СофияПловдивВарнаБургасРусе

Дизелът у нас е по-скъп от 8 европейски страни. Кой ще спре рекета на „Лукойл”?

Снимка: e-vestnik

Защо в най-бедната страна в Европа дизелът е по-скъп от 8 други европейски страни, сред които Испания и Австрия, а също и Люксембург – страната с най-високи доходи в ЕС?

За цените на тока имаше протести, държавата наивно се опитва да ги намали. А те са най-ниските в Европейския съюз (виж тук). Токът в България струва около 3 пъти по-евтино от този в Дания, Германия, Белгия, Кипър, Италия. По-евтин е с около 20% от най-евтиния ток в Европа – румънският и естонският.

Не е така с дизеловото гориво, обаче. Дизелът е кръвта на икономиката. С дизел се оре, пече, строи, вървят влакове. С дизел се движи целият товарен транспорт. Затова дизелът влиза в цената на всички стоки.

И ето – към 11 юни 2013 г. българският дизел е по-скъп отколкото в 8 държави от Европейския съюз, показва справка в Европейския енергиен портал (виж тук).

Цени на дребно на дизел гориво в ЕС – 11 юни 2013 г.

България              € 1.334 (2.61 лв.)

Испания               € 1.325

Австрия               € 1.320

Румъния               € 1.270

Полша                  € 1.261

Литва                   € 1.259

Латвия                 € 1.249

Естония               € 1.244

Люксембург         € 1.210

Не е ли това парадокс? Защо е така? Няма разумно обяснение.

Чудно и защо няма протести против високите цени на горивата, които за разлика от тока не са най-ниските в ЕС, а са по-скъпи от една трета от държавите в съюза, някои от които с над десет пъти по-висок стандарт.

Как така българинът прие европейски цени на горивата, дори по-високи от някои европейски, а не приема цените на най-евтиния ток в Европа?

Тук нещо не е наред

(Дали с протестите против тока нямаше нещо нагласено? За това имаше всички признаци. Но това е друга тема.)

Сега у нас има всички условия цените на дизела да са по-ниски от останалите европейски страни.

Най-напред, единствената рафинерия в България – „Лукойл Нефтохим Бургас” – работи със собствен петрол, който доставя от Сибир. Това е най-евтиният тюменски нефт, от който се отделят повече тежки фракции, съответно и процентът на дизела е по-голям. Това поясняват експертите. Тоест – суровината и производството излизат по-евтино, отколкото на рафинериите в Австрия и Испания, примерно.

Да напълниш един резервоар на дизелов автомобил вече струва над 120 лв. Снимки: e-vestnik

Същевременно заплатите при производителя и при търговеца по бензиностанциите са най-ниските в ЕС. Въобще не могат да се сравняват с Австрия и Испания.

Трето – акцизите на горивата у нас са от най-ниските в Европа.

Накрая – акцизът за дизела е по-нисък от акциза за бензина, за разлика от някои европейски страни. Но у нас в момента дизелът е по-скъп от бензина.

Всички тия условия, които естествено предполагат в България да е най-евтиният дизел в Европа, изведнъж гарантират гориво по-скъпо отколкото в 8 страни членки на ЕС.

Може да се говори за монополизъм на „Лукойл”, това е очевидно. Може да се говори за

злоупотреба с монополно положение

– нещо, което е в компетенцията на заспалата Комисия за защита на конкуренцията. И още нещо е в нейната компетенция – очевидно има признаци на картелно споразумение между търговците на горива – цените на дизела и бензина навсякъде са еднакви, с разлика от 1 стотинка в различните вериги. Това показва, че има неофициална договорка за цените между играчите на пазара. Само българската Комисия за защита на конкуренцията не можа да го докаже. След почти година проучване, тя заяви, че няма картелно споразумение.

Органът, назначен от държавата да пази гражданите й, вместо това пази монополистите.
И къде е тук ролята на държавата? Защо допуска тази спекулация с цените, която си е жив рекет? Правителството има механизми да принуди „Лукойл” и търговците да свалят цените. Може би в момента времето му не е стигнало да се заеме и с цените на горивата. Ще видим занапред.

Предишното правителство толерираше „Лукойл”, въпреки краткотрайните циркове с отнемане на лиценз на пристанищния склад на монополиста, което беше само временна мярка. Правителството на

Борисов даде рамо на „Лукойл”,

като сключи през 2010 г. споразумение с него за замразяване на цените на дребно в неговите бензиностанции. Това беше държавна подкрепа за „Лукойл”, защото така той смачка конкуренцията – продаваше по-евтино в своите бензиностанции, а цените му на едро на горивата бяха свободни и той ги вдигна 4 дни след споразумението с правителството. Така „Лукойл” удари всички други вериги, които купуват от него. Заедно с това правителството на Борисов отложи влагането на 4% биогориво в състава на дизела, както изисква ЕС. Това също увеличи печалбите на „Лукойл“.

Някои експерти твърдят, че друг жест към „Лукойл” беше вдигането на максималната скорост на движение по магистралите на 140 км в час, при положение, че в почти всички страни в ЕС е 110 и 120 км в час, изключение е 130 км в час. Повишението на скоростта покачва рязко разхода на гориво не заради по-високите обороти на двигателя, а заради въздушното съпротивление при по-високата скорост. Пак експерти изчисляват, че въведеният от предишния парламент закон за движение на колите на запалени фарове през цялото време, води до консумация между 9 млн. и 33 млн. литра гориво повече годишно (според варианти за годишния пробег на колите у нас – виж тук). Тази мярка се прилага в 5 страни в Европа и в няколко е отменена скоро след приемането й, защото не води до намаляване на катастрофите.

Един тогавашен министър – Трайко Трайков – влезе в спор с шефа на „Лукойл“ Валентин Златев и скоро след това му изстина мястото. Той се осмели да каже, че щом Златев се оплаква, че работят на загуба, държавата с удоволствие ще си вземе обратно рафинерията, която им е продала. В отговор Златев открито се подигра с министъра, държа се обидно с него, сякаш е генерал-губернатор на Русия в България.

Което и да е правителство в България може да се познае по отношението му към „Лукойл”. Да видим сегашното какво ще направи.

Но скандалното положение дизелът да е по-скъп от 8 страни от ЕС е достатъчно основание шофьорите да излязат на протести и да затворят магистралите.

България
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.