски представители, тази индустрия създаде и хиляди работни места за поддържащ персонал.

Защитници на правата на животните твърдят, че убиването на животни, без преди това да бъдат упоени, им причинява ненужно страдание. Еврейски и мюсюлмански лидери са дълбоко несъгласни с това и настояват, че техният способ е по-хуманен отчасти защото кара животните много бързо да изпаднат в безсъзнание. Според тях стандартното промишлено заколване включва предварително упояване, което понякога е неефективно и води до още по-големи страдания.

Главният равин на Полша Михаел Шудрих казва, че еврейската традиция винаги е вземала предвид добруването на животните, отбелязвайки, че, например, тя забранява лова и всякакви безсмислени страдания.

“От близо 3000 години при еврейските практики на заколване се гледа да се намали болката за животното”, каза равинът.

Представители на полската месопреработвателна промишленост се колебаят на чия страна да застанат по въпроса кой способ причинява по-големи страдания, като вниманието им е твърдо съсредоточено върху икономическия аспект.

Пропазарно настроеното правителство на премиера Доналд Туск също има силно желание да възстанови този бизнес и наскоро изработи закон, който ще върне религиозното умъртвяване, но същевременно ще добави някои нови защитни мерки за животните.

Съдбата му сега е в парламента, който трябва да го обсъди и да го гласува през идните седмици. Очаква се той да бъде приет, тъй като правителството има мнозинство в събранието, но може би това няма да стане без разгорещени дебати. Депутатите са под натиск от всички страни, включително от движението за защита правата на животните, което стана по-силно, имайки предвид, че Полша все повече заприличва на западна страна.

Междувременно индустриални лидери предупреждават, че милиони евро и хиляди работни места могат да бъдат загубени, ако Варшава не узакони отново религиозното умъртвяване скоро.

“Забраната на ритуалното умъртвяване беше кардинална грешка с огромни последствия”, каза Витолд Хоински, шеф на Polskie mieso (”Полско месо”) - организация, представляваща интересите на месопроизводителите.

По думите му няма официални данни за финансовите загуби досега, но сумата е голяма - това е индустрия, която носи по 500 милиона евро годишно на полската икономика и до голяма степен е замразена от близо половин година. Около 100 000 т говеждо месо халал и кашер, както и 100 000 т месо от домашни птици са се изнасяли преди забраната - което прави поне между 20 и 30 процента от полския износ на говеждо и около 10 процента от износа на продукти от домашни птици, каза Хоински.

Той казва, че в момента няма никакво производство на добито след религиозно умъртвяване месо, макар че Мишкевич и други твърдят, че има известно ограничено производство благодарение на вратички в закона.

Много от месарските цехове в Полша, които се занимават с месо кашер и халал - обикновено като добавка към традиционната си дейност - трябваше да ограничат цялостното си производство заради забраната, а големи договори с търговци от Близкия изток бяха замразени, каза Хоински.

Полша бе близо до сключването на големи дългосрочни договори със Саудитска Арабия, но те бяха изоставени заради неясната юридическа ситуация. Междувременно много полски компании, произвеждащи месо халал и кашер са на ръба на фалита, а поне 6000 души ще загубят работата си, заяви той.

“Полша не може да си позволи това. Повечето месарски цехове са в малки населени места без други възможности за работа за хората и това обрича икономическото им бъдеще”, каза той. “Но мисля, че ще се намери решение, защото никое правителство не може да позволи 6000 души да бъдат съкратени по време на икономическа криза.”

Засега бизнесът се поема от производители в близки страни като Латвия, Унгария и Чехия, каза Мишкевич.

Босна и Херцеговина също работи здраво, за да се позиционира като износител на продукти халал. Страната откри първия панаир за такива продукти тази седмица в Сараево, посрещайки представители от ислямския свят да разгледат какво предлага в тази област. Министърът на енергетиката, мините и промишлеността на Мюсюлманско-хърватската федерация Ердал Търхул заяви, че халал индустрията се разраства в световен мащаб и че страната му “има за цел да стане център на халал индустрията в тази част на Европа”.

В дебатите по този въпрос нямаше никакви открити антиеврейски или антимюсюлмански изказвания, макар че религиозните права също са спешна грижа за малцинствата и правителството иска добри връзки с тях.

Мишкевич казва, че има известна несправедливост в забраната за ритуалното еврейско и мюсюлманско умъртвяване на животни, при положение че толкова много полски католици извършват подобна практика на Коледа, когато из цялата страна се умъртвяват шарани, без да бъдат упоявани преди това.

БТА





Етикет:

 

  1. 1) Andonov
    Ами да ги докарат тези животни у нас,бе.Тук законът е като "врата у поле".Ако искат мюсюлманите,нашите касапи първо ще им четат пасажи от Корана,след това ще им дадат ден за размисъл и след това може и да ги обесят.Както иска клиентът.На кого му пука?"Ний сме всинца с чаша в ръка",както е казал Ботев преди 150 години.
  2. 2) Chavo
    Аз от както се помня, все кашер се колеха животните на село.






 Начало | България | Свят | Мнения & Co | Интервю | Писмо от | Здраве, Наука & Тех | ИStoRии | Малък коментар | Арт & Шоу | Спорт | Виното | Фотогалерия | Видео | Връзка с нас


  

ЗА АВТОРСКИТЕ ПРАВА В САЙТА | ЗА ВРЪЗКА С НАС | ЗА РЕКЛАМА

направен 2007-2014® с мерак design and develop by www.ljube.com 2007 w.ljube.com