Защо алевиите в Турция станаха активен фактор в протестите

Протестът в Истанбул. Снимка: tumblr

Поканата на ифтар вечеря след залез слънце по време на свещения месец Рамазан в голям истанбулски хотел с президента Абдуллах Гюл няма да промени нищо: алевиите, либерални мюсюлмани в Турция, силно мобилизирани по време на протестите, искат да съществуват и да бъдат чути.

Асоциацията на алевии Хубяр Султан – една от най-големите в страната, отклони поканата. „Децата продължават да учат сунитската религия в училищата“, обяснява нейният главен секретар Айдън Дениз. „Ние не можем все още да се възползваме от обществено финансиране, за да построим „джемеви“ места за молитва , за сметка на това се стоят джамии в нашите села“, отбелязва той с горчивина.

Алевиите формират хетеродоксна, напредничава и либерална група, особено привързана към светските принципи, чиято религиозна практика е много отдалечена от тази на традиционните течения на исляма. Според оценките алевиите в Турция са между 12 и 15 милиона души.

„Протестите за парка Гези в Истанбул, породили антиправителствените протести през юни, ни дадоха възможност заедно с други да демонстрираме нашето недоволство и ние ще продължим да го правим до признаването ни от държавата“, обявява гордо Али Айдън.

За да подчертаят несъгласието си с политиката на управляващата Партия на справедливостта и развитието (ПСР), ислямо-консервативна и да повишат още малко тона, основните асоциации на алевии решиха да бойкотират ифтара в присъствието на президента Гюл.

Като знак за дистанциране от правителството нейните членове отидоха да споделят тази важна вечеря по време на месеца Рамазан с мюсюлманите антикапиталисти в парка Йеникьой в северната част на Истанбул, на европейския бряг. Начин да покажат, че сунити и алевии могат да бъдат обединени.

Протестите, тръгнали от желанието за спасяване на дървета в парка Гези срещу проект за изграждане на търговски център, прераснаха в мащабно антиправителствено движение. Премиерът Реджеп Тайип Ердоган бе обвинен от противниците си в авторитаризъм и желание да „ислямизира“ страната.

Според Осман , 42-годишен шофьор на такси: „Той се опита да раздели, сочейки с пръст, псевдоотговорността на някои общности. Понякога това бяха евреите, понякога това бе дело на алевиите“. „Ердоган трябва да разбере, че не може да разделя страната“, отбелязва той.

Алевиите заявяват, че са подразнени както от непрекъснатото споменаване от управляващите на кръвожадните султани от османския период, така и от последните изявления на премиера.

Три дни преди началото на протестите на площад Таксим името, дадено на третия мост на Истанбул, свързващ европейската и азиатската част, ги засегна. Предложеното име бе Явуз Султан Селим – султан, отговорен за избиването на десетки хиляди алевии. Един избор, възприет като провокация.

Изявленията на премиера миналата седмица наляха допълнително масло в огъня. „Ако да бъдеш алеви е да обичаш Али зетя на пророка Мохамед, когото алевиите почитат , тогава аз съм пръв алеви, тъй като като обичам Али“, заяви Ердоган, който е набожен мюсюлманин сунит, отхвърляйки по този начин разделението.

Изключването на алевиите не е само верско, но също икономическо и социално.
Според Елиз Масикар, социоложка във Френския институт за анадолски изследвания и асоцииран изследовател към Центъра за международни изследвания и проучвания „алевиите се чувстват маргинализирани, те не се възползват от икономическия подем, те са изключени от бизнес средите и нямат достъп до властта“.

В бедните квартали на Истанбул, широко населени с алевии като квартал Гази, бунтът бе силен по време на протестното движение. „Тези младежи без работа няма какво да губят“, обяснява тя.

„Достатъчно е да споменеш града, от който идваш, или квартала, в който живееш, за да се разбере, че ти си алеви и тогава всичките ти шансове да станеш държавен служител изчезват“, обяснява Дурсун Йонал, 41-годишен, управител на магазин за платове. „Моята съпруга в продължение на месеци лъжеше своите работодатели, за да не бъде притеснявана“, признава той.

БТА

Свят
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.