СофияПловдивВарнаБургасРусе

Япония: кампания в интернет и кандидати, които не познават технологиите

Асошиейтед прес

Таро Ямамото, известният японски актьор, а сега кандидат за парламента, предава наживо речите от кампанията си и призовава тълпите да разпространяват снимката му в Туитър. Технически грамотният му подход е в ярък контраст със старомодния стил на водене на кампаниите, който отдавна е разпространен в страната.

Изборите за горна камара на парламента тази неделя ще бъдат първия случай, при който агитацията по интернет е законна в Япония. Това накара политически партии и кандидати, много от които новаци в социалните медии, да се борят да измислят как да ги използват за привличане на вниманието на гласоподавателите. Някои имат само по няколкостотин последователи в Туитър, а постовете им във Фейсбук често са просто снимка на храната, която кандидатът си е поръчал за обяд.

Ямамото, който има над 200 000 последователи, е изключение. „Моля, правете много мои снимки и ги туитвайте“, заяви тази седмица антиядреният активист.

Обикновено кандидатите обикалят магазини, жп-гари, жилищни комплекси и се ръкуват с максимален брой хора. Те махат енергично от бързо движещи се ванове, докато имената им кънтят отново и отново по високоговорители. Няма време за същността, за онова какво възнамерява да прави кандидатът.

Защитниците на кампаниите в интернет се надяват, че с времето това ще помогне на гласоподавателите да научат за какво се борят техните кандидати и да вземат по-добре информирани решения.

Японският избирателен закон ограничава строго отпечатаните брошури и други пропагандни материали, за да не позволи на по-богатите кандидати да получат преимущество. По-рано тези правила се тълкуваха като забрана за агитация в Интернет. Закон, влязъл в сила тази година, отмени забраната, но с някои изключения. Така например, само кандидатите и партиите могат да използват електронни писма за агитация, но не и поддръжниците им. Целта е да се избегне изпращането на огромни количества спам.

Управляващата Либерално-демократическа партия, която доминира в политиката от Втората световна война и е изградила старите методи за агитация, е активна в социалните медии. Очаква се предстоящите избори да доведат до смазваща изборна победа за партията и коалиционния й партньор.

Премиерът Шиндзо Абе е събрал над 374 000 последователи във Фейсбук, около 151 000 в Туитър и близо 2 млн. в Лайн (Line), популярната в Азия чат-мрежа. През последните месеци той е публикувал свои снимки, на които държи речи, и на тълпи привърженици, размахващи японски знамена.

Управляващата партия има стратегически екип за агитацията в интернет, който е създал игра за смартфони. В нея играчите размахват телефона, за да накарат анимирания Абе да скача и да прави „колела“, подобно на Супер Марио. Целта е да му помогнат да се изкачи по политическата стълбица от начинаещ депутат до премиер.

Исао Такагаки, адвокат и автор на книга за агитацията в интернет, смята за малко вероятно социалните медии да повлияят на резултатите или на активността в изборния ден още на тези избори. Повечето гласоподаватели са стари, точно от вида хора, които обикновено са най-малко заинтересовани от интернет, заяви той.

„Трява да минат още 10 години“, каза Такагаки.

На ефекта от онлайн-агитацията пречи и фактът, че усилията на повечето кандидати в социалните мрежи се изразяват в постването на техните графици и изпълнението им. „Всички изглеждат еднакво“, казва Кацуйоши Уено, който работи в научноизследователска организация.

Близо три четвърти от респондентите в неотдавнашно проучване на японската информационна агенция Киодо заявяват, че не смятат да използват интернет, за да решат за кого ще гласуват. Делът им достига 85 на сто сред хората над 60 и 70 години, докато около половината от навършилите 20 години са заявили, че точно това ще направят.

Дизайнерът Йошимаса Кимура, който подпомага доброволно кампанията на Ямамото, казва, че интернет е помогнал да се съберат хора, които да разлепят над 14 000 плаката и е привлякъл нови хора като технологични експерти, които досега са проявявали малък или никакъв интерес към политиката.

„Чрез мрежата можете да разчитате на толкова много поддръжници, които никога не сте срещали“, посочи Кимура. „И всичко е базирано на обикновено доверие. Обществото в крайна сметка не е толкова лошо.“

Туитър изигра важна роля за галванизирането на анти-ядрените протести, след като цунамито през март 2011 г. помете ядрената централа във Фукушима. Социалните медии помогнаха за привличането на младите хора и жените, които в Япония обикновено не участват в улични протести. Актьорът-политик Ямамото беше активен в движението, което засили присъствието му и в социалните медии.

„Фаст мидиа“ (Fast Media Inc.), разработила Yappli – уеб-базирана услуга за създаване и поддържане на приложения за смартфон – я промени така, че потребителите да могат да създават приложение за предизборната кампания. То позволява на потребителите да прелистват страниците на документи с предизборни платформи, да научат повече за кандидатите с почукване по тъчскрийна със снимките им и да гледат клиповете им в YouTube. Всичко това е достъпно директно на смартфоните им.

Само двама клиенти са се подписали за услугата. Единият е опозиционен кандидат, а другият е Японската комунистическа партия.

„Е, това не помогна много на нашия бизнес“, смее се Ясабуми Ихара от FastMedia. „То все още е предназначено за тези, които изпреварват тълпата“.

БТА

Свят
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.