СофияПловдивВарнаБургасРусе

Германия на страната на автомобилостроителите в екологичната „война“ на ЕС

Жан-Батист Пигин
ДПА

Най-новият модел „Фолксваген Бийтъл“ отвътре. Моделът се произвежда само в Мексико. Снимка: e-vestnik

В Европейския съюз икономическият гигант Германия не се слави като особено лесен партньор. Когато обаче на карта е заложена автомобилната промишленост, нещата наистина загрубяват. През последния месец обичайно загрижената за околната среда държава нанесе поразяващ удар на мерките на ЕС за ограничаване на вредните емисии и освен това се противопостави на забраната на вреден за околната среда автомобилен охладител, с което вбеси съюза и влезе в сблъсък със силни в автомобилопроизводството страни като Франция.

„Германия възкресява войната за въглеродния диоксид“, обяви миналата седмица френският вестник „Фигаро“.

Германските производители, специализирани в мощните, гълтащи гориво коли, твърдят, че ограниченията върху автомобилните емисии са дискриминация срещу тях и на практика облагодетелстват френските и италианските производители на малки автомобили.

Германия лобираше за т. нар. суперкредити, които ще позволят на автомобилостроители като Mercedes или BMW да се вместят в набелязаните от ЕС цели, ако включат електрически и хибридни модели в продуктовата си гама.

През юни Берлин би тревога, след като преговарящи от правителствата и парламента на ЕС сключиха нова сделка за лимитите на автомобилните емисии, която според Германия подлива вода на суперкредитите.

Германският канцлер Ангела Меркел се обадила лично по телефона на ирландския премиер Енда Кени (чиято страна тогава беше ротационен председател на ЕС), за да засили натиска, твърдят източници.

Два-три дни по-късно страните от ЕС отложиха новите мерки по време на среща, на която се очакваше те са бъдат одобрени. Очаква се предложението да бъде разгледано отново през есента, въпреки че анализаторите не очакват каквото и да било раздвижване преди в Германия да минат изборите през септември.

„Това е безпрецедентен в политиката на ЕС в областта на околната среда случай на натиск от страна на една държава да забави гласуването в опит да провали честно договорено споразумение“, казва Грег Арчър от неправителствената организация Транспорт и околна среда.

„Тесните, краткосрочни интереси на някои германски автомобилостроители“ съдействаха за отлагане на мерките, които „в крайна сметка са в полза на автомобилистите, на вялата европейска икономика и на нашата околна среда“, отбеляза той.

Стотици хиляди хора работят в Германия за автомобилостроителите и свързаните с тях индустрии.

Германия не спечели особено благосклонно отношение и с другия си ход – охладителя за климатичните системи R134a. Берлин отказа да въведе забрана на ЕС за използването на продукта в автомобилите, тъй като алтернативата му се определя като опасна.

Изпълнителният орган на ЕС – Европейската комисия – ще обмисли този месец дали да предприеме процедура за нарушение срещу Берлин по въпроса, което може да доведе до съдебна процедура и тежки глоби.

ЕС твърди, че забраната на R134a е ключова за „намаляването на пораженията на автомобилната промишленост върху околната среда“.

Само че Daimler – компанията, която произвежда луксозната марка Mercedes – поддържа тезата, че алтернативата R1234yf можа да бъде опасна за пътниците и пожарникарите, ако се възпламени.

Германски медии съобщиха, че заводските изпитания, при които турбокомпресорите се загряват до 650 градуса по Целзий – нещо обичайно при продължително, бързо каране по германските аутобани – води до пожари и отделяне на флуороводородна киселина – вещество, което може трайно да увреди белите дробове и очите и да разтвори дори стъкло.

Германската агенция за опазване на природната среда подкрепи Daimler, предупреждавайки, че колите ще трябва да претърпят мащабни инженерни промени, за да бъдат отново безопасни с R1234yf. Подкрепа дойде и от страна на екоорганизацията „Грийнпийс“, която иска преминаване към „по-естествен“ охладител като въглеродния диоксид.

Макар и вреден за климата, CO2 може да се окаже по-добър охладител от R134a , а германците ще искат допълнително време да разработят климатични системи, които могат да го ползват.

Най-важният модел на Mercedes, цялостно обновеният суперлуксозен автомобил S-класа, още не е обект на спорове, тъй като е сертифициран преди 2011 година.

За новите си мерцедеси A-, B-, SL- и CLA-класа Daimler се опита да заобиколи европейските предписания, работейки със старите разрешителни за по-ранните модели, използващи R134a. Тогава обаче дойде предупреждение от Франция.

През юни страната реши временно да блокира регистрирането на семейни автомобили Mercedes на своя територия, докато Daimler не се подчини на европейската забрана за охладителите.

Когато съд отмени това решение, френското правителство бързо го подкрепи, позовавайки се на европейска клауза за безопасност – въпреки предупрежденията от дилърите на Мерцедес, че засегнатите модели представляват над 50 процента от продажбите им във Франция.

Германия може да е голяма икономическа сила в ЕС, но не може да си прави каквото й харесва, коментират в частни разговори френски висши представители.

„Германия и производителите й (…) трябва да се съобразяват с европейските правила, дори ако те не са удобни“, отбелязваха правителствени източници пред „Фигаро“.

Daimler обаче още не е готов да се предаде. Компанията ще се бори в съда с блокадата, наложена от Париж, съобщиха френски медии.

БТА

Здраве, Наука & TexСвят
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.