Кралското бебе струва теглото си в злато за „Компанията“

Ройтерс

„Компанията“, както британското кралско семейство само се нарича, има нов актив. На фона на медийното безумие около раждането на сина на принц Уилям и съпругата му Кейт компании от различни браншове – от авиопревозвачи до производители на шампанско – сграбчиха шанса за печалба на вълната на популярността, заливаща кралското семейство.

От кралски гърнета до понички със син крем и порцеланови чинии, посветени на събитието, мърчандайзинговите продукти в чест на раждането на принца варират от впечатляващи до ексцентрични.

Икономически анализатори прогнозират, че новият принц ще даде на засегната от мерките за свиване на разходите британска икономика стимул на стойност 520 милиона британски лири (780 милиона долара) в краткосрочен план, докато доброжелателите купуват сувенири, празнуват раждането и се снабдяват с бебешки продукти.

В по-дългосрочен план обаче се очаква влиянието на най-новата добра новина от рода Уиндзор да бъде по-значително, като нарастването на популярността на кралските особи помогне за подобряване на репутацията на Великобритания в чужбина и засили потребителското доверие в трудната икономическа среда.

Агенцията за оценка на активи Brand Finance посочва, че монархията е сред най-ценните британски марки, управлявана професионално като компания, за която се очаква през текущата година да донесе около 1.9 милиарда британски лири при разходи от само 250 милиона британски лири.

„Независимо дали одобрявате или не конституционните принципи, има малко съмнения, че монархията носи значителни годишни приходи и дългосрочна икономическа стойност за Великобритания“, отбелязва главният изпълнителен директор на Brand Finance Дейвид Хайг.

„Новият Уиндзор ще бъде ефективен и доходоносен посланик на марката „Великобритания“, допринасяйки значително за задачата страната да бъде изведена от рецесията. Има тенденция в полза на кралското семейство и те очевидно получават много добри съвети за маркетинга и комуникациите“, посочва експертът.

Ползите от монархията за икономиката се изчисляват чрез остойностяване на трудно определяеми активи като туризъм, мърчъндайзинг, стойност на PR, и кралски особи.

Марката „Компанията“

Туризмът е петият по големина сектор на британската икономика, а за него кралското семейство играе водеща роля. Кралските церемонии и събития винаги получават медийно внимание по цял свят и допринесоха за засилването на популярността на кралските особи, например, зрелищната сватба на Уилям и Кейт през април 2011 година и Диамантения юбилей на кралицата миналата година.

В понеделник традициите отново властваха с разкош и церемониалност около раждането на бебето, което все още няма име, като съобщението за събитието бе поставено на златен триножник на входа на Бъкингамския дворец.

Според историчката Клариса Кембъл Ор, специалист по английската монархия, монархията във Великобритания е марка с дълготрайна употреба, при която се насърчава приемствеността чрез съчетаване на наследственост, традиция и близки отношения с хората. По-младите членове на кралското семейство начело с принц Уилям и войника плейбой принц Хари затвърдиха това усещане за приемственост.

Миналата седмица проучване на общественото мнение показа, че подкрепата за кралското семейство отново е на рекордно равнище със 77 % от анкетираните, които подкрепят монархията.

Членовете на кралското семейство загубиха благосклонността на хората с лошата преценка за реакцията им спрямо смъртта на обичаната принцеса Диана, която загина в автомобилна катастрофа в Париж през 1997 година, година след развода си с принц Чарлз. Те бяха оценявани като изгубили връзката с хората.

„Има хора, които още не са простили на принц Чарлз за отношенията му с Диана, но връзката между Уилям и Кейт е безоблачна и неусложнена. Тя допринася за приемствеността“, отбелязва Ор.

„Това е ново поколение. Монархията доказа, че може да се приспособява и проявява много по-голямо разбиране към медиите отколкото по-рано“, казва историчката. Според Хайг кралското семейство е получавало добри съвети през последните години от експерти по връзки с обществеността и маркетинг как да си създаде нов имидж, намалявайки броя на членовете на семейството, върху които да се насочи вниманието на по-младото поколение.

„Не са грешили в нищо, което правят напоследък. Аз съм неутрален по въпроса за монархията като институция, но от икономическа гледна точка е почти неоспоримо, че те вършат добра работа, помагайки на британската икономика“, заключава Хайг.

БТА

Арт & Шоу
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.