Ела в Истанбул, присади си мустаци

Снимка: АФП/БТА

Досега това бяха хамамите, кафето и прочутите захарни „наслади“. Мустаците са на път да се прибавят към световно признатите специалитети на Турция.

При липса на достатъчно косми все повече и повече мъже бързат да си присадят почтителни мустаци, достойни за положението им.

Макар че има тенденция да изчезват на Запад, мустаците остават много модерен мъжки атрибут в Турция и в Близкия изток. До степен че мъжете, които са по-малко надарени от природата, не се колебаят да поверят съдбата на своята недостатъчна космена система в ръцете на естетични хирурзи.

Д-р Селахаттин Тулунай е един от тях. Този естетичен хирург, който оглавява проспериращ частен кабинет, специализиран досега в транспрантация на коса, бързо се адаптира към това ново търсене.

„От близо три години извършвам имплантиране на мустаци“, споделя той. „Много мъже дойдоха при мен, казвайки ми „на 40 години съм, ръководя голяма фирма, а в чужбина не ме приемат сериозно, искам да се види, че имам косми“.

Енгин Коч, тридесетгодишен, дълго време бил отчаян от своето голобрадо лице. Преди да си подари преди седем месеца брадата на своите мечти върху една операционна маса. Исках да приличам на старите турци, на османците, и тъй като имам доста носталгична душа и възхищение към тази епоха, си направих тези импланти, разказва той с гордост. Мустаците са символ на турската мъжественост, казва той.

От много отдавна мустаците са на практика нещо много серизно в Турция. Популярна поговорка гласи, че „мъж без мустаци е като къща без балкон“. Тяхната форма там дори се тълкува политически.

Рунтави мустаци, тип Сталин, са белег по-скоро за изключителна принадлежност на левицата или на кюрдите, обяснява антропологът Беноа Флиш от Френския институт за анадолски изследвания в Истанбул. „Малки мустаци като тези на премиера Реджеп Тайип Ердоган стават религиозни и консервативни. А ако са завити нагоре от двете страни на устата, тогава носят белег за крайната десница“.

Макар днес мустаците да изкушават по-малко турците от големите градове, които в по-голяма степен са обърнати към западната мода, мустаците и брадата остават задължителен атрибут за мъжете в арабските страни или тюркоезичните републики в Централна Азия, които пътуват до Истанбул, за да задоволят апетита си за косми.

Турските телевизионни сериали, излъчвани в арабския свят, имат голямо влияние, уверява д-р Тулунай. „Виждайки нашите актьори, тези пациенти са дошли да искат от нас същите бради или същите мустаци“.

Тези клиенти съставляват основната част от този нов пазар на „лицево окосмяване“. Само в Истанбул близо 250 частни клиники или кабинети са в ожесточена конкуренция, за да продават услугите си чрез големи промоции.

Повечето са влезли в сътрудничество с туристическите агенции и предлагат формули, включващи операция и престой в хотел на техните пациенти, които те поемат още от летището. Най-конкурентноспособните предлагат много изгодни пакети „мустаци“ от 2000 евро нагоре, което е много по-евтино, отколкото при техните европейски или американски конкуренти.

Следователно туризмът на косми бележи своя разцвет, почивайки удобно върху непрекъснатото увеличение на чуждите туристи, които се стичат в Турция. Над 35 милиона през 2012 г., според статистиката.

Всяка седмица ние посрещаме между 50 и 60 пациенти за присаждане на коса и 5-6 за присаждане на мустаци, казва с радост д-р Мерал Тала, хирург в Istanbul Hair Center. И тъй като нашите резултати са много по-добри , отколкото преди, ние предвиждаме много голямо увеличение на търсенето, добавя тя. Естетичните хирузи в Истанбул не са спрели да се наслаждават на това.

БТА

Здраве, Наука & Tex
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.