„Цифрова революция“ на четири колела

ДПА

„Напълно електрически“ – такива надписи ще се появяват в бъдеще все по-често на автомобилите. Снимки: e-vestnik

През 1886 година Берта Бенц, съпругата на изобретателя Карл Бенц, заедно с двамата си синове прави 90-километрово пътуване от Манхайм до Пфорцхайм с автомобила, патентован от мъжа й, с което доказва практичността на изобретението. Сега предстои нова епоха в историята на автомобилите. Повече сигурност, повече комфорт, по-малко задръствания, по-нисък разход на гориво, по-силна защита на околната среда. И автомобили, които се управляват сами.

„Цифровата революция“, пред която е изправен секторът, обещава всичко това, а в центъра й са автомобилите, свързани в мрежа. Автомобилът Car-IT ще бъде сред основните забележителности на международното автомобилно изложение IAA, което ще се проведе в средата на септември във Франкфурт.

Мечтата за напълно автоматизирано пътуване все повече се приближава към реалността – автомобилът се управлява сам, а шофьорът чете, изпраща имейли или спи. „След 10 до 15 години това ще стане реалност по много отсечки“, обещава президентът на браншовата организация VDA Матиас Висман. Той нарича системата, необходима за сбъдването на тази идея, „електронна лента“. При нея автомобилите са напълно свързани един с друг чрез електронни сензори в автомобила, както и в осовите и страничните линии. Колите самостоятелно се движат в редица, винаги на точното разстояние една от друга.

„Това би било революция за автомобилите като въвеждането на конвейера при Ford, дал възможност за масово производство“, отбелязва автомобилният експерт Фердинанд Дуденхьофер. Свързаните в мрежа автомобили повишават безопасността в уличното движение, според доклад на VDA. „Ако предварително знаем, например, че пресича пешеходец или че зад ъгъла бързо се задава мотор, то ще можем да избягваме катастрофи. Колата ни ще спира, още преди ние да реагираме“, отбелязва документът.

Освен това „електронната лента“ не е единствената концепция за автоматизирано шофиране. Google, чийто роботизиран автомобил вече е навъртял над половин милион километра по улиците на САЩ, разчита повече на сензори в самия автомобил, които обхващат околната среда. В крайна сметка вероятно ще отнеме доста време, докато повече автомобили ще могат да общуват един с друг, а улиците бъдат оборудвани по съответния начин, разсъждава ученият Себастиан Трун, който е привел в изпълнение проекта на Google.

Пред революция обаче е изправен не само светът на шофьорите, но и на автомобилостроителите и доставчиците. „Въпроси като сигурност на данните, обем на данните и транспорт в мрежи са важна част от автономното шофиране. А точно по тези теми в момента автомобилостроителите и доставчиците имат по-малко ноу хау“, допълва Дуденхьофер. Тук в играта влизат производителите на софтуер и IT компаниите. Със сигурност автомобилостроителите ще определят „цялостната архитектура“, но отделните компоненти ще дойдат от доставчици и IT експерти като Google или Apple, посочва Дуденхьофер.

За производителите няма особено голям смисъл сами да осигуряват данни за времето или навигация или пък музикално съдържание, подчертава компанията за консултантски услуги Oliver Wyman. По-смислено би било да се създадат обединения, като в случая на германския концерн Continental, който отдавна си сътрудничи със Cisco. „При Continental не просто интернет идва при автомобила, а самият автомобил става част от интернет“, посочва шефът на компанията Елмар Дегенхарт.Бизнес перспективите за Car-IT са блестящи. Според прогноза на Oliver Wyman през 2016 година в света ще се движат около 50 % нови автомобила, свързани в мрежи. Сигурност и дистанционна поддръжка, управление на автопаркове, мобилност, навигация, развлекателна информация, застраховки и система за плащане – за бранша „цифровата революция“ при автомобилите е пазар за милиарди.

Измеренията на въпроса обаче излизат отвъд границите на мобилността. Volkswagen тества възможността електрическите автомобили да служат като интелигентно „междинно депо“ за енергията на утрешния ден. Тук се срещат два стимула, при които става дума за разходи от милиарди за изследвания и развойна дейност за автомобилостроителите – свързани в мрежа автомобили и алтернативни източници на енергия.

Автомобилният експерт Щефан Брацел дава повод за разсъждение, отбелязвайки, че автомобилостроителите трябва да се адаптират към много по-кратките цикли на иновации в IT бранша. Новите играчи в сектора като Google могат трайно да променят бизнес модела. Това е още една причина, поради която автомобилната промишленост би направила добре, ако с малки стъпки приближи до клиентите предимствата на свързаните в мрежа автомобили. „Ръководните принципи трябва да бъдат комфорт и сигурност“, посочва той.

Представата скоро да се плъзгаме на автопилот като в научно-фантастичен филм обаче има и противници. „Притчата, която ни се представя, е безсмислица, когато стане дума за „визия“. Всъщност става дума за това, че автомобилите трябва да продължат да се движат“, предупреждава автоекспертът от Greenpeace Волфганг Лобек.

БТА

Здраве, Наука & Tex
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.