СофияПловдивВарнаБургасРусе

В Босна „коридата“ руши етническото разделение

Франс прес

„Етническото разделение не е валидно тук. Ние сме като едно братство“, казва Иво Илич, босненски хърватин, който е довел своя бик Лозоня да се бие на „коридата в Чевляновичи“ в Централна Босна.

Четиринайсет животни бяха селекционирани за най-престижния турнир на страната, разделена между три основни общности – хървати, мюсюлмани и сърби, след войната от 1992-95 г.

Тази корида, таза борба на бикове, която се провежда веднъж годишно на голямо плато на височина от 1000 метра, е един от малкото поводи за събиране на трите общности, които воюваха помежду си през 90-те години – конфликт, който все още присъства в създанието на жителите на бившата югославска република.

Под смазваща жега долината е изпълнена с гъст дим, издигащ се от безбройните барбекюта, запалени за този народен и семеен празник, който привлича десетки хиляди хора.

Импровизирани ресторанти, усторени в десетки палатки, предлагат агнешко печено за 20 марки 10 евро килото.

Множество оркестри свирят едновременно фолклорна музика в пълна какафония за хиляди танцьори, които образуват няколко кръга, мъже и жени, хванати за ръце.

„Коридата в Чевляновичи е като тенджера, в която всички съставки са събрани, сърби, хървати и мюсюлмани“, казва Бесим Глива, един от организаторите на проявата.

„Борбите на бикове се организират тук от 66 години, но народните празници са се провеждали на това място в продължение на един век преди това. Това е една от редките народни изяви, на които се събират всички и ние сме горди от това. Ние знаем, че бъдещето на Босна се основава върху единството на нейните общности“, добавя един от тези мъже с прошарени коси.

Коридата не се е организирала по време на междуетническия конфликт, отнел живота на близо 100 000 души, но тя е била възстановена малко след това и е започнала малко по малко да привлича членовете на трите общности.

Отглеждащите бикове за борба в цялата страна, разделена на сръбска и хърватско-мюсюлманска съставна част, създадоха единна национална федерация.

Хиляда бика участват в борбите, които се провеждат всяка неделя през лятото в страната. Но коридата в Чевляновичи е като финал на Шампионската лига по футбол, обясняват участниците. Това е турнирът, който увеличава най-много стойността на един бик, чиято цена може да достигне 25 000 евро.

По време на тази „корида“ няма нито кръв, нито матадор като в испанските кориди. Борбата на два бика, на които е забранено да се острят рогата, за да се избегнат сериозни наранявания, завършва, когато едно от животните побегне, признавайки превъзходството на другото.

Стево Мумович, сърбин от Хан Пиесак Източна Босна , е един от известните животновъди, отглеждащи бикове. Той притежава животно, което никога не е губило битка.

„Тук хората никога не са били разделени до тази последна война, която им беше наложена. Ако обикновените хора можеха да решават, никога нямаше да се случи този конфликт“, казва той преди да се затича към арената, за да поздрави един приятел мюсюлманин, Незир Сарачевич, чийто бик Гароня – най-мощният в турнира с тегло 1 200 килогама, тъкмо е победил.

„Да имаш най-силния бик тук, това е особена слава. Това е най-голямата корида, най-популярната и най-вече с участието на всички общности“ , се хвали Сарачевич, когото всички идват да прегърнат.

След борбите приятелите се събират около студени бири. „Това е спорт без националност. Всички се познаваме, приятели сме. Но съм особено щастлива, защото победих Иво, един хърватин“, се смее Рената Пренкович, самата тя босненска хърватка, единствената жена, която участва в тези борби със своите четири бика.

БТА

Свят
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.