Католически борби – съпротива срещу революцията на папата

Асошиейтед прес

Папа Франциск. Снимка: от тв екрана

Революцията на Франциск е в ход. Не всички обаче са доволни.

Само четири месеца след като беше интронизиран, Франциск вече призова младите католици да издигнат духовните си оръжия срещу прашасалата доктринална църква, която губи следовници и връзка с действителността. Той заяви, че жените трябва да имат по-голяма роля – не като свещеници, а място в църквата, което да потвърждава, че Дева Мария е по-важна от който и да било апостол. Той освен това обърна Ватикана с главата надолу и сигурно изуми носителите на отровно-хомофобската култура като просто изрече думата „гей“ и запита: какво от това?

Междувременно папата очарова милиони вярващи и традиционните новинарски медии като привлече втората по-големина маса от хора, събирана някога на папска литургия. Това трябва да му даде някаква увереност, когато се захване да върши онова, за което беше избран: реформа не само на нефункционалната ватиканска бюрокрация, но и на самата Църква като използва за модел собствената си личност и лична история.

„Той възстановява доверието в католицизма“, твърди църковният историк Алберто Мелони.

Не всички обаче са във възторг.

Предшественикът на Франциск, Бенедикт Шестнайсети, се харесваше на традиционните католици, привързани към старата литургия на латински и противопоставящи се на реформите за модернизация от Втория ватикански събор. Тези католици посрещнаха избирането на Франциск с безпокойство и сега виждат сбъдването на най-лошите си страхове. Франциск се изказа както публично, така и в в частни разговори срещу подобни „реставраторски групи“, които той обвинява, че са вторачени в пъпа си ретроградни личности, изгубили връзка с мисионерската задача на църквата през 21-и век.

Неотдавнашното му решение да забрани на свещениците от един религиозен орден да отслужват старата латинска литургия без изрично разрешение изглежда отменя една от големите инициативи от папството на Бенедикт – декретът от 2007 г., с който беше разрешено на всички, които желаят, да използват по-широко литургията на латински от времето преди Втория ватикански събор. Ватикана отрече, че Франциск се противопоставя на Бенедикт, но традиционните католици виждат заплаха в думите и делата му. Те са в нещо като отстъпление.

„Бъдете разумни. Ще дойде време, когато хората ще осъзнаят какво е искал и какво не е искал да постигне Вторият ватикански събор“, предупреди своите читатели-традиционалисти преподобният Джон Зулсдорф в блог пост неотдавна. „Но запомнете думите ми: ако се оплаквате точно сега, в сегашната обстановка, от Втория ватикански събор, ще загубите това, което сте придобили.“

Дори по-умерените консервативни католици не са във възторг от Франциск.

В интервю за „Национален католически репортер“ (американско издание от Канзас, Мисури – б.р.), архиепископът на Филаделфия Чарлс Чапът заяви, че десните католици „като цяло не са били много доволни“ от избора на Франциск.

В действителност, Франциск не промени нищо в църковното учение. Нищо от това, което каза или направи, не противоречи на докрината. Всичко, което каза и направи, защитава християнските концепции за любов към грешника, но не и към греха и за Църква, която е състрадателна, приветлива и милосърдна.

Но тонът и приоритетите сами по себе си могат да представляват промяна, особено когато се отнасят до въпроси, които се държат на по-заден план като например църковната доктрина за аборта, еднополовите бракове и други теми, често споменавани от Бенедикт и Йоан Павел Втори.

В статия, възхваляваща започнатата от Франциск промяна, ватиканският вестник „Осерваторе романо“ употреби в сряда думата „гей“ вероятно за пръв път в своята 150-годишна история .

„Само с няколко думи нововъведението беше представено ясно и без заплаха за църковната традиция“, писа вестникът по повод коментарите на Франциск за гейовете и жените. „Не можеш да промениш нищо без да промениш основните правила – тези, на които се основава католическата традиция.“

Най-голямата новина дойде тази седмица от пресконференцията на Франциск в самолета на връщане от Бразилия , когато той беше запитан за монсиньор, който според някои твърдения някога е имал гей любовник.

„Кой съм аз, че да съдя?“, когато става дума за сексуалната ориентация на свещениците, стига те да търсят Бог и да имат добра воля, запита папата.

При нормални обстоятелства и предвид сексуалния морал, практикуван в католическата църква, едно толкова про-гей изказване би било равносилно на погребална камбана за кариерния напредък. Когато обмислят назначаването на високи длъжности, служителите на Ватикана често преценяват дали кандидатът е „ricattabile“ – податлив на изнудване.

Но Франциск заяви, че лично е разследвал обвиненията и не е открил нищо, което да ги подкрепи. И че независимо от това, ако някой е гей и се покае, Бог не само ще прости, но и ще забрави. Франциск каза, че това трябва да правят всички. Като нарече изнудването с името му, Франциск е възможно да е отрязал крилата на една грозна, но обичайна практика във Ватикана.

Франциск също така произведе новина с призива църквата да развие нова теология за ролята на жените. Като се има предвид важната роля, която жените имат за разрастването на църквата, не е достатъчно да има момичета, които да служат в олтара или жена начело на някой отдел в администрацията на Ватикана, заяви папата.

Макар че тези коментари се превърнаха в първа новина от 82-минутната пресконференция, папата разкри и множество други подробности, които подкрепят убеждението, че сегашният папски мандат е твърде различен от досегашните.

Анулиране на бракове: папата каза, че църковната съдебна система за анулиране на бракове трябва да „бъде ревизирана“, защото църковните трибунали просто не се справят със задачата си. Това може да е добра новина за много католици, които нерядко трябва да чакат с години за анулиране – процеса, при който църквата определя, че бракът никога не се е състоял.

Развод и нов брак: с думите „време е за милосърдие“ папата предложи отваряне на църковното учение, което забранява на един разведен и наново сключил брак католик да взема причастие, освен ако не е получил анулиране.

Управлението на църквата: папата заяви, че решението му да назначи осем кардинали за свои съветници е било основано на изричната молба на кардиналите от конклава, който го избра и които са искали „външни хора“ – а не служители на Ватикана – да управляват църквата. Франциск се подчини като по същество наред с ватиканската бюрокрация създаде паралелно правителство на църквата: един папа и един кабинет от кардинали, представляващи църквата на всички континенти.

И тогава дойде Рио.

От момента, в който кацна на бразилска земя, беше ясно, че се случва промяна. Нямаше го бронираният папамобил – просто обикновен „Фиат“ седан, около който се стълпиха възторжени фенове, след като той се отклони и попадна в трафика. Вместо да се отдръпне ужасен, Франциск свали стъклото. Като се вземе предвид, че доскоро папите биваха носени на носилка, за да са издигнати над гъмжилото, само този жест беше революционен.

Папата заръча на 35-те хиляди поклонници от родната си Аржентина да разтърсят из основи нещата в техните диоцези и да излязат на улиците, за да разпространяват вярата си дори с цената на конфронтация с техните епископи. Папата даде пример като се смеси с тълпата в един от най-бедняшките квартали на Рио.

„Или извървяваш пътя, така както трябва да го извървиш, или изобщо не правиш нищо“, каза Франциск пред бразилската телевизия „Глобо“. Той отбеляза, че просто не би могъл да посети Рио „затворен в стъклена кутия“.

БТА

Мнения & Ко
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.