СофияПловдивВарнаБургасРусе

Зомбита – бизнес, сигурен като (не)смъртта

Брад Пит в кадър от „Z-та световна война“. Снимка: официален сайт

Феновете на Брад Пит тръпнат в очакване на новия му филм „Z-та световна война“ с немъртви, а един млад японец стана милиардер с компютърна игра за зомбита. За очарованието на ужаса и за търговията с него.

Вниманието на световната общественост през уикенда беше насочено най-вече към Анджелина Джоли, която придружи партньора си Брад Пит на лондонската премиера на лентата „Z-та световна война“. Това бе първата публична поява на актрисата, след като съобщи, че се е подложила на двойна мастектомия. Така новата лента, в която Пит изпълнява главната роля, остана на заден фон. Въпреки това се очаква филмът да стане касов хит, тъй като в него има нещо, гарантиращо успех – зомбита, много зомбита.

Немъртвите не само пълнят касите на Холивуд. Японецът Наруацу Баба, например, дължи включването си в списъците на световните милиардери най-вече на ордите немъртви. Зомбитата направиха богат 35-годишния разработчик на компютърни игри.

Котировките на акциите на неговата компания Colopl, разработваща игри като „Catastrophic Zombies“ за мобилни телефони, скочиха шесткратно от излизането й на фондовата борсата през декември. В момента компанията на Баба се оценява на над 1,4 милиарда долара. Младият японец държи 69 % от Colopl и неотдавна влезе в списъка на милиардерите на агенция Блумбърг, който бива редовно актуализиран.

Умният предприемач обаче иска повече. Китай, Южна Корея, Америка – Баба залага на разрастването. „Ще правим игри за Япония и за света“, обяви неотдавна създателят на мобилни приложения в интервю. Анализатори като Такаши Ока не се съмняват, че Colopl ще расте стремително.

Още сега компанията, създадена през 2008 година, присъства с пет имена в класацията на 32-те най-успешни игрови приложения за мобилни устройства с операционна система Андроид (Android). След по-малко от година игрите на Баба със зомбита и други „хорър“ герои ще достигнат 10 милиона сваляния, се посочва на сайта на компанията. Това се равнява на около 8 % от японското население.

Какво толкова привлекателно има в цялата зомби-тематика? И защо хората гледат филми, в които бродят бледи и оплескани с кръв немъртви, ядящи мозъци? Защо се дават пари за комикси, които често са толкова преувеличени и пубертетски, че нито те побиват тръпки, нито те карат да се отвратиш?

„При мен не става дума толкова да слушам трошене на кости и да гледам разкъсвани вътрешности, когато зомбитата ядат живи хора. Става дума по-скоро за метафора на обществения апокалипсис“, разказва Мориц Лимански от Кьолн. Младият уебдизайнер говори от името на зомби-феновете по света.

„Живеем във време, което силно популяризира тези апокалиптични настроения и по този начин обяви зомби-метафората за техен израз, за тяхна икона. Поради тази причина в момента формулата работи много добре“, обяснява кино-експертът Маркус Щиглегер.

Как зомбитата помагат на психиката?

Защо кланетата, откъсването на глави и канибализмът са толкова развлекателни за мнозина и модни в момента? Експертът се опитва да обясни в интервю по радиото.

„Има го, разбира се, удоволствието от страха, което често се тематизира. Това означава сблъсък с първичните страхове, които могат да бъдат преработени в заместващи филмови преживявания. „Заместващи“ означава, че за потребители на тези продукти няма непосредствена опасност. Човек може символично да се изправи срещу страховете и от психологическа гледна точка това определено е победа“, посочва той.

Жанрът е победа и от капиталистическа гледна точка, най-вече за кино индустрията. Години наред филмите за зомбита бяха част от ъндърграунд културата, предназначена по-скоро за познавачи. Филмите за вампири пък отдавна излязоха по телевизията и на големия екран. Натам са се отправили и немъртвите и шансовете им за успех не са лоши.

