Италия на борба с шофьорите-убийци

Възможно е огромният брой смъртоносни автомобилни злополуки от това лято да разруши окончателно вярата на италианците, че тяхната ловкост зад волана компенсира пренебрежителното им отношение към мерките за безопасност и че реакциите им не се притъпяват от пиенето.

Полицейска кола е паркирала до катастрофирал автомобил в северната част на Рим. Италия е на второ място в света по коли на глава от населението, а катастрофите са нещо обичайно. Снимка: Ройтерс

Италия е на второ място в света по брой коли на глава от населението. Катастрофите по пътищата обаче са прекалено много, благодарение на преобладаващо избухливите шофьори, които презират правилата за движение, паркират където им падне и взимат на мушка пешеходците, все едно са подвижни мишени.

Съобщенията за премазани от пияни шофьори деца и тийнейджъри и, не на последно място, жената на президента, която беше ударена на пешеходна пътека пред президентския дворец, накараха италианските политици да реагират. Премиерът Романо Проди, забележителен с това, че предпочита велосипедите пред червеното „Ферари“ (най-важният символ за висок обществен статус в Италия), призова за морална и гражданска промяна из основи на дяволските навици на шофиране в страната.

Влиятелната Католическа църква осъди колективната лудост по пътищата, а папа Бенедикт ХVІ издаде „10 божи заповеди“ за автомобилистите. Той отбеляза, че има тенденция колите да отключват примитивната страна на човешките същества.

Такъв несъмнено е и случаят в Рим. Зад волана на своите джобни градски коли или на бръмчащите си мотопеди, от които гъмжи по улиците, наследниците на люлката на европейската цивилизация стават изумително агресивни зад волана.

„Ако ми одраскаш боята, ще те убия“, крещи шофьор на жена, която се опитва да се промъкне с детска количка край камиона му, паркиран напряко на тротоара. На оживената „Виа Салария“ сляпа жена, която се опитва да премине през блокирана от три паркирани една до друга коли пресечка за пешеходци, дава израз на чувството си за безпомощност, като ги удря с белия си бастун.

Тротоарите в Рим предоставят недостатъчно убежище. По тях са паркирани автомобили и фучат мотопеди, които ги използват, за да минават напряко. „Зебрите“ на светофарите служат като стартови решетки за скутери и мотоциклети с ръмжащи мотори.

„През 60-годишния си живот не съм виждал шофьор, който да е бил глобен за неспазване на линиите“, написа Марко д’Ерамо в статия във вестник „Манифесто“. „Един път, ударен от кола на кръстовище, бях наруган от полицай, който ми каза: „Трябва да бъдеш по-внимателен“.

Д’Ерамо твърди, че в италианската столица има 2,4 милиона коли при 2,5 милиона жители. А също така че има на 1000 пешеходци 8,47 са убити или ударени – при 0,85 на 1000 в Лондон или 0,4 в Париж.

В Италия е обичай да се слага грим или да се говори по мобилния телефон, докато се кара кола. 82-годишен сицилианец, разсеян от телефонно обаждане, връхлетя миналото лято върху плаж, като удари деца и бременна жена.

Лобистки групи като „Спасете децата“ се оплакват, че едва един на всеки петима италианци си слага предпазен колан. Децата често сядат отзад или отпред без колан, да не говорим за специално столче, а понякога се настаняват и в скута на възрастен зад волана.

Това допринася за близо 8-те хиляди смъртни случаи по пътищата годишно. Според данни на министерството на здравеопазването ранени и настанени в болница са 170 000 души, а на 600 000 им е оказана спешна помощ. Сравнението между италианската и статистиката на Европейския съюз е трудно заради некачествените данни. ЕС обаче поиска от много страни до 2010 година да намалят броя на катастрофите наполовина.

В Италия това ще бъде трудно, защото отношението към ограниченията е предизвикателно до смърт, а полицията разполага с две суперколи „Ламборджини Галардо“, за да преследва ефективно движещите се с висока скорост.

Италианските власти подготвят драстични промени в закона, за да спрат убийците по пътищата, които причиняват смъртта на 8000 души годишно. Снимка: Ройтерс

Изправени пред общественото недоволство при инциденти като опита за линчуване на шофьор на „Мерцедес“, който удари двойка на мотопед в Рим и уби един човек, министрите се надпреварват да лансират драконовски поправки в закона за движение по пътищата. Предложенията включват редица мерки: да се утежнят обвиненията срещу пияните шофьори-убийци в непредумишлено убийство; да се конфискуват колите им; да се забрани продажбата на алкохол в кафенетата край магистралите и да се поставят предупреждения за опасността от шофиране в нетрезво състояние върху етикетите на бутилките с алкохол.

„Това е нещо, от което нацията има крайна нужда“, заяви министърът на транспорта Алесандро Бианки, който поиска по-строги наказания и задължителен арест. Законопроектът, който очаква одобрението на Сената, ще забрани деца под петгодишна възраст да се возят на задните седалки на мотопедите – обичайна гледка сега. Допустимата за младите шофьори скорост ще бъде намалена максимално и ще бъдат въведени строги мерки срещу онези, които говорят по телефона, докато карат, правят обратен завой на магистра или пренебрегват знаците за еднопосочно движение.

Експерти обаче изразяват съмнение, че новите разпоредби ще помогнат, ако законите не бъдат прилагани по-строго от по-видими полицейски патрули. Те се опасяват, че след лятото – годишният сезон с най-много катастрофи, когато пияни тийнейджъри във ваканция си тръгват от нощните клубове и се превръщат в жертви и убийци – интересът може да отслабне.

„Сигурността по пътищата не е нито летен проблем, нито се ограничава до касапниците в събота през нощта“, предупреди Клубът на италианските автомобилисти. „Хората, които шофират по италианските пътища, трябва да са сигурни, че ако нарушат правилата, ще бъдат спрени и глобени“, отбеляза той.

Макар че похвали полицията, че е удвоила броя на алкохолните проби на шофьори до един милион през 2007 година, клубът предупреди, че Италия ще остане печално далеч зад Франция, по чиито пътища през миналата година са били взети 8 милиона проби.
Същевременно вехнещи букети продължават да се появяват по ъглите на улици, където са станали трагедии, понякога придружени от бележки като тази в южната част на Рим, на която пише: „Благодарим ти, Рим, за града убиец, в който си се превърнал.“

Свят
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.