СофияПловдивВарнаБургасРусе

Как испанската полиция превърна Туитър в съюзник

Франс прес

Педофилия, трафик на дрога, измами – испанската полиция превърна Туитър в съюзник в борбата с престъпността и в отправянето на призиви и съобщения. Акаунтът на полицията в Туитър има близо 500 000 абонати и е един от най-следените полицейски акаунти след този на ФБР.

Благодарение на призивите за свидетели, отправени в Туитър, полицията е успяла да арестува 300 души, свързани с трафик на наркотици от началото на 2012 г.

Каква е тайната? Неприсъщият и прям тон, с който се обръща към населението. „Ако сте чували за някой, който продава дрога, или за група наркотрафиканти, или за места за трафик на дрога, съобщете ни на адрес antidroga@policia.es#CONFIDENTIAL и ние ще ги пипнем“, казва полицията в свой туит.

В друго съобщение се предупреждава: „Тези коктейли джин с тоник с плодове, зеленчуци и цветя са много на мода, но внимавай. Ако шофираш, след като си пийнал, ще си платиш скъпо!“.

Всичко е добре преценено. Тези призиви и съвети, формулирани на интернет жаргона, са разпространявани преди всичко вечер, когато аудиторията на Туитър е най-голяма.

„Опитваме се да не бъдем прекалено скучни или бюрократични, да не се самозабравяме, защото хората ще загубят интерес“, казва Карлос Фернандес Гера, ръководещ екипа от шестима млади полицейски офицери, завършили психология или социология, които захранват акаунтите на полицията в социалните мрежи.

Интернет потребителите ни съобщават много полезни информации и понякога именно те поставят началото на операциите, допълва 39-годишният офицер, докато сяда на бюрото си, въоръжен със своя айФон и с айПад.

„Например неотдавна ни съобщиха в Туитър за случай на детска порнография. Получихме няколко мнения за видеоклип, който се въртеше в мрежата със сексуално съдържание, в който се появяваха малолетни. След като идентифицирахме създателите му, арестувахме няколко души“, казва Елиса Реболо, която е член на екипа.

Полицията откри акаунта си в Туитър през 2009 г. основно заради пресата, но броят на абонатите й рязко набъбна от януари 2012 г., когато полицейските началници решиха да се обръщат директно към обществото.

Акаунтът на полицията има вече близо 500 000 абонати. За сравнение този на ФБР има 618 000 последователи.

Всичко това „разтърси тотално методите на испанската полиция и други полиции следват нашия пример“, казва Карлос Фернандес Гера. Той допълва, че полицейски представители от Латинска Америка, Южна Корея, Тунис и Мароко са дошли да се поучат от испанския опит.

„Какво постигна полицията с акаунта си в Туитър ли? Несъмнено този акаунт оказва влияние каквото самата полиция никога не е имала. Чрез него полицията е способна да достигне до населението – нещо, което никога не е успявала да направи. Чрез Туитър полицията се проявява в нова светлина“, казва Енрике Данс, преподавател по информационни системи към мадридското Бизнес училище.

„Това дори кара хората да сътрудничат, защото те гледат на полицията като на близък човек, като на някой, който е приятелски настроен“, допълва той.

През 2012 г. полицията поиска чрез Туитър помощта на населението, за да намери китаец, заподозрян, че е намушкал до смърт четиричленно семейство в Англия, след което избягал в Испания. Съобщението беше препредадено в Туитър над 5000 пъти и стана третото най-препредавано послание на испанската полиция в социалната мрежа.

Мъжът на име Ансю Ду накрая беше арестуван в Мароко и екстрадиран към Великобритания, където трябва да бъде съден тази година.

Освен че социалните мрежи позволиха по-директен контакт с населението, хората използват Туитър и за да задават въпроси от частен характер на полицията, казва Елиса Реболо.

„Получаваме запитвания от родители, които са притеснени от сигурността на своите деца в мрежата, много запитвания за това какво е незаконно и законно в интернет“, казва тя. Това е още един начин за полицията да си създаде по-малко репресивен и по-социален имидж.

БТА

Здраве, Наука & Tex
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.