Най-големи очаквания тази година се възлагат на филма „Z-та световна война“, заснета от германско-швейцарския режисьор Марк Форстър („Балът на чудовищата“, „Джеймс Бонд – спектър на утехата“), който през юли излиза по кината в целия свят.

Роденият през 1969 година режисьор е от висшата лига в Холивуд. Продуцентите едва ли са се съмнявали, че той отново ще счупи рекордите. Филмите му, съответно от 2007 и 2008 година, само през първия уикенд на прожекции в САЩ събраха над 70 милиона долара, а за година донесоха в касите над 550 милиона долара. Филмът за Бонд се оказа най-успешният в поредицата.

Според слуховете продуцентската компания Paramount Pictures е вложила над 200 милиона долара във филма за зомбита, в който Брад Пит се бори да спаси човечеството от смъртоносна зомби-пандемия. От седмици Paramount надува рекламните фанфари и дори пусна в мрежата сайт, отброяващ „дните до края на човечеството“, на който са качени и съвети за оцеляване и видео-послание.

Световният зомби-вирус не стана част от културата с Брад Пит и Наруацу Баба. Предполага се, че корените на тези митове са в Хаити и Африка, а в Тибет от 16 век има легенди за немъртви. Твърди се, че в Хаити и до днес майстори на вуду създават живи мъртъвци чрез магия, но по-вероятно употребят дрога, поставяща пациентите в състояние, подобно на кома. Обявените за мъртви „зомбита“ след това биват погребвани, за да бъдат тържествено събудени малко по-късно от вуду-жреца.

До 18 век дори в Централна Европа шества страхът от завръщане на умрелите. Книгите, посветени на вярата в зомбита, запълват цели рафтове.

Зомбита завладяват политиката

Междувременно вегетиращите немъртви проникнаха дори в политиката, където трябва да послужат на правителствата да подготвят реалистични сценарии за действия при катастрофи.

„Когато си достатъчно добре оборудван, за да се справиш със зомби-апокалипсис, то тогава си достатъчно подготвен и за урагани, пандемии, земетресения и терористични нападения“, се посочва в сайт на Центъра за контрол и превенция на болестите – американска правителствена служба, славеща се със сериозни експертизи.

С помощта на зомби-комикс (кампания „Prepardness 101“) службата иска да предупреди гражданите, колко е важно да бъдат снабдени с необходимото в случаи на урагани, пожари и наводнения.

От тази публичност в САЩ печелят най-вече компаниите, предлагащи курсове по оцеляване. Сред тях е организацията Trackers PDX, която води платежоспособни граждани в горите на Орегон, за да се изправят срещу атака на зомбита.

За 90 долара в програмата е включено мятане на брадви и мечове наред с паленето на огън без кибрит. Курсовете по „оцеляване при зомбита“ на компанията Tactical Training Services струват 450 долара и са разпродадени за месеци напред. Процъфтяващ бизнес.

С простонароднен комикс и въпроса какво ще се случи при нападение на немъртви се занима и германското правителство, макар и не съвсем доброволно.

Ставаше дума за малка анкета на Пиратската партия („Подготвена ли е столицата за нападение на зомбита?“) в началото на март, която предизвика свиване на рамене в делова Германия. Дори само защото Федералната служба за защита при катастрофи вече се занимаваше интензивно с подготовката за реалистични сценарии при катастрофи и начини за самопомощ за населението.

Интересът, разпален чрез зомби-филми, видеоигри и приложения за мобилни устройства, не се спря и пред аудиториите на университетите. В Канада преди година двама математици разгледаха избухването на зомби-епидемия и от научна гледна точка.

В разработката си „Когато зомбитата атакуват! Математическо моделиране на избухване на зомби-епидемия“ Филип Мунц и колегите му стигат до заключението, че само чистото насилие помага, когато цивилизацията е застрашена от разпадане.

„Най-ефективният начин да се подтисне надигане на немъртвите, е да се удрят здраво и често“, пишат учените. Изглежда, Холивуд е прочел изследването.

БТА

Арт & Шоу
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.