Туристи се стичат към гръцките острови, за да подпомогнат икономиката

ДПА

Гръцки таверни в стария атински квартал Плака. Снимка: сантур

Преди година туристите, пътуващи до Гърция за летни отпуски,  рискуваха да станат заложници на свирепи демонстрации и стачки срещу суровите мерки за икономии на правителството.

Това лято обаче милиони туристи се стичат на окъпаните от слънце гръцки острови и на континента. Ако през последната година туризмът беше в свободно падане, тази година рекордно много чужденци се връщат в Гърция. Те са примамени и от отстъпките, които достигат до 20 процента в комплексите и хотелите, което дава надежди, че туризмът може да помогне на страната да излезе от жестоката икономическа криза.

Генералният директор на  Гръцката туристическа камара Георгиос Дракопулос каза, че повишената политическа стабилност е помогнала в сравнение с 2012 г., когато страната беше в разгара на тежки предизборни битки. Също важни са падането на цените, отмяната на визовите ограничения за нововъзникващи пазари като Русия и Китай и отказът на почивки в Турция и Египет заради несигурността там.

„Виждаме хора, които не избраха Гърция миналата година заради несигурността“, каза Дракопулос пред ДПА. Гръцкото министерство на туризма очаква през 2013 рекордните 17 милиона туристи, които да донесат в опостушената от рецесията страна 11 милиарда евро (14,6 милиарда долара), особено необходими приходи.

„Реномето на Гърция се повишава и хората вече не са толкова изплашени, че почивката им ще бъде развалена от протести и стачки по летищата“, казва Агапи Сбоку от комплекса „Блу спа“ на остров Крит.

Чиновници от сферата на туризма заявиха, че има 10 процента ръст на посещения от чужбина на летищата през първата половина на 2013 за популярни острови като Миконос, където се радват на 60 процента увеличение. „Виждаме все повече чужди туристи от нововъзникващи пазари като Индия и Бразилия да идват на Миконос“, казва Филип Михопулос, съсобственик в местния хотел „Кивотос“.

Туризмът осигурява почти 20 процента от БВП и осигурява около една пета от работата в Гърция, където безработицата се повиши до почти 28 процента и е най-висока в еврозоната.

Гърция отдавна е популярна дестинация за туристи от Германия и Великобритания. Сега вече е атрактивно място за почивка и за нарастващ брой туристи от Китай, Япония, Корея и източноевропейските страни. Повече от милион руснаци се очаква да посетят страната през тази година.

Рязко увеличеният ръст на туристи се дължи отчасти и на 40-процентното увеличение на пасажери на круизни кораби, най-вече от САЩ, и многото нови директни пътища до Гърция. „Имаме пет директни полета на седмица само от Москва и Санкт Петербург“, казва Калиа Константинуиду от комплексите „Ведена“ и „Мистик“ на остров Санторини.

Островът, известен със своята взимаща дъха гледка, местно вино и храна, преживява огромен приток на чужди туристи.
Но докато Гърция се опитва да спечели от притока на чужди туристи, броят на гърците, почиващи в собствената си страна, може да пострада.

Заплатите на много гърци са намалели заради икономическата криза и те трудно свързват двата края. Те няма да си взимат дълга лятна почивка. Според неотдавнашно проучване, извършено от гръцкия Институт на потребителите, над две трети от гърците казват, че няма да ходят никъде на почивка това лято.

Много от гръцките почиващи казаха, че ще могат да отсъстват само пет дни. Повече от половината от анкетираните заявиха, че по-скоро биха отишли на къмпинг или предпочитат да останат със семейството и приятелите си, отколкото да бъдат по хотели. Но за някои гърци дори и тези сравнително прости възможности сега изглеждат като лукс.

БТА

Свят
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.