СофияПловдивВарнаБургасРусе

Хърватия – нов пазител на границите на ЕС

Франс прес

Хърватия, която се присъединява към ЕС от 1 юли, ще има за задача да охранява над 1300 километра сухопътни граници на ЕС с Босна, Сърбия и Черна гора – трудна задача в един район, където контрабандата и трафикът от всякакъв характер са начин на живот.За да отговори на това предизвикателство, Хърватия изразходва десетки милиони евро, за да се снабди с ефективно оборудване, за да наблюдава границите на страната, която се намира на „пътя на Балканите“ на трафика на наркотици, оръжия и хора към Западна Европа.

Граничната полиция бе оборудвана включително с бинокли и камери за нощно виждане и термокамери, както и с детектори за наркотици и експлозиви, уточни министреството на вътрешните работи.

В Южна Хърватия пунктът Карасовичи на границата с Черна гора ще бъде от 1 юли един от пунктовете за влизане в ЕС. „Наркотиците и нелегалните имигранти са нашите основни безпокойства“, споделя Стана Урлович, дежурна полицейска служителка на пункта Карасовичи.

В повечето случаи нелегалните имигранти се опитват да влязат през боровите гори, които се намират на няколкостотин метра от пункта, обяснява тя, като сочи съседните възвишения.

„Случва ни се да залавяме нелегални имигранти само няколко часа, след като сме ги върнали обратно в Черна гора“, уверява Урлович.

Едно от основните предизвикателства ще бъде дългата хиляда километра сухопътна граница с Босна, най-вече заради конфигурацията на терена, където се редуват слабо населени райони, реки и труднодостъпни планини, благоприятстващи контрабанда.

Хърватия има също близо 900-километрова морска граница с Адриатическо море, стигаща на север до Италия, а на юг до Черна гора.

„Ще става дума за една мисия, изискваща големи усилия, която ще трябва да изпълняваме, ако жеалем да бъдем готови да се присъединими към Шенгенското пространство“, отбелязва отговорен представител в министреството на вътрешните работи Джилио Тоич Синтич.

Хърватия, бивша югославска република, която е независима от 1991 г., желае да се присъедини към 26-те страни членки на Шенген 22 от 27-те страни от ЕС плюс Норвегия, Швейцария, Исландия и Лихтенщайн до края на 2015 г.

„Хората, уменията, оборудването и граничните пунктове“, обобщава Тоич Синтич условията, които трябва да бъдат изпълнени.

Хърватската гранична полиция наброява сега 6000 души, но има крайна нужда от 300 нови служители.

В Меткович Южна Хърватия – граничен град, една част от който се намира в съседна Босна, полицаи, разположени на контролен пост следят на екрани денонощно, седем дни в седмицата шест невралгични пункта, които се покриват от камери.

По улиците на града патрулират смесени хърватско-босненски полицейски екипи. „Теренът е благоприятен за трафик на имигранти, които могат да се укрият или да „изчезнат“ в града“, отбелязва Мато Баришич, регионален комендант на граничната полиция.

Миналата година близо 6500 нелегални имигранти – афганистанци, албанци, алжирци, косовари, сомалийци, сирийци и турци са били задържани в Хърватия.

Според агенцията Фронтекс, отговаряща за управлението на външните граници на ЕС, в района на Балканите 35 000 души са се опитали да преминат нелегално към ЕС през 2012 г., което представлява увеличение от 33 процента в сравнение с 2011 г.

Що се отнася до наркотиците, Хърватия е конфискувала 600 килограма наркотици на своите граници, но е изправена пред увеличение на трафика на крадени коли, идващи от ЕС.

Според Урлович модерно оборудване е силно необходимо, но често човешкият фактор е решаващ, за да бъдат открити трафикантите. „Наблюдателно око и опитен „нос“ са най-важните елементи за всеки контрол“, уверява тя.

БТА

Свят
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.