СофияПловдивВарнаБургасРусе

Избирателен джихад

Фонд за стратегическа култура

Конфликтът между две течения в исляма – сунитите и шиитите, внезапно се изостри в няколко близкоизточни страни наведнъж. Това налага извода, че не става дума за стихийно избухнала вражда – целенасочено се разпалват изкуствено създадени противоречия.

Ал Каида целенасочено взривява шиитски светини в Ирак и автобуси с поклонници от Иран, за да провокира агресия срещу сунитите (засега без успех, общо взето). Последните големи атентати датират от 20 и 27 май, когато в Багдад и негови предградия с шиитско население загинаха над 200 души, а 624 бяха ранени. Шиитите започнаха да вземат сурови ответни мерки.

В резултат конфликтът можеше да ескалира (както всъщност се надяваха провокаторите), ако правителството на Ал Малики не бе спряло вълната от насилие. И все пак американският Институт за изследване на войната вече пророкува, че враждата между двата клона на исляма може да хвърли в кървав хаос целия регион.

В Ливан стават сблъсъци между различни въоръжени групи, извършват се атаки срещу държавни обекти. За основна мишена на Ал Каида в тази страна е обявено шиитското движение Хизбула. Както съобщи наскоро в интервю Родриго Хори, лидер на местната християнска партия Левант, „след призив на салафитския проповедник Ахмад ал Асир, който е в нелегалност, множество салафити в Ливан излизат на улицата и заплашват християните, а ислямското вероучение предвижда само едно наказание за „неверника“ – смърт“.

Според Хори салафитите искат и да си отмъстят за 2007 г., когато ливанската армия потуши бунт на терористи уахабити в лагера Нахр ел Баред. А напоследък бе съобщено, че салафити действат в град Сайда: мнозина екстремисти са настанени в местни лагери за палестински бежанци. В Сирия наред с правителството обект на системни атаки е и алауитското малцинство (алауитите са разклонение на шиитския ислям).

Като че ли единствено в Иран цари толерантност между мюсюлманите от различни течения – сунитите могат спокойно да се молят в шиитски джамии; добро отношение срещат по принцип и друговерците. Голяма роля за разпалване на конфликта между сунитите и шиитите играе 86-годишният мюсюлмански богослов от Катар Юсеф ал Карадауи, живял дълго в САЩ, влизал в управата на Ислямското дружество в Бостън. Нареждат го сред духовните наставници на „Мюсюлманските братя“. Според германското сп. „Шпигел“ предаването на Ал Карадауи „Шериат и живот“ по телевизия „Ал Джазира“ събира 60-милионна аудитория.

Ал Карадауи внушава, че Русия е враг на арабите и на всички мюсюлмани, същевременно отправя призиви за война срещу днешния режим в Сирия и срещу Хизбула в Ливан. На 31 май той заяви в Доха: „Всеки, който може, който знае да воюва, трябва да замине. Призовавам мюсюлманите да идат и да подкрепят братята си в Сирия“.

Хамас заявява, че подкрепя бунтовниците в Сирия; движението определи визитата на Ал Карадауи в ивицата Газа през май т. г. като „твърде важно и значително събитие“, а неговият лидер Исмаил Хания нарече проповедника „велик имам на днешния ислям и велик имам на арабската пролет“. Фатах обаче остро разкритикува посещението на имама в Газа и изтъкна, че то внася разцепление сред палестинския народ. Така е: щом пропагандата на Ал Карадауи буди противоположни реакции сред двете течения в палестинското движение, това също е белег за разкол.

Знае се колко е нетърпим към евреите Ал Карадауи – според него държавата Израел няма право да съществува; духовникът отказа участие в междурелигиозната конференция в Доха през април 2013 г., защото бяха поканени и делегати от юдейската вяра.

Една характерна подробност: през 2009 г. Ал Карадауи издаде книга, озаглавена „Юриспруденция на джихада“, в която отказва да признае за дълг на мюсюлманите да водят джихад в Палестина, окупирана от Израел, нито пък в Ирак и Афганистан, подложени на окупация от САЩ. И в същото време отправя зов за „свещена война“ в Сирия срещу правителството на Башар Асад!

От известно време развитието на сунитско-шиитския конфликт напомня верижна реакция. Скоро след речта на Ал Каредауи в ивицата Газа главният мюфтия на Саудитска Арабия шейх Абдул Азиз Ал аш Шейх публично подкрепи тезата на катарския шейх, че „Хизбула е партия на Сатаната“.

Седмица след това група мюсюлмански духовници в Йемен издаде фетва с призив да бъдат „защитени потиснатите“ в Сирия. После Сауд аш Шураем, имам на Голямата („Забранената“) джамия в Мека, провъзгласи в храма, че правоверните без изключение са длъжни да подкрепят „с всички средства“ сирийските въстаници.

По данни на американското сп. „Форин афеърс“, от началото на сирийския конфликт в бойните действия са участвали 5000 въоръжени бойци сунити от над 60 държави! Ако цифрата е вярна, значи Сирия е станала втората след Афганистан мюсюлманска страна, където срещу действащите власти воюват толкова много чуждестранни наемници – следовници на исляма.

Ще се върнем за момент към дейността на катарския проповедник в САЩ като член на управата на бостънското Ислямско дружество. За да припомним, че през 1995 г. в слово пред млади арабски мюсюлмани в щата Охайо този глашатай на джихада заяви: „Ще завоюваме Европа, ще завоюваме Америка!“ Човек неволно се замисля за думите на известния ислямски учен Имран Назар Хосеин, посетил неотдавна Москва. Зад избухналото днес насилие между мюсюлманите шиити и мюсюлманите сунити той съзира някакъв генерален план, задействан от „зловещи“ сили.

БТА

Мнения & Ко
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.